اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش‌ ‌می‌دهد

میرسیدعلی همدانی، فاتح قلب‌ها / وحدت‌آفرینی در آسیای میانه

میرسیدعلی همدانی یکی از عالمان برجسته‌ای است که از دیار همدان برخاسته و توانست جهانی را بدون شمشیر فتح کند.

میرسیدعلی همدانی، فاتح قلب‌ها / وحدت‌آفرینی در آسیای میانه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شهر همدان که زمانی به دلیل کثرت حضور عالمان و فرهیختگان، زمانی شهرت «همدانا» به خود گرفته بود؛ زادگاه بزرگ‌مردانی است که تاریخ دیگر نظیر آنان را به خود نخواهد دید.

میرسیدعلی همدانی یکی از عالمان برجسته‌ای است که بعد از گذشت قرن‌ها از درگذشت این عالم فرزانه، هنوز در مشرق‌زمین از نام او به بزرگی یاد می‌شود و او را عامل وحدت بین مردم آسیای میانه می‌دانند.

میرسیدعلی همدانی در نواحی مشرق شهرت بسیاری دارد، وی بنیانگذار سرزمین کشمیر و مروج اسلام در شبه قاره هند نیز بوده و مردم پاکستان با عنوان «شاه همدان» وی را بسیار ستایش کرده‌اند.

یک مستندساز همدانی که در جست‌وجوی ردپای همشهری خود راهی تاجیکستان، هند و پاکستان شده و نقش میرسیدعلی را در ترویج اسلام در این مناطق بررسی کرده در گفت‌وگو با فارس گفت: اهالی این مناطق از میرسیدعلی به نام امیر و زنده‌کننده دین یاد کرده‌اند.

علی جیحونیان ادامه داد: مردم این مناطق میرسیدعلی همدانی را بسیار گرامی می‌دارند؛ البته این امر در مورد غیر مسلمانان هم صدق می‌کند و افرادی که حتی خدا را هم قبول ندارند با دید احترام به وی می‌نگرند.

وی ادامه داد: میرسیدعلی همدانی در ایجاد وحدت بین ادیان و مذاهب مختلف نقش برجسته‌ای دارد و به راحتی می‌توان با مطالعه کتاب ذخیره‌الملوک وی، به این نکته پی برد.

کارشناس ارشد مسائل فرهنگی با تأکید بر اینکه کتاب ذخیره‌الملوک بر اساس آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) تألیف شده، ادامه داد: او در این کتاب تأکید دارد که نه تنها حقوق مسلمانان بلکه حقوق سایر ادیان هم باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: این عالم بزرگوار، شخصیتی است که 700 سال پیش از همدان رفت و با شیوه پیامبرگونه، بسیاری را مسلمان کرد.

جیحونیان ادامه داد: بر اساس روایات در یک روز چند هزار نفر نزد میرسیدعلی همدانی مسلمان شدند و اگر تاریخ آن زمان هند را مطالعه کنیم، در‌می‌یابیم که چگونه علما و عرفای فرقه‌ها و ادیان مختلف نزد وی آمده و تشهد گفته‌اند.

وی تعریف میرسیدعلی همدانی از «حاکم» را حاکمی عنوان کرد که عادل و آگاه به امور دین باشد و گفت: در یکی از باب‌های کتاب ذخیره‌الملوک درباره رأفت اسلامی و شیوه حکومت اسلامی توصیه‌هایی شده است.

این مستندساز همدانی تصریح کرد: یکی از وظایفی که وی بر عهده حاکم می‌داند، بحث جانبداری و حرمت قرار دادن بر همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است، وی اعتقاد دارد حاکم باید با اهل‌الله با رأفت برخورد کند.

وی با بیان اینکه باید دیدگاه وحدت‌آفرینی میرسیدعلی همدانی مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد، افزود: تقریب مذاهب توسط میرسیدعلی همدانی نیازمند پژوهش است.

جیحونیان در ادامه با اشاره به شعری که همیشه ورد لب میرسیدعلی بود، متن این شعر را چنین عنوان کرد:

پرسید عزیزی که علی اهل کجایی/ گفتم به ولایت علی کز همدانم

نی زان همدانم که علی را ندانم/ من زان همدانم که علی را، همه دانم

وی تأکید کرد: میرسیدعلی همیشه جایگزینی فرهنگی را حتی در برخورد با کفار در برنامه‌های خود داشت و عامل وحدت‌بخش مسلمانان را کتاب خدا و رسول‌الله(ص) عنوان می‌کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم آثار میرسیدعلی همدانی قابل بررسی و مطالعه است، گفت: میرسیدعلی همدانی بدون شمشیر جهانی را فتح کرد.

وی ادامه داد: این بزرگ مرد سبک زندگی را به مردم آموخت و اعتقاد داشت بهترین سبک زندگی، سبکی است که بر اساس اصول قرآن تدوین شده باشد.

بالغ بر 90 اثر از میرسیدعلی همدانی به جا مانده است که کتاب ذخیرة‌الملوک یکی از این آثار است؛ در این کتاب که مشتمل بر چندین باب است، میرسیدعلی توصیه‌های بی‌نظیری به حاکمان کرده است.

در یکی از باب‌های این کتاب 20 توصیه به حاکمان مسلمان شده و مؤلف این 20 مورد را حق رعایا می‌داند که بر حاکم و پادشاه واجب است.

یکی دیگر از معروف‌ترین آثار میرسیدعلی همدانی در کشور تاجیکستان ابیات زیر است که بر روی اسکناس 10 سامانی این کشور هم چاپ شده است:

هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد / هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد

هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی / هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی‌خار باد

در دو عالم نیست ما با کسی گرد و غبار / هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد

============

گزارش از: زهرا اکبرنیا

============

انتهای پیام/89031/صا40/ژ1001
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول