اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/ ایران‌گشت/ کرمان

ریگان شهر بلندترین تپه‌های شنی دنیا

یکی از مناظر بدیع و چشم‌اندازهای طبیعی شهرستان ریگان تپه‌های شنی آن است که با وسعت 30 کیلومتر مربع و ارتفاع 75 متر در نوع خود بی‌نظیر است.

ریگان شهر بلندترین تپه‌های شنی دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، یکی از مناظر بدیع و چشم‌اندازهای طبیعی این شهرستان تپه‌های شنی آن است که با وسعت 30 کیلومتر مربع و ارتفاع  75 متر در نوع خود بی‌نظیر است.

بلندترین تپه‌های شنی دنیا در ریگان سابقه‌ای دیرینه دارند و هر روز شاهد افزایش ارتفاع آنها در این شهرستان هستیم.

ریگ‌هایی که در گذشته به آنها ریگ‌های دهلی می‌گفتند که صدای آن اهالی روستاها را به سمت خود می‌کشید، وقتی که مردم روستاها مناسبت‌های مختلفی داشتند و امکان برقراری ارتباط در کوتاه‌ترین زمان وجود نداشت، جارچی‌ها بر بلندای این تپه‌های شنی رفته و اهالی را با خبر می‌کردند.

قدمت تاریخی تپه‌های شنی ریگان

در گذشته آیین‌های سنتی از رونق خاصی در شهرستان ریگان برخوردار بود به طوری که صاحبان عروسی بر این نکته تاکید داشتند که مراسم آنها از جمعیت باشکوهی برخوردار باشد و عروسی به مدت سه روز تا یک هفته ادامه داشت.

در این راستا با توجه به وسعت و تعداد روستاها، دعوت آنها در مراسم عروسی کاری دشوار و سخت بود به همین دلیل با صدای دهل و ساز محلی در بلندترین تپه‌های شنی، اهالی روستاها را در این مراسم دعوت می‌کردند.

تمام موارد ذکر شده نشان از آن دارد که این تپه‌ها قدمت تاریخی داشته و نیاز به ثبت ملی دارند، این روزها که اکثر افراد آب گرم را برای استحمام خود و برطرف کردن امراض استفاده می‌کنند، اما ریگ‌هایی هم در شرق استان کرمان وجود دارند که برای برطرف کردن امراض پوستی و دردهای مفاصل از آنها استفاده می‌شود.

تاریخ مقبره شاه خورشید همزاد با ارگ بم

کویر با حالت خشن و سخت خود طبیعت منحصر به‌فردی دارد که انسان را شگفت‌انگیز می‌کند، وقتی که در کویر هیچ گیاهی رشد نمی‌کند، اما درختان کهور منحصر به‌ فردی وجود دارند که کویر ریگان را سرسبز کردند.

درختان کهوری که قدمت تعدادی از آنها به چهار و نیم قرن می‌رسد و این نشان از پایداری و قدمت کهور ایرانی در ریگان دارد.

اگر به گذشته شهرستان نگاه جزئی داشته باشیم، این شهرستان تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می‌شده و عبور جاده ترانزیتی ابریشم از این شهرستان این مطلب را اثبات می‌کند.

وجود بناهای تاریخی از جمله مقبره شاه خورشید در این شهرستان که از 50 اثر موجود تنها اثر ثبت شده در این شهرستان است، تاریخ آن همزاد ارگ تاریخی بم است.

وجود پرآب‌ترین قنات شرق استان در ریگان که در شرف ثبت ملی است از دیگر جاذبه‌های منحصر به‌فرد در این شهرستان است.

ریگان بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور

فرماندار ریگان گفت: این شهرستان دارای جاذبه‌های منحصر به‌فردی است که در نقطه نقطه این شهرستان پراکنده شده است.

مجید اعتمادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این شهرستان تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور بوده که بناهای تاریخی این شهرستان نشان از قدمت آن دارد.

وی بیان داشت: درختان کهور منحصر به‌فرد ایرانی در جای جای ریگان نشان از سرسبزی این شهرستان در گذشته دارد به طوری که مکانی برای استراحت گردشگران در این شهرستان است.

فرماندار ریگان با اشاره به قطب گردشگری شرق استان در ریگان افزود: این شهرستان به دلیل جاذبه‌های گردشگری آن در استان بی‌نظیر و بلندترین تپه‌های شنی دنیا در ریگان مکانی تفریحی و درمانی است.

===============

گزارش از : موسی ملائیان

===============

انتهای پیام/80014/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول