اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

تغییرات مکرر در رأس تیم ملی تصمیم اشتباهی است

مهماندوست: ریاست تکواندو برای ساعی زود است/ مقانلو می‌تواند گلادیاتور پرورش دهد

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: مدیریت در شورای شهر با فدراسیون تکواندو خیلی تفاوت دارد و به نظرم ساعی برای ریاست فدراسیون باید چند سال دیگر صبر کند.

مهماندوست: ریاست تکواندو برای ساعی زود است/ مقانلو می‌تواند گلادیاتور پرورش دهد

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ رضا مهماندوست سرمربی سابق تیم ملی تکواندو که تقریباً از اوایل سال جاری با تیم ملی چین تایپه برای هدایت تکواندوکاران آنها به توافق رسیده، این روزها در تهران حضور دارد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد شرایط تکواندوی چین تایپه و تیم ملی ایران صحبت‌هایی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

فارس: برای تعطیلات به تهران آمده‌اید؟

بله، تقریبا 10 روز است که آمده‌ام ایران، اما تیم ملی چین‌تایپه تمرینات خود را طبق برنامه‌ای که ارائه کرده‌ام زیر نظر کمک مربی پیگیری می‌کند. من مرخصی سالانه دارم و باید برای استفاده از مرخصی به تهران می‌آمدم. دو روز دیگر تعطیلات آخر سال چینی‌ها است و چون مصادف می‌شد با مرخصی من از این فرصت استفاده کردم و برای دیدار خانواده و دوستان به ایران آمدم.

 

فارس: تیم ملی چین ‌تایپه چه برنامه هایی در پیش دارد؟

چند روز دیگر مرحله دوم انتخابی تیم ملی چین تایپه برگزار خواهد شد که البته من در ایران حضور دارم. این انتخابی‌ها سه مرحله است که برای انتخاب بهترین بازیکن برای بازی‌های آسیایی اینچئون برگزار می‌شود. البته یک گروه دیگر داریم که المپیکی هستند و در این انتخابی‌ها آنها شرکت نمی‌کنند و در تورنمنت‌های کلاس A آنها را شرکت می‌دهیم. قرار است طی چند وقت آینده  تیم ملی چین تایپه راهی کانادا شود، اما من به دلیل اینکه گذرنامه‌ام را برای بازگشت به ایران نیاز داشتم نتوانستم ویزای کانادا را بگیرم و به همراه تیم به کانادا نمی‌روم، اما در مسابقاتی که به میزبانی آمریکا برگزار خواهد شد قطعا در کنار تیم ملی حضور خواهم داشت.

 

فارس: خبر دارید نتایجی که شما با تیم ملی چین ‌تایپه در اولین مرحله مسابقات کسب سهمیه المپیک کسب کردید سر و صدای زیادی در ایران به پا کرد؟

خوشبختانه ما با چهار نماینده راهی انگلیس شدیم و از این چهار نفر یک مدال طلا(در بخش مردان) و یک مدال برنز(در بخش بانوان) کسب کردیم. البته اگر دستمان اندازه تیم ملی ایران باز بود نتیجه بهتری کسب می کردیم. نماینده مردان که مدال طلا در انگلیس را کسب کرد با یک اختلاف امتیاز نفر اول رنکینگ جهانی است. نماینده بانوان که در مسابقات کسب سهمیه مدال برنز را کسب کرد جزو سه نفر برتر دنیاست.

 

فارس: تصمیم دارید پس از بازگشت به چین تیم ملی آنها را در تورنمنت‌های مختلف شرکت دهید؟

برنامه ما به این صورت است که تا بازی‌های آسیایی اینچئون در تورنمنت‌های بزرگ که امتیاز بلایی دارند شرکت کنیم. آمریکا، سوئیس و استرالیا رقابت‌هایی هستند که قطعاً در آنها طی چند ماه آینده حضور خواهیم داشت. با توافقی که با تیم ملی کره جنوبی داشتیم قرار است یک اردوی مشترک در خاک کشور آنها برگزار کنیم. البته همه این صحبت‌ها به کنار من نگران تیم ملی تکواندوی ایران هستم.

 

فارس: چرا؟

تکواندوکاران ایران در این مدت جایگاه خود را در رنکینگ اول دنیا از دست داده‌اند و سقوط کرده‌اند. مهمترین دلیل این اتفاق این است که ما نمی‌توانیم در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنیم و امتیازها را به همین راحتی از دست می‌دهیم. به هر حال غیبت در تورنمنت‌ها باعث می‌شود دیگر کشورها امتیاز جمع کنند و تیم ملی ما از آنها عقب‌تر بماند.

 

فارس: از سروصدایی که در انتخابات فدراسیون تکواندو به پا شد، خبر دارید؟

از طریق رسانه‌ها از حواشی که در زمان انتخابات فدراسیون تکواندو به پا شد با خبر شدم. هر کشور قانون خاص خودش را دارد قانون ایران هم به این صورت است که نباید مسئول دو شغله باشد. هادی ساعی برای حضور در انتخابات فدراسیون تکواندو یا باید از شورای شهر استعفاء می‌کرد یا در انتخابات شرکت نمی‌کرد که استعفاء ریسک بزرگی بود؛ چرا که شورای شهر را از دست می‌داد. البته من مطمئن بودم که اگر در انتخابات شرکت می‌کرد نمی‌توانست رأی کسب کند. وقتی از 38 نفر 34 نفر به پولادگر رأی می‌دهند یعنی هادی ساعی شانسی برای کسب صندلی ریاست فدراسیون ندارد. به نظرم باید او را در انتخابات راه می‌دادند تا رأی نمی‌آورد و به او یک سری چیزها ثابت می‌شد.

 

فارس: از انتخاب پولادگر راضی هستید؟

شاید در مدیریت تکواندو در حق من اجحاف شد، اما می‌دانم که از تصمیماتی که دوستان در آن مقطع گرفتند در حال حاضر پشیمان هستند. پولادگر به شخصه فرد خوبی است و امیدوارم در ادامه راه نیز موفق باشد. هادی ساعی هم هنوز برای رئیس فدراسیون شدن تجربه کافی ندارد. به نظر من صرفاً یک قهرمان نمی‌تواند رئیس موفق باشد آن هم در فضای بزرگی مثل تکواندو. حضور در شورای شهر با مدیریت در فدراسیون تکواندو خیلی تفاوت دارد و به نظرم ساعی چند سال دیگر باید صبر کند و پخته‌تر شود تا بعد از آن در رأس فدراسیون قرار بگیرد.

 

فارس: بیژن مقانلو سال‌ها در تیم ملی دستیار شما بود. انتخاب او به عنوان سرمربی تصمیم خوبی است؟

مقانلو ذاتاً مربیگری در وجودش است، او در دوران بازیگری هم عملکرد بسیار خوبی داشت. بازیکن خوب بودن دلیل بر این نیست که او می‌تواند مربی خوبی باشد، اما مقانلو این خصوصیات را دارد که مربی بزرگی هم باشد. متأسفانه او با دوران سیاه تکواندو روبرو شده و باید به او فرصت داده شود. تغییر بازیکن، سیستم، مربی و ... در این چند وقت اخیر باعث شده که وضعیت خوبی در تکواندو حاکم نباشد.

 

فارس: نظرتان در مورد انتخاب دستیاران مقانلو چیست؟

ببینید در این مدت فریبرز عسکری، مرتضی کریمی و بیژن مقانلو یکی پس از دیگری مسئولیت تیم ملی را در مقاطع مختلفی برعهده گرفتند و این تغییرات اصلاً خوب نیس. بهتر از این نفرات که در این مدت آمده‌اند و رفته‌اند را در تکواندو نداریم. فکر می‌کنم که باید به کادر فنی فعلی فرصت کافی داده شود. بنده معتقدم پولادگر با چنین تصمیمی که برای انتخاب مقطعی سرمربی در تیم ملی گرفته اشتباه بزرگی کرده و برای این صحبت‌هایم دلیل دارم.

 

فارس: دلایل شما چیست؟

وقتی مدعیان سرمربیگری در ایران زیاد باشند در آینده به عرصه مربیگری لطمه بزرگی وارد می‌شود و کسی دیگر زیر پرچم نفر دیگر کار نمی‌کند؛ چرا که یک فردی که در مقطعی سرمربی تیم ملی بوده به هیچ عنوان زیر پرچم کسی دیگر حاضر به همکاری نخواهد بود. به عنوان مثال، عسکری، کریمی، مقانلو که در حال حاضر تجربه هدایت تیم ملی را برعهده داشته‌اند قطعاً‌ اگر تغییراتی ایجاد شود هیچ‌کدام حاضر نخواهند بود به عنوان نفر دوم در کنار تیم ملی حضور داشته باشند.

 

فارس: در مورد بازگشت یوسف کرمی به تیم ملی چه نظری دارید؟

در آن دوران مربیان نتوانستند یوسف کرمی را جمع کنند، یوسف بازیکنی است که باید او را تحت کنترل قرار داد و برای پتانسیل بالایی که او دارد حتما باید برنامه‌های منظمی در نظر گرفته شود. یوسف فاصله زیادی با حریفانش ایجاد کرده به نظر من مهم حضور او در اردوها نیست؛ مهم این است که او را از حاشیه‌ها دور کنیم تا به اوج خود بازگردد. اگر وی می‌خواهد به هدفش برسد باید مثل گذشته تمام تمرکز و وقتش را روی تکواندو بگذارد. من تکرار می‌کنم که یوسف دوباره باید شبانه ‌روز مثل گذشته تمرین کند تا به اهداف خود برسد.

 

فارس: در واقع شما معتقدید که او باز هم می‌تواند افتخار آفرینی کند؟

به نظر من این اسم یوسف نیست که مسابقه می‌دهد آمادگی یوسف است که باید در شیاپ‌چانگ خودنمایی کند، در حال حاضر این رشته المپیکی شده و از هند هم برای کسب مدال در مسابقات حضور پیدا می‌کند. به کره جنوبی نگاه کنید با آن همه اقتداری که آنها دارند در مسابقات کسب سهمیه المپیک تمام نفراتشان با کتک خوردن از دور مسابقات حذف شدند.

 

فارس: آرزوی رضا مهماندوست برای تیم ملی تکواندو چیست؟

همه ما جزو یک خانواده هستیم، امیدوارم دوباره تکواندو به روزهای اوج بازگردد. البته اگر نکاتی را که ما در گذشته رعایت می‌کردیم را دوستان نیز رعایت کنند قطعاً دوباره می‌توانیم به اوج بازگردیم. بنده معتقدم تنها تمرین کردن راه موفقیت نیست این همدلی، دلسوزی، اتحاد و یکپارچه بودن است که می‌تواند راه موفقیت را به ما نشان دهد. در حال حاضر که مقانلو به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده همه مربیان حاضر و بچه‌ها باید به او کمک کنند. اگر دلها به هم نزدیک باشد به راحتی می‌توانند موفق باشند. با این روش مقانلو هم می‌تواند گلادیاتور پرورش دهد. برای ما که در خارج از ایران فعالیت می‌کنیم موفقیت تیم ملی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که با پیروزی‌های کشورمان می‌توانیم سرمان را در کشور غریب بالا نگه داریم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول