اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

امام حسین(ع) در راه کربلا چه آیه‌ای تلاوت می‌فرمود

استاد پیشکسوت قرآن گفت: امام حسین(ع) در راه کربلا پیش از قیام عاشورا آیه 108 سوره مبارکه «یوسف» را زمزمه می‌کردند.

امام حسین(ع) در راه کربلا چه آیه‌ای تلاوت می‌فرمود

حبیب مهکام استاد پیشکسوت قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به جایگاه قیام امام حسین(ع) و یارانش، اظهار داشت: امام حسین(ع) برای زنده نگه‌داشتن اسلام و قرآن قیام کرد تا به جهانیان اهمیت اسلام، نماز و همچنین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را نشان دهد.

وی ادامه داد: احادیث و گفتارى که درباره‏ امام حسین(ع) از ائمه اطهار(ع) رسیده است، این مطلب را روشن می‌کند که هدف از قیام عاشورا، اقامه عدل و دین خدا و همچنین برهم زدن بنیان ظلم و جور بوده است، بنابراین ما نیز باید ادامه‌دهنده راه ایشان باشیم و بصیرت در عزاداری‌ها را فراموش نکنیم.

قیام امام حسین(ع) با بصیرت بوده است

مهکام با اشاره به آیاتی که امام حسین(ع) در راه کربلا تلاوت کردند، گفت: امام حسین(ع) در راه کربلا پیش از قیام عاشورا آیه 108 سوره مبارکه «یوسف» را زمزمه می‌کردند، «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ؛ بگو این است راه من که من و هر کس پیروى‏ام کرد با بینایى به سوى خدا دعوت مى‏کنیم و منزه است ‏خدا و من از مشرکان نیستم»؛ این آمر نشان می‌دهد که قیام امام حسین(ع) با بصیرت بوده است.

این استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به اینکه عزاداری امام حسین(ع) با سایر امامان تفاوت دارد، خاطر نشان کرد: عزاداری برای سیدالشهدا به طور خاص از سوی اهل بیت(ع) مورد تأکید قرار گرفته است و نباید آن را با سایر عزاداری‌ها مقایسه کرد.

مهکام، یکی از دلایل تفاوت عزاداری برای امام حسین(ع) را گستردگی کمی و کیفی واقعه عاشورا عنوان کرد و افزود: در روایتی از حضرت امام صادق(ع) آمده است: «قال ابوعبدالله(ع): یا زراره! إن السماء بکت علی الحسین (ع) أربعین صباحا بالدم، و إن الأرض بکت علیه أربعین صباحا بالسواد، و إن الشمس بکث اربعین صباحا بالکسوف والحمره، و إن الملائکه بکت علیه أربعین صباحا و الحدیث»؛ از این حدیث شریف که در یکی از کتب معتبر حدیث شیعه کامل الزیاره نقل شده می‌توان استناد کرد که اشک و زاری آسمان و زمین و ملائکه و آفتاب بر سیدالشهدا تا چهل روز طول کشیده است.

تبیین نهضت عاشورایی جهان را سرشار از صلح و دوستی می‌کند

این استاد پیشکسوت قرآنی ادامه داد: در روایتی دیگر آمده است که هیچ روزی نبود که اسم امام حسین(ع) در نزد امام صادق(ع) برده شود و آن امام در آن روز تبسمی بر لب بیاورند؛ امام صادق(ع) در تمام روز گریان و محزون بودند و می‌فرمودند: امام حسین(ع) سبب گریه هر مؤمن است.

مهکام با اشاره به اینکه شاید انتقال همین معانی از سوی اهل‌بیت(ع) سنت چهل روز عزاداری بر مصیبت‌های امام حسین(ع) را در میان مردم ایجاد و نهادینه کرده است، تصریح کرد: اساتید قرآنی باید به آثار و دلایل قیام عاشورایی توجه کنند و در مراسم عزاداری نیز با بصیرت این نهضت را تبیین کرده تا سایر افراد با آگاهی از اهمیت آن، دستورات الهی و دینی را در زندگی خود به کار گرفته و از بزرگان دین و امامان درس گیرند تا جهانی سرشار از صلح و دوستی داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول