اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌طعمی محصولات پاستوریزه عاملی برای عرضه لبنیات غیربهداشتی

بی‌طعمی برخی محصولات پاستوریزه عاملی برای استقبال مشتریان از محصولات لبنی و محلی شده و این موجب سودجویی برخی افراد می‌شود که به عرضه لبنیاتی همچون شیرهای فله‌ای می‌پردازند.

بی‌طعمی محصولات پاستوریزه عاملی برای عرضه لبنیات غیربهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، لبنیات همواره یکی از مواد غذایی پرطرف‌داری است که وجود آن در هر سفره‌ای تضمینی برای سلامتی افراد قلم‌داد می‌شود.

این روزها وجود ماست‌بندی‌ها و مکان‌های عرضه لبنیات محلی بیش از گذشته در هر کوی و برزن دیده می‌شود که با تبلیغات گوناگون به رقابت برای عرضه محصولات لبنی پاستوریزه می‌پردازند و با شعارهای تبلیغاتی مختلف سعی در جذب مشتریان دارند.

بی‌طعمی برخی از محصولات پاستوریزه عاملی برای استقبال مشتریان از محصولات لبنی و محلی شده که این خود موجب سودجویی برخی افراد می‌شود که با شعار فروش سالم‌ترین محصولات طبیعی به عرضه لبنیاتی همچون شیرهای فله‌ای می‌پردازند، فروشندگانی که حتی در مسیرهای جاده‌ای این شیرهای کیسه‌ای بی‌نام و نشان را در معرض دید قرار داده و به‌فروش می‌رسانند.

در برخی مواقع طعم دل‌چسب شیرهای فله‌ای گاه مانع فکر به وجود انواع و اقسام بیماری‌ها در آن شده و وجود درصد بالای چربی در این شیرها و عوارض بعد از آن نادیده گرفته می‌شود.

یکی از شهروندان کرمانشاهی که بر اثر مصرف شیر فله‌ای دچار مسمومیت شده بود، گفت: به‌دلیل بی‌رغبتی به مصرف برخی محصولات پاستوریزه اقدام به خرید محصولاتی لبنی از قبیل شیر از ماست‌بندی کرده که بعد از مصرف دچار تب و لرز و درد عضلانی شدم که پس از مراجعه به پزشک، این علائم مسمومیت تشخیص داده شد.

رضا شهبازی اظهار داشت: وجود ماست‌بندی‌های مختلف در سطح شهر مشوقی برای خرید محصولات لبنی و فله‌ای از این اماکن است و این در حالی است که برخی از ماست‌بندی‌های نامعتبر اقدام به سوءاستفاده می‌کنند و محصولات لبنی خود را با موادی دیگر مخلوط کرده و به‌فروش می‌رسانند.

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی با اشاره به طعم آبکی برخی از شیرهای محلی، گفت: برخی از سودجویان اقدام به مخلوط کردن آب در شیرهای فله‌ای می‌کنند و جنسی نامرغوب را به‌دست مشتریان می‌رسانند.

صبا الهیاری ادامه داد: این روزها شاهد دایر شدن ماست‌بندی‌های مختلف در هر محله هستیم و باید بیش از گذشته میزان بالای بار میکروبی و غیربهداشتی شیرهای فله‌ای توسط مسئولان و رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود.

این شهروند معتقد است، تلاش در راستای بهتر شدن کیفیت لبنیات پاستوریزه در کاهش گرایش مشتریان به مصرف لبنیات محلی و غیربهداشتی تاثیرگذار است و باید تدابیری در این‌زمینه در نظر گرفته شود.

*تب مالت نتیجه مصرف شیر فله‌ای

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه تب مالت را مهم‌ترین عارضه مصرف شیرهای فله‌ای دانست و گفت: شیر خریداری شده از گاوداری توسط مشتریان هنوز روند پاستوریزه شدن در کارخانه را طی نکرده و نباید توسط افراد برای مصرف خریداری شود.

مهنا کریمی افزود: تب و لرز، کاهش وزن، یبوست و درد عضلانی از علائم شایع تب مالت یا بروسلوز است که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود و تشخیص صحیح آن از طریق آزمایش خون مقدور است و مصرف شیرهای فله‌ای منشا بهداشتی نداشته و برای سلامتی مضر است.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، ترویج استفاده از لبنیات فله‌ای بی‌نام و نشان اقدامی مناسب نیست و باید از همین ابتدا مانع اشاعه این فرهنگ شد که همکاری خود مردم در این امر بسیار موثر است.

*مصرف شیر فله‌ای مورد تایید دامپزشکی نیست

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه تاکید کرد: مصرف و فروش شیرهای فله‌ای در هیچ شرایطی مورد تایید مسئولان دامپزشکی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ماهانه شیرهای تولید شده در گاوداری مورد بازدید و نمونه‌گیری قرار می‌گیرد و سپس به‌منظور بررسی توسط کارشناسان دامپزشکی جمع‌آوری می‌شود.

حیدری با تاکید بر استفاده از لبنیات پاستوریزه، گفت: شیرهای جمع‌آوری شده در کارخانه‌ها با عملیات پاستوریزه شدن بسته‌بندی می‌شود و تمامی موارد استاندارد با نظارت کارشناسان بر روی آن به اجرا درمی‌آید.

وی افزود: پس از اتمام مراحل پاستوریزه شدن، سایر محصولات لبنی از این محصول تولید می‌شود که مصرف آن تضمینی برای سلامتی مشتریان است و بار میکروبی احتمالی که در شیرهای محلی و فله‌ای وجود دارد، در شیرهای پاستوریزه موجود نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف شیر فله‌ای دارای بار میکروبی و خطراتی بالاست، گفت: بیماری‌های بسیاری از طریق مصرف شیر آلوده ایجاد می‌شود که تب مالت و تب کریمه‌کنگو شایع‌ترین این بیماری بوده که در برخی مواقع عوارض آن قابل جبران نخواهد بود.

قباد محمدی تصریح کرد: وظیفه ما نظارت بر کارخانجات تولیدی مواد غذایی و لبنی پاستوریزه است و نظارت بر توزیع شیرهای فله‌ای در ارتباط با اداره‌کل دامپزشکی است که در این راستا معاونت غذا و داروی دانشگاه نیز تمهیداتی در نظر گرفته است.

به گفته محمدی، این باور قدیمی مبنی بر اینکه هر چه محصولات غذایی طبیعی‌تر باشد سالم‌تر است، همواره عقیده‌ای صحیح نیست و آمار مبتلایان به تب مالت گویای باطل بودن این ‌عقیده و باور است.

این پزشک خاطرنشان کرد: احتمال افزودن آب، شیرخشک و یا موادی دیگر در شیرهای فله‌ای بسیار بالاست و بیماری و درصد چربی بالایی که در این محصولات وجود دارد در شیرهای پاستوریزه دیده نمی‌شود.

سودجویی فرصت‌طلبان به سلامت برخی از مواد غذایی خلل وارد کرده و موجب شده محصولی که سال‌ها به‌عنوان سالم‌ترین خوراک شناخته شود، گاه غذایی ناسالم و خطرآفرین برای سلامتی محسوب شود.

آگاهی اشخاص مبنی بر نخریدن این محصولات نامعتبر و تلاش کارشناسان در راستای افزایش کیفیت محصولات لبنی پاستوریزه موثر خواهد بود و عرصه را برای سودجویان تنگ می کند.

--------------------------------

گزارش از شکوه هاشمی

--------------------------------

انتهای پیام/2700/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول