اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال گلستان مطرح کرد

محمدطاها و فاطمه بیشترین فراوانی نام در گلستان

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان گفت: محمدطاها و فاطمه بیشترین فراوانی نام در استان گلستان است.

محمدطاها و فاطمه بیشترین فراوانی نام در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیف‌الله ابوترابی صبح امروز در چهارمین همایش مهندسی فرهنگ و نام‌گزینی استان گلستان اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توجه ویژ‌ه‌ای به مقوله فرهنگ دارد تا جایی که شورای عالی را تشکیل داده و مکلف به آسیب‌شناسی فضای فرهنگی کشور به ویژه در حوزه فرهنگ عمومی و هدایت روند مهندسی فرهنگی کرده است.

وی ادامه داد: این توجه همچنین از شرع مقدس اسلام و دیدگاه‌های بنیانگذار این نظام مقدس، امام راحل نشات گرفته است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان خاطرنشان کرد: بی‌شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است که در اساس فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد.

ابوترابی گفت: با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه از بعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ و میان‌تهی است.

وی افزود: اگر فرهنگ جامعه‌ای برگرفته و وابسته به فرهنگ غرب باشد به صورت طبیعی دیگر ابعاد آن جامعه نیز به آن سو گرایش پیدا می‌کند و موجودیت اصلی خود را از دست می‌دهد.

مهندسی فرهنگی مطالبه مقام معظم رهبری است

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان تصریح کرد: مهندسی فرهنگ عبارت است از فرآیند بازشناسی، آسیب‌شناسی، پالایش و ارتقای بخش فرهنگ و جهت دادن آن بر پایه هویت اصیل اسلامی و ایرانی با توجه به شرایط و مقتضیات ملی و جهانی.

ابوترابی تاکید کرد: با گسترش رسانه‌های جمعی در دو دهه اخیر امکان غلبه فرهنگی برای کشورهای توسعه یافته بیشتر شده و موضوعی که دغدغه امام راحل بوده عینیت بیشتری یافته تا جایی که جامعه اسلامی خود را آماج تهاجم فرهنگی دید.

وی اضافه کرد: از این رو مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف ضمن گوشزد کردن اهمیت آمادگی نظام برای مقابله با تهاجم فرهنگی، مهندسی فرهنگی را یکی از مطالبات اساسی خود از فعالان عرصه فرهنگ عمومی و به‌ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده‌اند.

فاطمه و محمد محبوب‌ترین نام

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان اذعان داشت: انتخاب نام نیز یکی از مسائل مهم فرهنگی در هر جامعه به‌خصوص در جامعه اسلامی است و انتخاب نام مناسب به عنوان یک مفروض اساسی در جامعه ما پذیرفته شده است.

ابوترابی گفت: این امر نیز ناشی از تعالیم دینی ما است و اولین هدیه‌ای که هر یک از انسان‌ها به فرزند خود خواهد داد انتخاب نام مناسب برای فرزند است.

وی اضافه کرد: گرایش به نام‌های خاص نشان دهنده ارزش‌های پذیرفته شده در فرد است؛ حال اگر این ارزش‌ها ناشی از گرایش‌های قومی باشد یک مزیت فرهنگی است که در استان گلستان می‌تواند انتخاب نام متناسب با قوم ترکمن برای جامعه ترکمن در استان گلستان باشد.

این مسئول تصریح کرد: خوشبختانه گرایش به نام‌های مذهبی و مناسب یک گرایش عمیق و پایدار در جامعه ما است به گونه‌ای که نام‌های فاطمه و محمد دارای بیشترین فراوانی در تاریخ ثبت وقایع حیاتی است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان اعلام کرد: در 9 ماه ابتدای سال جاری نام‌های محمدطاها، امیرعلی، محمد، ابوالفضل، امیرحسین، محمدامین، امیرمحمد، محمدرضا، علی و بنیامین بیشترین نام‌ها برای پسران بوده است.

ابوترابی در پایان اذعان داشت: همچنین نام‌های فاطمه، فاطمه‎‌زهرا، زهرا، یسنا، ثنا، آسنا، نازنین‌زهرا، حسنا، سارینا و اسرا نیز بیشترین نام‌ها برای دختران در 9 ماه سال جاری در استان گلستان بوده است.

انتهای پیام/83004/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول