اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس:

تبصره هدفمندی یارانه‌ها سر وقت به مجلس نرسید/ دولت زودتر به تعهدش عمل کند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ گفت: دولت تعهد داده بود در بخش درآمدی تا پایان این هفته لایحه هدفمندی را ارائه دهد اما تا امروز این لایحه را به مجلس نداده است.

تبصره هدفمندی یارانه‌ها سر وقت به مجلس نرسید/ دولت زودتر به تعهدش عمل کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در گزارش بررسی لایحه بودجه 93 کمیسیون گفت: عصر دیروز سیزدهمین جلسه کمیسیون تلفیق و امروز چهاردهمین جلسه کمیسیون تلفیق را پشت سر گذاشتیم که بخش درآمدهای کلیات لایحه بودجه 92 امروز تا ساعت 12 ظهر به اتمام می‌رسد.

وی افزود: همچنین الان کمیسیون‌های تخصصی آخرین پیشنهادات خود را در خصوص افزایش درآمدها مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در مصوبات دیروز در بخش درآمدی بند «و» تبصره 19، هر گونه پرداخت حقوق و مزایا و حق حضور در جلسات و پاداش به کارکنان دولتی شاغل و بازنشسته که به عنوان عضو هیئت مدیره غیر موظف در شرکت‌های دولتی و یا نهادهای عمومی غیر دولتی به عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت می‌کردند در سال 1393 ممنوع شد.

کاتب گفت: در لایحه بودجه فقط کارکنان دولت ذکر شده بود که در کمیسیون تلفیق به آن کارکنان دولتی، بازنشسته‌ها و کارکنان نهادهای عمومی غیر دولتی هم اضافه شد و  همچنین افرادی که به عنوان عضو هیئت مدیریه شرکت‌های دولتی و نهادهای غیر دولتی هستند نمی‌توانند این حق‌الزحمه را دریافت کنند.

وی افزود: دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق مصوبه دیگری داشتیم مبنی بر اینکه در سال جاری مصوبه‌ای داشتیم که مردان بالای 60 و زنان بالای 50 سال با داشتن حق بیمه 10 ساله بازنشسته شوند و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس این مصوبه مکلف شد به میزان همان 10 سال دریافتی آنها را بازنشسته کند.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: برای این مصوبه ردیف اختصاصی خاصی منظور نشده بود که در کمیسیون تلفیق مصوب شد تا یک ردیف اعتباری خاص برای آنها منظور شود تا این افراد از بیمه استفاده کرده و بازنشسته شوند.

* افزایش تعرفه کالاهای وارداتی فرهنگی

کاتب تصریح کرد: مصوبه دیگر دیروز کمیسیون تلفیق این بود که در سال 1393 دولت مکلف شد علاوه بر دریافت هر گونه عوارض دریافتی برای واردات کالا و محصولاتی که آثار فرهنگی دارند، 4 درصد تعرفه‌ این کالاها را افزایش دهد و معادل آن در بخش فرهنگی هزینه کند. 

* اشتغالزایی برای زندانیان مالی

وی افزود: دیروز عصر در کمیسیون تلفیق مصوبه دیگری بر تبصره 17 داشتیم در مورد اشتغال‌زایی زندانیانی که به دلیل مسائل مالی در زندان بسر می‌برند که این زندانیان برای تأمین مخارج خود و خانواده‌هایشان در کارگاه‌هایی که سازمان زندان‌ها تجهیز می‌کند مشغول به کار شوند و درآمد کسب کنند.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در این قانون آمده بود برای استفاده از تجهیزات و کارگاه‌ها هر یک از این زندانیان بر اساس نظر قاضی احکام به ازای استفاده از تجهیزات کارگاه‌ها در جهت کسب درآمد برای خودشان 3 هزار تومان در روز پرداخت کنند.

کاتب گفت: کمیسیون آن تبصره را اصلاح کرد و مقرر شد اگر زندانی که در این کارگاه‌ها که سازمان‌ زندان‌ها آن را تجهیز و فراهم کرده کار می‌کند اما قادر به پرداخت 3 هزار تومان نیست بر اساس نظر قاضی احکام هر مبلغی را که توانایی پرداخت دارد، بپردازد.

* معافیت مالیاتی کارگاه‌های کشاورزی

وی افزود: مصوبه دیگر کمیسیون دیروز تنفیذ ماده 91 بودجه سال 1392  بود که به معافیت مالیاتی کارگاه‌های کشاورزی مربوط می‌شد.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: طبق این مصوبه کارگاه‌های کشاورزی که تحت پوشش نظام صنفی کشاورزی هستند  مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند به شرطی اینکه این کارگاه‌های کشاورزی حداقل برای 5 نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنند و بیمه آنها را هم پرداخت کنند تا از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

* اوراق مشارکت برای طرح‌های عام‌المنفعه

کاتب در ادامه به مصوبات امروز کمیسیون تلفیق پرداخت و گفت: مصوبه امروز صبح تنفیذ ماده 45  قانون بودجه سال 1392 مربوط به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بود و به این سازمان اجازه داده شده تا مبلغ 400 میلیارد تومان بتواند برای طرح‌های انتفاعی و عام‌المنفعه در حوزه توسعه موقوفات کشور با تضمین خودش از سود و اوراق که بتواند اوراق مشارکت بفروشد و این را به اتمام برساند.

وی افزود: امروز درکمیسیون تلفیق در بخش مالیات‌ها مصوبه‌ای داشت، در جلسات گذشته برای کارکنان دولت یک میلیون و 200 هزار تومان معافیت مالیاتی مصوب شده بود  که امروز بر آن الحاقیه داشتیم که مبنی بر آن نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی مثل کارگران شهرداری‌ که از اقشار آسیب‌پذیر هستند به میزان 10 درصد از این استفاده کنند.

* اوراق مشارکت وزارت نیرو

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: یک مجوز به وزارت نیروز داده شد که طی مصوبه امروز انجام شد که علاوه بر اوراق مشارکتی که می‌توانست از سرجمع 15 هزار میلیارد تومان که در لایحه بودجه دیده شده بود هزار و 200 میلیارد تومان علاوه بر رقم پیش‌بینی شده مجددا اضافه شد که بتواند صرفا در بخش آب‌های مرزی اوراق مشارکت بفروشد و بتواند طرح هایی که در بخش‌ آب‌های مرزی است را به اتمام برساند.

وی افزود: مصوبه دیگر امروز در بخش افزایش درآمدهای مالیاتی بود که به گمرگ جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شد تا به ازای هر کیلوگرم واردات انواع  کود شیمیایی وارد شده به کشور به میزان 20 ریال از وارد کنندگان اعم از دولتی و غیر دولتی دریافت کنند و این را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کنند که این وجوه هم بخش هزینه‌ای آن در مبحث هزینه‌ای به تصویب می‌رسد.

کاتب گفت: پیشنهاد بر این مبنا بود که وزارت جهاد کشاورزی این مبلغ را در در بخش تحقیقات کاربری و بهینه‌سازی روش‌های تولید انواع کودهای عالی که در داخل کشور قابل تولید است هزینه کند تا انشاء الله در آینده نزدیک واردات کود شیمیایی از کشورهای خارجی به اتمام برسد.

وی افزود: کلیات در بخش درآمدهای بودجه سال 93 امروز به اتمام رسید و انشاء الله بعدازظهر امروز وارد بخش هزینه‌ای می‌شویم.

* تبصره هدفمندی سروقت به مجلس نرسید

عضو کمیسیون تلفیق درباره زمان ارائه تبصره هدفمندی اظهار داشت: دولت تعهد داده بود که در بخش درآمدی تا پایان این هفته لایحه هدفمندی را ارائه دهد اما تا امروز لایحه هدفمندی را به مجلس نداده است.

کاتب گفت: با تمهیدی که در بخش هزینه‌ها در هفته آینده داریم اگرچه این تأخیر موجب بی‌انضباطی در روند بررسی بودجه توسط کمیسیون تلفیق می‌شود اما باز هم به دولت تأکید می‌کنیم که دولت به تعهدش زودتر عمل کند زیرا بخشی از بندهای مراعا همچنان به صورت مراعا باقی مانده است به جهت اینکه لایحه هدفمندی تا این ساعت ارائه نشده است.

وی افزود: همچنین دولت لیست ردیف‌های بند یک و بند دو واگذاری شرکت‌های دولتی را که تاکنون در ارائه آن تأخیر داشته سریعا به مجلس بدهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول