اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تونی بلر: شرایط در سوریه به نفع اسد تغییر کرده/ باید موازنه قوا را عوض کنیم

نخست‌وزیر اسبق انگلیس و رئیس کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه روز پنج‌شنبه گفت موازنه قوا در میدان نبرد سوریه باید به نحوی تغییر کند که «بشار اسد» را به پذیرش دولت انتقالی وادارد.

تونی بلر: شرایط در سوریه به نفع اسد تغییر کرده/ باید موازنه قوا را عوض کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس گفت شرایط باید میدان نبرد در سوریه باید به نحوی تغییر کند که رئیس‌جمهور این کشور به پذیرش دولت انتقالی در این کشور کمک کند.

بلر که با شبکه «یورونیوز» گفت‌وگو می‌کرد، در مورد عدم دعوت از ایران به نشست صلح سوریه که از دیروز در سوئیس آغاز شده، گفت: «من صادقانه بگویم فکر نمی‌کنم که مسئله، دعوت یا عدم دعوت از ایران باشد. همانطور که گفتم مسئله این است که توازن قدرت را در میدان نبرد در سوریه تغییر بدهیم، به طوری که «بشار اسد» بفهمد که باید برای توافق درباره یک دوره انتقالی پای میز مذاکرات بیاید.»

کشورهای غربی در سه سال گذشته تلاش بسیاری داشته‌اند تا موازنه‌ قوا در سوریه را به نفع مخالفان این کشور تغییر دهند، با این وجود دستاوردهای ارتش سوریه در چند ماه اخیر موجب شده بود تا مخالفان به دلیل عدم داشتن امتیاز در میدان نبرد، چندین بار از حضور در نشست صلح سوریه خودداری کنند.

بلر که ریاست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه را نیز بر عهده دارد، در مورد راهکار پیشنهادی خود برای پایان دادن به بحران سوریه نیز گفته است: «تنها راه، رسیدن به توافقی برای آغاز یک دوره انتقالی است، برای رسیدن به یک نوع دولت جدید و ایجاد یک وضعیت تازه برای کشور. طرف‌های درگیر باید احساس کنند که با ابزار نظامی نمی‌توانند برنده این مناقشه باشند، در این صورت است که متقاعد خواهند شد این مسئله را از راه مذاکره حل کنند.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم در طول 6 تا 9 ماه گذشته شرایط در سوریه به نفع رژیم اسد تغییر کرده است. برای ما در غرب، پرسش این است که چطور می‌توانیم مخالفان را در موقعیتی قرار بدهیم که از موقعیت برابری در چانه زنی با دولت سوریه برخوردار باشند؟ در حال حاضر، مسئله پیچیده این است که عناصری در میان مخالفان حضور دارند که ما عمیقا درباره آنها احساس نارضایتی می‌کنیم.»

نشست صلح سوریه از دیروز در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شده و فردا با مذاکرات مستقیم نمایندگان دولت و مخالفان سوریه ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول