اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خانه قدیمی امام خمینی (ره) در کرج در معرض تخریب است

خانه کوچک اما معنوی که حدود 54 سال قبل امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حدود یکسال در آن اقامت داشتند، در معرض تخریب قرار دارد و مالک این واحد به دنبال اخذ مجوز ساخت و ساز است.

خانه قدیمی امام خمینی (ره) در کرج در معرض تخریب است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مردم استان البرز و شهرستان کرج همواره به عشق و ارادت به اسلام و انقلاب و حرکت در مسیر ولایت مشهور بوده‌اند.

مردم ولایی این استان در طول دوران مبارزات ملت ایران برای سرنگونی رژیم طاغوت در صف نخست مبارزه قرار داشته و پس از انقلاب نیز هیچ‌گاه سنگر دفاع از ولایت را خالی نکرده‌اند.

در این رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سفری که در تاریخ بیست و چهارم مهرماه سال 1376 به شهرستان کرج داشتند، در سخنانی  تاکید فرمودند: «مردم کرج مانند همه ملت بزرگ ایران و مثل همیشه، سهم عظیم خودشان را در برابر این انقلاب انجام دهند، که داده‌اند و بحمدالله خواهند داد.

امروز در شمار امتیازات درجه اول هر شهری این است که مردم آن شهر چقدر نسبت به سرنوشت، کشور، انقلاب و نظام انقلابی خود احساس مسئولیت کرده و در شمار ملت عظیم ایران، به وظایفی که برای سربلندی ملت و پیشرفت کشور بر عهده همه است، عمل می‌کنند.

اگر بخواهیم در این زمینه نسبت به شهر کرج مطلبی بگوییم، باید بگوییم که شهر کرج در این مورد در طول انقلاب امتحان خود را خوب پس داده است.

این را شاهد بوده‌ایم و از نزدیک مشاهده کرده‌ایم. از همان لحظات حساسی که انقلاب اسلامی در آستانه پیروزی ‌بود و دشمن با چنگ و دندان سعی می‌کرد در مقابل انقلاب، موجودی خود را حفظ کند، مردم کرج و جوانان آن‌روز کرج، نقش خود را ایفا کردند.

در این جا بود که مردم شنیدند قرار است از منطقه‌ای تانک‌های نظامی به سمت تهران سرازیر شود، تا از پادگان‌هایی که در تهران در دست مردم قرار گرفته است، دفاع کرده و پادگان‌ها را از دست مردم خارج کند. مردم کرج اعلام آمادگی کردند که در مقابل آن تانک‌ها بایستند و مانع شوند که تهران مورد حمله قرار گیرد.

شاید همین اعلام آمادگی، مشکل را از تهران دفع کرد. این نخستین قدمی بود که این شهر بیدار، جوان و سرزنده در انقلاب برداشت.

البته هیچ تعجبی نمی‌کنیم. چون از قبل از انقلاب این شهر را در مایه‌های انقلابی، در زمینه‌های مربوط به نهضت و حرکت، از نزدیک دیده بودیم. در سال 1345 یعنی درست سی و یک سال قبل (تاریخی که رهبری معظم انقلاب فرمودند در مقایسه با زمان سخنرانی یعنی سال 1376 است) در مسجد جامع این شهر جمعیت پرشور و مومنی جمع می‌شدند، تا در آن ایام اختناق مطلق، سخنانی را بشنوند.

من روزها و شب‌های ماه رمضان از تهران می‌آمدم و با این مردم حرف می‌زدم. البته پلیس و دستگاه امنیت آن رژیم اختناقی و خفقان‌بار و ضد آزادی، اجازه ندادند که آن ماه رمضان به شکل مطلوب تمام شود و جلسات را قطع کردند.

من از آن وقت، مردم کرج و روحیه کرج و نشاط و سرزندگی را در این شهر می‌شناختم؛ لذا تعجبی ‌نمی‌کنم. از لحظات پیروزی انقلاب هم هر چه گذشته، همین روحیه تکرار شده است. در این خصوص می‌توان به تشکیل تیپ سیدالشهداء از مردم کرج و جوانان مومن این شهر و بعد از اندکی تبدیل آن تیپ به یک لشکر مقتدر و نیرومند و بعد در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد که امروز یک لشکر سازمانی و یک سپاه عملیاتی به تمام توان و قدرت، متشکل از همین جوانان این منطقه است و من شنیدم بسیج این شهرستان و حتی شوراهای اسلامی در این جا نیز با گذشت هجده سال از انقلاب، هنوز با نشاط و فعالند.

پس، این نعمت، یعنی نعمت مشارکت مردم در دفاع از کیان انقلاب و از عزت، آبرو و سربلندی کشور، نعمت بزرگی است. من به شما عرض کنم که با همین روحیه است که جوانان خواهند توانست نقش خود را در هر مرحله‌ای در پیشبرد، توسعه و آبادانی کشور ایفا کنند و مردمی چون شما می‌توانند با چنین روحیه‌ای مدعی شوند که عضو فعال یک ملت زنده و عزیز مانند ملت ایرانند.»

*البرز پناهگاه امن یاران انقلاب

طی سال‌های پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 57،‌ نزدیکی شهرستان‌های استان البرز که آن زمان در قالب استان تهران تقسیم‌بندی می‌شدند، موجب می‌شد که بسیاری از سران انقلاب و یاران آن در طول مبارزه برای مدتی مجبور به مهاجرت و حتی پنهان شدن در این منطقه باشند.

به عنوان نمونه می‌توان به حضور چند ماهه شهید نواب صفوی در اطراف شهرستان طالقان و مخفی شدن وی در این منطقه اشاره کرد.

در همین رابطه امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز حدود سال 1338 برای مدتی در شهرستان کرج و منطقه حصار ساکن شدند و هنوز هم هستند افرادی از این محله که حضور امام (ره) در کرج را به یاد داشته و از برکت اسکان چند ماهه ایشان بهره‌مند شدند.

براساس اطلاعات موجود، امام شهیدان (ره) در این سال به یک نوع بیماری مبتلا و برای درمان مجبور به اقامت در منطقه کم جمعیت شدند که نزدیک تهران باشد.

به همین دلیل ایشان در یک خانه قدیمی در منطقه حصار شهرستان کرج به مدت چند ماه ساکن و مردم محل از برکات حضور رهبر و ولی خود بهره‌مند شدند.

در روزهای اخیر شنیده شده که مالک خانه‌ای که امام خمینی (ره) در آن سکونت داشتند، قصد تخریب و ساخت آپارتمانی چند طبقه به جای آن دارد که همین امر شهروندان کرجی و استان البرز را نگران کرده است.

مرتضی نژادفلاح یکی از شهروندان کرجی صبح امروز در تماس با دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز این مطلب را اعلام و تاکید کرد که بچه‌های بسیجی کرج از شنیدن خبر فوق به شدت نگران شده‌اند.

*هیچ مجوزی برای تخریب خانه قدیمی امام در کرج صادر نشده است 

در همین رابطه خبرنگار فارس با حسین عطایی مدیر منطقه 11 شهرداری کرج تماس گرفت و از وی درباره صحت این خبر پرسید.

عطایی اظهار کرد: این ساختمان دارای مالک خصوصی بوده و مالک نیز با مراجعه به شهرداری به دنبال دریافت مجوز تخریب و ساخت و ساز است.

وی تصریح کرد: برای صدور دستور نقشه استعلام‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح از جمله میراث فرهنگی اخذ شده و این مراجع صدور مجوز ساخت را بلامانع اعلام کرده‌اند.

مدیر منطقه 11 شهرداری کرج در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا لازم نبود دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری کرج برای خرید این واحد و حفظ و نگهداری آن به دلیل ارزش معنوی که دارد، اقدام می‌کردند، گفت: من سوابقی از این امر در پرونده ندیدم و با توجه به اینکه ملک فوق دارای مالک خصوصی است، ابتدا باید مالک اعلام آمادگی برای فروش آن می‌کرد و سپس مسئولان برای خرید اقدام می‌کردند.

عطایی گفت: در این زمینه باید دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی، تبلیغات اسلامی و حتی اداره ارشاد وارد شوند.

وی در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شهرداری مجوز تخریب و ساخت و ساز را صادر کرده است، گفت: تا این لحظه هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم و به شخصه به عنوان مدیر منطقه 11 شهرداری کرج تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا این واحد از مالک خریداری و برای حفظ و نگهداری آن اقدام شود، اما باید توجه داشت که به هر حال یک طرف مذاکره مالک خصوصی این واحد است.

پیگیری‌های خبرنگار فارس در استان البرز در رابطه با این پرونده ادامه داشته و اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/2302/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول