اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور عنوان کرد

سازش 35 درصد پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف

رئیس مرکز شورای حل اختلاف کشور گفت: 35 درصد پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف کشور به طور میانگین منجر به صلح و سازش شده است.

سازش 35 درصد پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف

حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی‌میانجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: با پیشنهادی که رئیس قوه قضائیه مبنی بر اصلاح قوانین شوراهای حل اختلاف به هیئت دولت داد، این شوراها به دو دسته «یک» و «دو» تقسیم می‌شوند.

وی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف «دو» فقط منحصر در صلح و سازش است که شرایط آن با شرایط افرادی در این زمینه کار می‌کنند، مطابقت می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: با این اصلاحیه، شورایی قوی در زمینه صلح و سازش در کشور خواهیم داشت.

احمدی‌میانجی یکی از دغدغه‌های قوه قضائیه را حضور کم‌رنگ قضات در شوراهای حل اختلاف دانست و گفت: قضات که تا ساعت 14 ظهر در دادگستری‌ها کار می‌کنند برای فعالیت در شوراهای حل اختلاف کشش ندارند.

رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد:‌ مدت‌های زیادی بود که برای رفع این مشکل پیشنهادهایی به رئیس قوه قضائیه می‌شد که در نهایت دو پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت.

وی افزود: یکی از این پیشنهادات این بود که اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف که دارای مدرک لیسانس قضایی بودند و شرایط قاضی شدن را داشتند به شرط قبولی در یک آزمون اختصاصی به عنوان قاضی در شورای حل اختلاف فعالیت خواهند داشت.

احمدی‌میانجی یادآور شد: اخیرا هم به دستور رئیس قوه قضائیه، از این به بعد به تدریج افرادی که می‌خواهند قاضی شوند باید به مدت سه سال در شوراهای حل اختلاف کار کنند و بعد وارد دادگستری شوند که این مسئله هم به نفع قاضی و هم به نفع مردم و شوراهای حل اختلاف است.

این مسئول اضافه کرد: در ابتدا عده‌ای از صاحبنظران دغدغه این موضوع را داشتند که اعضای شوراهای حل اختلاف با مسائل حقوقی آشنا نیستند و احیاناً کارکرد آنها مطابق قانون نباشد، اما خوشبختانه با برگزاری دوره‌های آموزشی و تجربه عملی خود اعضا، شوراهای حل اختلاف را به یک شعبه قضایی تبدیل کرده است.

معاون قوه قضائیه افزود: اخیرا بازرس‌های دادسرای انتظامی قضات به عنوان یک مرجع بالا از شورای حل اختلاف خراسان جنوبی بازدید کرده بودند و ضمن بررسی پرونده‌ها، اعلام کرده بودند که فکر نمی‌کردیم شوراها اینقدر آرای متقن داشته باشند.

این مسئول ضمن اعلام افزایش صلاحیت مالی شوراها به 20 میلیون تومان، از فعالیت بیش از 8 هزار شعبه شورای اختلاف در شهرها و روستاهای کشور خبر داد.

احمدی‌میانجی در پایان شوراهای حل اختلاف استان کردستان را شورایی موفق دانست و متذکر شد:‌ انتظار داریم در استان کردستان به دلیل خصیصه‌هایی که مردم استان دارند و رهبری نیز در سفر به کردستان به آن اشاره کردند، آمار صلح و سازش پرونده‌ها بیشتر از میانگین کشوری باشد.

انتهای پیام/79001/ن40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول