اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

جواد منصوری:

گزارش ۱۰۰ روزه دولت ضعیف بود/ بسیاری از مشکلات داخلی کشور با دیپلماسی حل نمی‌شود

جواد منصوری گفت: اگر دولت دستاوردی نداشت، رئیس‌جمهور باید به صراحت و صداقت اعلام می‌کرد که دولت در این ۱۰۰ روز کار مهمی انجام نداده و زمان دیگری را به گزارش دادن اختصاص می‌دهد.

گزارش ۱۰۰ روزه دولت ضعیف بود/ بسیاری از مشکلات داخلی کشور با دیپلماسی حل نمی‌شود

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگوی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی دانا، انگلیس و اسراییل را مهمترین مانع برای اجرای تحقق توافقنامه نهایی ایران و غرب می‌داند و در عین حال تاکید می کند که برخی مشکلات داخلی را دیپلماسی حل نمی شود.

وی مهمترین و تاثیرگذارترین موضوع  در روابط خارجی را وضعیت داخلی کشور دانست و گفت: وقتی با طرف خارجی به پای میز مذاکره می نشینیم، طرف مقابل به صحبت های ما نگاه نمی کند بلکه به وضعیت داخلی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور نگاه می کند. بنده در سال 1367 به پاکستان رفتم تا با ضیاالحق مذاکره کنم و همزمان با مذاکره، فاو را از دست دادیم و وقتی داشتیم با ضیاالحق صحبت می کردم ایشان دیگر به حرفهایم گوش نکرد و صریحاً به بنده گفت که شما فاو را از دست دادید! بنابراین طرفهای ما یک تحلیل نسبتا مبسوط و واقع بینانه از وضعیت داخلی کشور ما دارند و ما خیال می کنیم که آنها چیزی نمی دانند. البته همه آن چیزی را هم که آنها می‌دانند آن چیزی نیست که در رسانه هایشان می گویند، بلکه در رسانه ها برای تبلیغات چیزهایی گفته می‌شود ولی می دانند که در داخل کشور چه مسایل، مشکلات، ضعف و قوت هایی وجود دارد.

سفیر سابق ایران در پاکستان، مشکل ایران با غرب را مربوط به طرز تفکر اسلامی و نگرش اعتقادی نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود:‌ مشکل غرب و آمریکا با ما مربوط به برنامه هسته‌ای نمی‌باشد، بلکه نگرانی اصلی آنها اسلام سیاسی است و موضوعات هسته‌ای و حقوق بشر و امثالهم یک تظاهر و پوشش است. آنها با ایران به عنوان دولت جمهوری اسلامی مذاکره نمی کند، بلکه با ایران به عنوان نماینده یک قدرت جدید در منطقه مذاکره می‌کنند و آنها از این زاویه به ما نگاه می کنند که جمهوری اسلامی ایران نماینده حزب الله لبنان، حماس، جهاداسلامی، سوریه، عراق است و در واقع با یک جریان جدید فکری و اعتقادی مذاکره می‌کنند و نگران این هستند که این جریان فکری نظام لیبرال سرمایه داری آنها را برهم بزند.

منصوری که تنها بازمانده انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش بود، در ادامه وضعیت اقتصادی و سیاسی کنونی غرب و آمریکا را مانند سابق در موضع قوت ندانست و گفت: مشکلات داخلی آنها اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل ملاحظه است، لذا اگر بتوانند با ایران به تعامل برسند و بده بستانی بکنند، یعنی اینکه به ما بگویند شما تبلیغ اسلام نکنید و ما هم مسئله حقوق بشر را متوقف می‌کنیم، یا اینکه ایران دست از دشمنی با اسراییل بردارد و آنها هم پرونده هسته ای را برای همیشه ببندند مشکل حل می شود و  مسئله اصلی این است، و حتی یک نماینده مجلس آمریکا علناً گفت که ایران اسراییل را به رسمیت بشناسد بمب اتم هم بسازد.

عضو مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه به تحلیل‌های اشتباه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم خیال کرد که مشکلات اصلی داخلی کشور به نحوه رفتار خارجی ها برمی‌گردد و اینکه تا الان برخورد ما با جهان خلاف ادب، عرف و قانون بوده و حالا‌ می‌خواهیم این روابط را به حالت عادی برگردانیم و برای اینکه به حالت عادی برگردیم بالاخره باید تصمیمات بزرگی گرفته شود ولی اول و آخرش آمریکاست و آمریکا به نمایندگی از همه دارد عمل می کند و بنابراین باید روابطمان را با‌ آمریکا عادی کنیم که برای این کار هم اولین قدم این است که موضوع پرونده هسته ای را حل کنیم.

جواد منصوری افزود:‌دولت همچنین معتقد بود و هست که ما باید یک چهره معتدل از خودمان نشان دهیم تا بقیه کشورهای دنیا ما را به عنوان یک نیروی افراطی و تندرو نشناسند و بنابراین چاره کار اعتدال است، بنابراین دولت جدید آمده و می‌خواهد اوضاع کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و بین المللی را عادی کند و اولین چاره را در حل مسئله هسته ای می داند که لازمه کار این است که ما به آنها اعتماد کنیم و بگوییم که ما فقط ان.پی.تی را می خواهیم نه چیز دیگر و تا الان هم هر چیزی که شده ما کنار می گذاریم مانند آب سنگین اراک و فردو که خارج از ان.پی.تی است، ولی در مقابل این عقب نشینی این فرصت را به طرف مقابل می دهیم که با موضع برابری با ما مذاکره کند.

معاونت فرهنگی سابق دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تحلیل دولت مبنی بر اینکه برای حل برخی مشکلات داخل باید با طرف غربی به پای میز مذاکره نشست را تحلیلی تقریبا درست دانست و گفت: بیکاری، گرانی، مشکلات امنیتی، فساد، ناهنجاری های عمومی، فاصله طبقاتی و سیاست های غلط مثل هدفمندی یارانه ها و طرح هایی مانند مسکن مهر و برخی پروژه های عجیب و غریب باعث شد که دولت چاره ای نداشته باشد جز اینکه  یک عقب نشینی کلی در برابر خارجی ها داشته باشد تا بتواند وضعیت موجود را کنترل کند وحتی همین آذر ماه  دولت نه پول کارمندان دولت را دارد و نه پول یارانه ها را و به همین خاطر مجبور است بدون پشتوانه اسکناس چاپ کند.

دروغ گفتن مسئولان بزرگترین ضربه به کشور است

معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه،  دروغ گفتن مسئولان به مردم را بزرگترین ضربه به کشور دانست و گفت: این دروغ ها همیشه بوده و در این هشت سال اخیر بیشتر. حتی زمانی که هاشمی رفسنجانی رییس جمهور بودند در تریبون نمازجمعه گفتند که اقتصاد کشور به جایی رسیده که اگر امروز چاه های نفت را هم ببندیم هیچ مشکلی برای کشور پیش نمی آید که این هم یک دروغ بود.

وی افزود:‌ دولت یازدهم حل مشکلات داخلی را در گرو حل مشکلات بین‌المللی و خارجی می بید که البته طرف خارجی هم مقداری به انعطلاف در برابر ایران احتیاج دارد و فکر می کند می تواند از وجود ایران در حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی رابطه با خود ایران از این موقعیت استفاده کند.

منصوری از اتفاقی بزرگ در خاورمیانه خبر داد و گفت:‌یک اتفاق بزرگ در حال وقوع است و آن این است که آمریکا تصمیم گرفته آرام آرام از منطقه مهم خاورمیانه به عنوان مرکز ثقل سیاست خارجی خارج شود و به اقیانوس آرام برود و اینکه اسرائیلی ها اینقدر عصبانی هستند به همین دلیل است نه به خاطر توافق ژنو، و به همین خاطراست که یکی از وزیران اسرائیلی گفت که از این به بعد برای بقای خودمان باید به روسیه و چین متکی باشیم.

متن توافقنامه محکی برای دو طرف است

سفیر سابق ایران در چین متن توافقنامه امضا شده در ژنو را محکی برای اعتماد میان دو طرف دانست و گفت: متن توافقنامه ژنو طبعاً قابل تفسیر، مذاکره و  کم و زیاد شدن است و متن نهایی نیست، بلکه متنی است که در واقع طرفین برای آزمایش یکدیگر نوشته‌اند و می‌خواهند ببینند طرف مقابل چقدر آمادگی برای اقدامات بعدی دارد، لذا همانطور که غربی ها برای ما شرایط زیادی نوشتند ما هم برای آنها شرایط زیادی نوشتیم و برخی هم که در داخل به این توافقنامه انتقاد می کنند به شراط‌های ما برای غربی ها توجه نمی کنند. از جمله آن شرط هایی که ما نوشتیم این است که همه تحریم ها از جمله تحریم شورای امنیت باید لغو شود که این خیلی مهم است و اینکه در آخر توافقنامه نوشتیم که یا همه یا هیچ.

البته غربی ها در گام های اول یا هیچ امتیازی نمی دهند و یا امتیازهای کم و یا امتیازهای مشکوک به ما می دهند، اما نکته مهم اینجاست که چطور شد یکدفعه بعد از اعلام این توافقنامه یک جو عمومی به نفع ما در رسانه های جهان بوجود آمد؟

منصوری افزود:‌ یکی اینکه ایران از موضع خود عقب نشینی کرده و دیگر اینکه اگر این توافقنامه اجرا شود ایران به حالت عادی خودش برمی گردد و این برای بسیاری از کسانی که ایران را بازار خوب اقتصادی می دانند قطعاً خبر خوبی است. اما نکته این است که انگلیس و اسرائیل به عنوان متحدین آمریکا در خاورمیانه، با تمام توان مانع تحقق توافقنامه می شوند. اسرائیل و انگلیس متحد انفکاک ناپذیر هستند و انگلیس یعنی اسرائیل و اسرائیل یعنی انگلیس و برخلاف افکار عمومی مردم، پیوند انگلیس و اسرائیل عمیق تر از آمریکا و اسرائیل است.

عضو مرکز اسناد انقلاب اسلامی از تلاش غرب برای امضا نشدن توافقنامه نهایی خبر داد و گفت:‌الان درگیری شدید میان غربی ها وجود دارد و نمی‌خواهند این توافقنامه نهایی شود و مبنای عمل قرار گیرد و به این ترتیب اگر تحریم های یک طرفه غرب علیه ایران لغو شود همین برای ما کارساز است. در همین دو هفته بعد از توافق ژنو لحن و رفت‌وآمد برخی کشورها از جمله ترکیه،‌ عراق،‌ چین، روسیه دارد تغییر می کند و این بی دلیل نیست. وزیرخارجه روسیه در راه تهران است و نخست وزیر عراق و ترکیه هم آمدند و قرار است معاون امنیتی شورای عالی کشور چین که یک مقام عالی رتبه است هم به تهران سفر کند.

منصوری افزود: البته به رغم تمامی این‌ها، اوضاع کشور ما بهتر از این نخواهد شد و مسایل ما حل نمی شود، زیرا که اصل مشکلات ما مربوط به داخل است، یعنی اگر از آسمان ایران هم طلا ببارد اما ما شایسته سالاری و حاکمیت قانون را نداشته باشیم و برنامه محور نباشیم و به موازین اخلاقی و دینی پایبند نباشیم و فامیل بازی و رانت بازی در کشور حاکمیت داشته باشد، وضع همین است و اینطور نیست که فکر کنید اگر فردا آقای ظریف توافق نهایی را امضا کند و غرب هم به وعده هایش عمل کند تمامی مشکلات ما هم رفع می شود.

وی پاسخگو نبودن مسئولان کشور را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست و گفت:‌ سی سال است که کشور از بحران آلودگی هوا سخن می گویند، سی سال است وزیر کشاورزی می گوید 30 درصد محصولات کشاورزی ضایع می شود، سی سال است که می گویند چادر مشکی را خودمان باید تولید کنیم و جالب است که یک متر چادر مشکی در چین، ژاپن و کره استفاده نمی شود ولی آنها شش میلیون متر پارچه برای ما تولید می کنند! سی سال است که می گوییم خودمان باید تولید کنیم ولی هنوز تولید نکردیم، یعنی اینکه با فرض لغو همه تحریم ها و با فرض اینکه باز شدن همه بازارها به روی ما و قطع تبلیغات علیه ما و عادی شدن روابط خارجی، باز هم مشکلاتمان حل نمی شود و تمام اینها شعار و وعده است و بعضا دروغ. در کشور ما هنوز حاکمیت قانون و  فرهنگ عمومی به عنوان یک اصل و نظم و برنامه به عنوان یک اصل لایتغیر برای حاکمیت به رسمیت شناخته نشده است و بنابر این مشکلات همچنان وجود دارد. این تصور که فکر کنیم در ایده آل ترین شرایط با طرف غرب به یک توافق برسیم باز هم مشکلات وجود دارد.

وی افزود: جنگل های ما رو به نابودی است که هیچ ربطی هم به تحریم ها ندارد اما کسی توجه نمی کند. اعتیاد و طلاق رو به افزایش و الان خانواده ها سست ترین بنیاد خودش را دارد، سیاست بی فرزندی یا تک فرزندی رو به افزایش است،‌ اشتغال زنان به کلی فرصت را از مردان گرفته است که هیچکدام از این مشکلات ربطی هم به تحریم و روابط خارجی ندارد وجز عدم عقلانیت و عدم برنامه و عدم فرهنگ عمومی چیز دیگری نیست و تا اینها درست نشود مشکلات اساسی همچنان وجود دارد. بسیاری از مشکلات داخلی کشور با مذاکرات دیپلماسی حل نمی شود.

گزارش صد روزه خالی از دستاورد رئیس جمهور

منصوری گزارش صد روزه دولت را ضعیف دانست و گفت: دولت می‌توانست یک گزارش کارشناسی شده و منطقی بدهند که این گزارش بیشتر تبیلغاتی بود. بالاخره مردم بعد از شش ماه یا یک سال ازوضعیت قیمت ها و اشتغال و آلودگی هوا و امنیت و ترافیک و .... از مسئولان دولت خواهند پرسید  و اگر

در کشور هیچکسی مسئولیت مشکلی را بر گردن نمی‌گیرد

عضو مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد:‌ وقتی یک دولت متین سرکار می آید نباید به دولت قبلی کاری داشته باشد و اگر هم دولت قبلی مشکلی داشته باشد دولت جدید می تواند به قوه قضاییه ارجاع دهد و دولت جدید کارهای خودش را انجام دهد.  ما همیشه  این مشکل را داشتیم که مشکلات را به گردن قبلی می انداختیم و این فرافکنی هست که همیشه در کشور وجود داشته است و علت آن این است که در کشور مسئول وجود نداشته و هیچکسی مسئولیت مشکلی را بر گردن نمی گیرد. مثلا اگر هواشناسی اعلام کند فردا در مازندران سیل می آید می بینیم که فردا سیل می آید و 50 نفر هم می میرند اما کسی مسئولیت این کار را برعهده نمی گیرد که اگر همچین اتفاقی در چین بیفتند، ده مسئول را اعدام می کنند.

بلوکه شدن پول نفت ایران در چین دروغ است

منصوری بلوکه شدن پول‌های نفت ایران در چین را یک دروغ دانست و گفت: در دوره احمدی نژاد با مقامات چینی گفتگو شد و قرارداد بسته شد که پول نفت در چین پس انداز شود و به موقع با سودش دریافت شود و حتی آقای لاریجانی که اخیراً به چین سفر کرده بود، مقامات چینی به ایشان گفتند که طبق قرارداد منعقد شده پول شما پس انداز شده نه بلوکه. خیلی از مسایلی هست که مردم خبر ندارند. بنده سه سال سفیر ایران در چین بودم و دروغ ها، فریب ها، تقلب ها و رانت هایی به چشم خود دیدم که وقتی به ایران برگشتم دیگر هیچ کار اجرایی پیشنهاد شده را قبول نکردم و نمی کنم.

وی گفت: در سال 1364 که بنده معاون وزیر امور خارجه بودم و آن موقع ده اتوبوس مونتاژ ایران به چین صادر کردیم و چین با این ده اتوبوس اولین خط اتوبوسرانی رادر شهر شانگهای راه اندازی کرد و چینی ها می گفتند که ایرانی ها چقدر پیشرفته هستند که دارند این اتوبوس ها را می سازند، اما متاسفانه الان طی دو سال گذشته 700 میلیون دلار ون، اتوبوس، سواری، ماشین و کامیون از چین وارد کرده ایم و حتی یک کامیون چینی را می آوریم و احمدی‌نژاد طی مراسمی اعلام می کند که این کامیون را ایران ساخته و آنوقت رییس کارخانه به بنده می گوید که چرا رییس جمهور شما دروغ می گوید؟ چینی ها در طالقان یک سد برای ما ساختند و حتی سه ماه هم زودتر از تاریخ مقرر تحویل ما دادند اما آقای فتاح وزیر وقت نیرو گفتند که این سد به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و کپی این اطلاعیه را مقام چینی به من نشان داد و گفت که وزیر شما دروغ می گوید و از صفر تا صد این سد را ما ساختیم.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول