اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اخلاق‌مداری از ویژگی‌های قیام امام حسین (ع) است

عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) گفت: یکی از ویژگی‌های امام حسین (ع) رفتار محترمانه و مودبانه ایشان با افراد و گروه‌های مختلف بود.

اخلاق‌مداری از ویژگی‌های قیام امام حسین (ع) است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری با بیان اینکه رفتار امام حسین (ع) با یاران خود حین حرکت و پس از آن آیینه تمام‌نمای اخلاق است،‌ گفت: ایشان کسی را مجبور به همراهی نکردند حتی حضرت کسانی را که براساس عرف و یا گرایشات فکری و قبیلگی انتظار می‌رفت همراه امام شوند ولی این کار را نکردند و به نصیحت امام پرداخته و ایشان را از رفتن به عراق منع کردند را خیرخواه خود دانسته و از دعوت و یا سرزنش آن‌ها خودداری کردند.

وی ادامه داد: رفتار امام حسین (ع) را برای دعوت با افرادی چون زهیر بن قین، عبیدالله بن حر، ضحاک بن عبدالله مشرقی می‌توان مشاهده کرد که هر کدام به نوعی رفتار کردند و امام نیز آنان را مجبور نکرده و در محذوریت قرار ندادند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با برخورد امام با «زهیر بن قین» گفت: زهیر بن قین از مردان همراه حضرت سیدالشهدا (ع) بود که در رکاب آن حضرت به شهادت رسید؛ وی همراه خانواده خود از مکه حرکت و در فاصله‌ای معین از امام حرکت می‌کرد و از نزدیک شدن به کاروان امام پرهیز داشت که در یکی از منازل امام حسین (ع) پیکی به سوی او فرستاد و او را دعوت کرد؛ زهیر ابتدا از رفتن امتناع کرد اما پس از مدتی و با تشویق همسرش به ملاقات امام رفت و پس از گفت‌وگو با امام به ایشان پیوست.

وی خاطرنشان کرد: آن چه در این دعوت مهم و زیبا به نظر می‌رسد آن است که امام (ع) خود به ملاقات زهیر نرفت و پیکی نزد او فرستاد؛ شاید دلیل این کار امام آن بود که نمی‌خواست زهیر را در محذوریت قرار دهد، به طوری که ناچار باشد دعوت امام را اجابت کند.

مطهری همچنین به برخورد حضرت با «ضحاک بن عبدالله مشرق» اشاره کرد و گفت: ضحاک بن عبدالله مشرق نیز از کسانی بود که دعوت حسین بن علی (ع) را اجابت کرده و با آن حضرت همراه شد اما مشروط به آنکه تا زمانی که یار و یاوری برای امام باقی باشد و خطری او را تهدید نکند در کنار آن حضرت حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: از این رو زمانی که بسیاری از یاران امام (ع) به شهادت رسیدند، شرط خود را یادآور شد و از آن حضرت اجازه رفتن خواست و امام نیز با وجود نیاز فراوان به نیروی جنگنده، براساس شرطی که پذیرفته بودند بدون درنگ به او اجازه دادند تا صحنه را ترک کرده و جان خود را نجات دهد و او را در محذوریت اخلاقی قرار ندادند.

انتهای پیام/2258/م/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول