اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام آرانی در گفت‌وگو با فارس:

امام رضا(ع) هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کرد

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امام رضا(ع) هر سه روز یک‌بار تمام قرآن را ختم می‌کرد و معتقد بود اگر بخواهد زودتر هم تمام می‌کند، ولی هیچ آیه‌ای را نخوانده مگر اینکه درباره معنی آن اندیشیده است.

امام رضا(ع) هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کرد

حجت‌الاسلام محمود متوسل آرانی، عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به روایاتی که درباره اهمیت امام رضا (ع) به ترویج قرآن در جامعه وجود دارد، گفت: روایت داریم که امام رضا (ع) سخن و پاسخشان به سؤالات دیگران برگرفته از قرآن کریم بود.

وی در ادامه توضیح داد: براساس روایات (امالی صدوق، ص 660؛ بحارالانوار، ج 49،ص90) حضرت رضا(ع) هر سه روز یک‌بار تمام قرآن را تلاوت می‌کرد و می‌فرمود: اگر می خواستم زودتر از سه روز آن را به پایان برسانم، می‌توانستم، اما نخواستم چنین کنم. زیرا در موقع تلاوت به هر آیه که می‌رسیدم در آن فکر و اندیشه می‌کردم که درباره چه چیزی و در چه زمانی نازل شده است. بدین جهت در هر سه روز یک بار قرآن را به پایان می رسانم.

این کارشناس علوم دینی ادامه داد: پیامبر(ع) در حدیث ثقلین فرمودند که دو یادگار بین شما می‌گذارم «قرآن و عترت»، ما معتقدیم قرآن ما را به عترت و عترت هم براساس قرآن ما را هدایت می‌کند.

حجت‌الاسلام متوسل‌آرانی درباره تأکید ویژه امام رضا (ع) به نماز اول وقت، گفت: در یکی از مجالسی که امام در حضور مأمون با علمای غیر مسلمان داشتند،بحث به توحید رسید در آن حین عمران صابی گفت که من آماده هستم حرف شما را بشنوم و بپذیرم، شما مطلبتان را ادامه دهید، حضرت گفتند الان وقت نماز است و صحبت بماند برای بعد از نماز. این توجه ویژه امام به نماز حتی در مجالس علمی قابل توجه است، بنابراین آموزش و پرورش و دانشگاه ما هم باید به نماز اول وقت توجه کنند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ماجرایی که زمان امام رضا (ع) اتفاق افتاد و  عده‌ای شیعیان از راه دور برای زیارت امام رضا (ع) آمدند اما امام آنها را یک ماه به حضور نپذیرفت، توضیح داد: اینها هر روز بر در خانه امام می‌آمدند و دست خالی باز می‌گشتند تا اینکه بعد از یک ماه گفتند ما دیگر نمی‌توانیم صبر کنیم و باید به شهرمان بازگردیم و برای ما خجالت دارد که شما را ندیده برویم، امام آنها را راه داد و علت به حضور نپذیرفتنشان را اعمال ناشایستشان به شمار آورد و خطاب به آنها گفت که شما ادعای شیعه‌گی دارید درحالیکه رفتارتان اینطور نیست یا رفتارتان را درست کنید یا دست از ادعایتان بردارید!

وی نکته آخر را توجه به علمای زمان دانست و گفت: ما اکنون در دوره غیبت برای حل مشکلاتمان به سراغ علمای دین می‌رویم اما در دوران حضور امامان هم گاه امکان دسترسی وجود نداشت لذا ائمه هم در زمان حیات مردم را به شاگردانشان سوق می‌دادند مثلاً امام رضا (ع) یکی از مردم را که درخواست کمک کرده بود به زکریا ابن آدم از شاگردان برجسته‌شان رجعت داد و گفت که او هم به دین و هم دنیایتان امین است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول