اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):

علامه طباطبایی از روش تفسیر قرآن با قرآن استفاده می‌کرد

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن با قرآن را برگزیده و با الهام از احادیث معصومان تفسیری همسو با آن ارائه داده و به این دلیل غیر شیعه راه گریزی در برابر آن ندارد.

علامه طباطبایی از روش تفسیر قرآن با قرآن استفاده می‌کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی‌کیا که پیش از ظهر امروز در نخستین پیش‌نشست «همایش علامه طباطبایی» با موضوع نقش منابع روایی در تفسیر قرآن سخنرانی می‌کرد با بیان اینکه تا کنون جمع‌بندی مناسبی از علامه طباطبایی نشده است، اظهار کرد: علامه طباطبایی شخصیتی بودند که به احادیث اهل‌بیت (ع) بها می‌دادند.

وی با بیان اینکه در تفسیر المیزان 528 بحث روایی آمده است، گفت: این بحث‌ها نشان می‌دهد که علامه طباطبایی به روایات اهل‌بیت(ع) توجه داشته‌اند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه مقصود ما از منابع روایی تفسیر در این بحث آن دسته از گفته‌هایی است که درباره مقصود خداوند از آیات قرآن بیان شده و به ما رسیده است، بیان کرد: مقصود از تفسیر، بیان معانی ظاهر آیات قرآن و کشف مقصود خدا از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی سنت قطعی معصومان را از منابع تفسیر قرآن می‌داند، تصریح کرد: به رغم تفسیر و تحلیل‌های مختلفی که در باب منابع تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی می‌شود باید اقرار کرد که علامه بر اساس آیات قرآن و احادیث متواتر به نقش تفسیری سنت معصومان (ع) باور دارد.

عزیزی‌کیا با اشاره به اینکه علامه طباطبایی علاوه بر اثبات و پذیرش نقش تبیینی و توضیحی برای احادیث معصومان(ع) آن‌ها را بر دارنده روش صحیح تفسیر می‌داند، عنوان کرد: علامه بر این باور است که باید بر اساس روش اهل بیت(ع) از قرآن استفاده کرد و انتخاب تفسیر قرآن با قرآن نیز بر همین اساس بوده است.

وی افزود: علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن با قرآن را برگزیده و با الهام از احادیث معصومان تفسیری همسو با آن ارائه داده و به این دلیل غیر شیعه راه گریزی در برابر آن ندارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: علامه طباطبایی نه تنها از احادیث تفسیری بهره برده بلکه برای استفاده عام‌تر از احادیث ذیل آیات به تفکیک و طبقه‌بندی آن‌ها پرداخته است.

وی با بیان اینکه علامه نقش خط‌‌دهی به تفسیر قرآن را داشته‌اند، عنوان کرد: علامه به ما نشان دادند که چگونه قرآن را تفسیر کنیم.

انتهای پیام/78002/صا30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول