اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آخرین پاسخ ایران تحویل آمریکا می‌شود

محمد علی رجایی نخست وزیر پس از دیدار با امام خمینی اظهار داشت مذاکراتی در زمینه گروگان ها صورت گرفت و حضرت امام اجازه دادند به آمریکا پاسخ دهیم. آمریکا می‌تواند گروگان‌ها را تحویل بگیرد مشروط بر این که توسط دولت الجزایر که حافظ منافع ایران است تضمین‌های مالی بدهد و جاسوس‌ها را ببرد.

آخرین پاسخ ایران تحویل آمریکا می‌شود

رخدادهای 26 آذر1359

چکیده

  • دفتر امام خمینی امروز با صدور اطلاعیه ای از عموم ملت خواست راهپیمایی فردا در سراسر کشور انجام نشود. امام اعلام کردند اگر به من و یا به عکس من اهانت شده مردم عکس العملی نشان ندهند .
  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس گفت رجایی نخست وزیر 4 نفر را به عنوان وزیر خارجه به رئیس جمهور پیشنهاد داده بودند که آقای بنی صدر هر 4 نفر را رد کرده اند.
  • در جلسه اخیر هیئت دولت به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر بهزاد نبوی به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد .
  • آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی دادستان کل کشور با انتشار اطلاعیه ای هیئت رسیدگی به شایعه شکنجه و وضع زندانیان را معرفی کرد.
  • سفیر سوریه در تهران ضمن اعلام حمایت قاطع دولت این کشور از جمهوری اسلامی گفت : پشتیبانی از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بسیار با اهمیت و از نظر ما قابل توجه است.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر پس از دیدار با امام خمینی اظهار داشت مذاکراتی در زمینه گروگان ها صورت گرفت و حضرت امام اجازه دادند به آمریکا پاسخ دهیم از نظر ما دیگر موضوع گروگان ها خاتمه یافته و یک موضوع مرده ای است .
  • شورای نگهبان قانون اساسی پس از بررسی طرح قانونی اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای ماده 10 و چند بند از مواد این طرح را مغایرقانون اساسی دانسته و رد کرد.

با فرمان امام خمینی ؛ راهپیمایی فردا لغو شد

دفتر امام خمینی امروز با صدور اطلاعیه ای از عموم ملت خواست  راهپیمایی فردا در سراسر کشور انجام نشود. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : پیرو اطلاعیه های متعدد و بسیاری که از طرف حضرات آقایان حجج اسلام و علمای اعلام شهرستان ها و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و انجمن ها و گروه ها و شخصیت های محترم دیگری که در مورد راهپیمایی روز پنجشنبه دهم ماه صفر برابر 27 آذر اعلام شده بود حضرت امام خمینی ضمن تشکر و سپاسگذاری صمیمانه از احساسات و عواطف همگی آنان فرمودند با توجه به حساسیت زمان و مقطع فعلی که ما گرفتار مسئله جنگ با دشمنان اسلام هستیم و باید به مشکلات و مسائل مملکتی بپردازیم و با توجه به این که بارها اعلام کرده اند که اگر به من و یا به عکس من اهانت شده مردم عکس العملی نشان ندهند بدین وسیله از عموم آنان تقاضا می شود که از راهپیمایی های سراسری که قرار است با این عنوان برگزار شود صرف نظر نمایند.

بر اساس این اطلاعیه امام خمینی از آیت الله طاهری نیز که اصفهان را ترک کرده است خواستند به این شهر بازگردند.(1) گفتنی است پیش از درخواست امروز امام بسیاری از علما و نیز شخصیت ها ، احزاب و گروه ها از مردم خواسته بودند روز پنجشنبه – فردا – به خیابان ها آمده و نسبت به اهانت به اصل ولایت فقیه واکنش نشان دهند.

سفیر سوریه  : در میان این سیاست ها پشتیبانی از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بسیار با اهمیت و از نظر ما قابل توجه است زیرا انقلاب اسلامی ایران یک بعد جهانی دارد و از طرفی لبه تیز این انقلاب باعث سرنگونی پایگاه بزرگ و مستقیم امپریالیسم و ارتجاع و تروریسم جهانی شد .

انتخاب وزیر امورخارجه باز هم به تعویق افتاد

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس گفت رجایی نخست وزیر 4 نفر را به عنوان وزیر خارجه به رئیس جمهور پیشنهاد داده بودند که آقای بنی صدر هر 4 نفر را رد کرده اند. وی ادامه داد : این 4 نفر عبارت بودند از جلال الدین فارسی ، بهزاد نبوی ، مهندس موسوی و سید محمد خاتمی. هاشمی گفت : با فشاری که مردم در این زمینه به مجلس وارد می کنند مجبوریم نخست وزیر و رئیس جمهور را به مجلس دعوت کنیم تا مشکل حل شود.(2) خبر دیگر از انتصاب های دولت اینکه در جلسه اخیر هیئت دولت به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر بهزاد نبوی به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد .(3)

هیئت رسیدگی به شایعه شکنجه کار خود را آغاز کرد

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی دادستان کل کشور با انتشار اطلاعیه ای هیئت رسیدگی به شایعه شکنجه و وضع زندانیان را معرفی کرد. در این اطلاعیه آمده است : به پیروی از دستور حضرت امام خمینی جهت رسیدگی به شایعه شکنجه و وضع زندانیان و به طور کلی امور زندان ها هیئتی مرکب از آقایان : حجج اسلام محمد منتظری نماینده امام ، حسین دادگر دادستان دادسرای عمومی تهران ، علی اکبر عابدی بازپرس دادسرای عمومی تهران ، دکتر گودرز افتخار جهرمی عضو شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه ملی و علی محمد بشارتی جهرمی نماینده مجلس شورای اسلامی تعیین گردیدند تا این مسائل را با دقت و بی نظری کامل بررسی نمایند و نتیجه کارشان را به امام امت گزارش دهند.(4)

سفیر سوریه : رسانه های سوریه بیشتر از صدا و سیمای ایران از انقلاب دفاع می کنند

سفیر سوریه در تهران ضمن اعلام حمایت قاطع دولت این کشور از جمهوری اسلامی گفت : سوریه از دوستان قدیم ملت ایران است هم اکنون ایران احتیاجی به سوریه ندارد چون ایران پنجمین ارتش جهان را داشته و در حال حاضر هم در جنگ نشان داده است که از هم گسیخته نیست . وی ادامه داد : ملت ایران با منابع طبیعی وسیع و جوان های با ایمان و معتقد و با روحیه قابل ستایش حتی می تواند در برابر آمریکا نیز بایستد .

سفیر سوریه اظهار داشت : کارنامه ما نشان می دهد که ما چه قبل از انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب یک موضع ثابت در مورد ایران داشتیم و در آینده نیز همچون گذشته از این انقلاب حمایت می کنیم. وی ادامه داد : رادیوی سوریه بیش از صدا و سیمای ایران از انقلاب اسلامی سخن می گوید و از آن دفاع می کند وقتی عراق به خاک ایران تجاوز کرد ما در برابر آنها ایستادیم و جنگ عراق علیه ایران را محکوم کردیم .

حمایت از انقلاب اسلامی اهمیت زیادی برای ما دارد

سفیر سوریه در تهران سیاست های کلی سوریه را این گونه تشریح کرد : ما به پیروی از حضرت علی (ع) از مظلوم در برابر ظالم پشتیبانی می کنیم و کوشش در یافتن یک راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین، حمایت و پشتیبانی از هر کشور عربی غیر مرتجع به هر شکلی ، مبارزه برای استقلال و تمامیت ارضی لبنان ، کوشش در حل اختلافات میان کشورهای اسلامی با محکوم کردن متجاوز ، پشتیبانی از انقلاب اسلامی ایران به رهبری عالم جلیل القدر امام خمینی و حمایت و پشتیبانی از کشورهای غیرمتعهد و نیز کوشش در راه ایجاد سیستم جدید اقتصاد بین المللی با ضمانت حقوق جهان سوم و به ضمانت عدالت تبادل اقتصادی بین تمام کشورهای جهان از دیگر اصول سیاست خارجی سوریه است .

سفیر سوریه گفت : در میان این سیاست ها پشتیبانی از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بسیار با اهمیت و از نظر ما قابل توجه است زیرا انقلاب اسلامی ایران یک بعد جهانی دارد و از طرفی لبه تیز این انقلاب باعث سرنگونی پایگاه بزرگ و مستقیم امپریالیسم و ارتجاع و تروریسم جهانی شد . (5)

 

حضرت امام خمینی ضمن تشکر و سپاسگزاری صمیمانه از احساسات و عواطف همگی آنان فرمودند با توجه به حساسیت زمان و مقطع فعلی که ما گرفتار مسئله جنگ با دشمنان اسلام هستیم و باید به مشکلات و مسائل مملکتی بپردازیم و با توجه به این که بارها اعلام کرده اند که اگر به من و یا به عکس من اهانت شده مردم عکس العملی نشان ندهند.

دیدار رجایی با امام ؛ آخرین پاسخ ایران تحویل آمریکا می شود

محمد علی رجایی نخست وزیر پس از دیدار با امام خمینی اظهار داشت مذاکراتی در زمینه گروگان ها صورت گرفت و حضرت امام اجازه دادند به آمریکا پاسخ دهیم از نظر ما دیگر موضوع گروگان ها خاتمه یافته و یک موضوع مرده ای است . وی ادامه داد : آمریکا می تواند هر روزی که بخواهد عید باشد و یا هر روز دیگر گروگان ها را تحویل بگیرد مشروط بر این که توسط دولت الجزایر که حافظ منافع ایران است تضمین های مالی بدهد و جاسوس ها را ببرد.(6)

مخالفت شورای نگهبان با طرح اداره صدا و سیما

شورای نگهبان قانون اساسی پس از بررسی طرح قانونی اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای ماده 10 و چند بند از مواد این طرح را مغایرقانون اساسی دانسته و رد کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : با توجه به اصل 57 و 113 قانون اساسی که رئیس جمهور را پس از مقام رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور و منظم کننده روابط قوای سه گانه دانسته و با عنایت به اصول 134 و 138 و 136 که مباشرت تنظیم اداره امور کشور و اجرای قوانیت را از آن هیئت وزیران می داند تجزیه رای قوه مجریه به سه رای رئیس جمهور ، نخست وزیر و اکثریت وزرا برای تعیین نماینده قوه مجریه در اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دخالت دادن رای رئیس جمهور و آن را در کنار رای نخست وزیر و اکثریت وزرا قرار دادن با قانون اساسی مطابقت ندارد .

در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است : بندهایی که به شورای سرپرستی اختیار می دهد اساسنامه و خط مشی کلی سازمان و برنامه ها را تنظیم و مستقیما جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد مغایر اصل 74 قانون اساسی است . (7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 26 آذر1359، صفحه 2

2- اطلاعات، 26 آذر1359، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 26 آذر1359، صفحه 10

4- اطلاعات ، 26 آذر1359، صفحه 2

5- اطلاعات ، 26 آذر1359، صفحه 10

6- کیهان ، 26 آذر1359، صفحه 12

7-  جمهوری اسلامی ، 26 آذر1359، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول