اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ ایران‌گشت/ کرمان

بزرگ‌ترین گلدان‌های طبیعی جهان در فهرج

یکی از عوارض طبیعی استثنایی و شگفت انگیزترین پدیده‌های بیابانی وجود گونه‌ای از بزرگ‌ترین نبکاهای جهان یا گلدان‌های طبیعی در 10 کیلومتری حاشیه جنوبی شهرستان فهرج است.

بزرگ‌ترین گلدان‌های طبیعی جهان در فهرج

به گزارش خبرگزاری فارس از فهرج، این شهرستان با چشم‌انداز بسیار زیبای طبیعی همچون نگینی سبز در حاشیه کویر لوت در 260 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد.

احمد مستوفی در کتاب دشت لوت وسعت و قدمت آن را خیلی بیشتر از بم معرفی می‌کند و می‌نویسد، فهرج دارای چهار شهر معروف بوده و در زمان سلاجقه اهمیت زیادی داشته به گونه‌ای که جاده ابریشم از آن می‌گذشته و به سراسر دنیا می‌رسیده است.

در گذشته‌های دور پرورش کرم ابریشم در فهرج رواج بسیار داشته، حتی نادرشاه پس از فتح هندوستان به حاکم بم و فهرج نامه می‌نویسد که در ازای پیشکش هندی‌ها از حنا و پارچه‌های ابریشمی فهرج برایشان ارسال کنند.

بر اساس شواهد موجود قدمت فهرج به پیش از ساسانیان می‌رسد در کتاب جغرافیای کرمان تألیف احمد علی‌خان وزیری‌کرمانی «1291ه» آمده است، « فهره از قراء معتبر قدیمی است که در سر راه سیستان واقع شده و جمع کثیری در آن سکونت دارند و فهرجی‌ها از سایر سکنه نرماشیر بم ثروتمندتر هستند».

کلوت‌ها بزرگترین عارضه کلوخی طبیعی در ورودی فهرج

صنعت قالیبافی در فهرج از رونق خوبی برخوردار است، مواد اولیه آنها از شهر کرمان و یا توسط خود بافندگان تامین و قالی‌های بافته شده برای فروش به شهرهای بم و کرمان صادر می‌شود.

تپه‌های شنی در جنوب روستای «حسن آباد چاهدگال» بخش نگین کویر شهرستان فهرج قرار دارد که بر اثر وزش توفان و حرکت شن‌های روان و بادهای سهمگین به وجود آمده و به صورت زنجیری در این منطقه شکل گرفته‌اند و ارتفاع آنها به بیش از 60 متر می‌رسد و منطقه‌ای مناسب برای شن‌نوردی و شن درمانی است. 

شن درمانی تپه‌های شنی با وجود اینکه از جاذبه‌های بسیار زیبای طبیعی به شمار می‌روند، خاصیت درمانی هم دارند و بسیاری از مردم برای دردهای مفصلی به این منطقه می‌آیند.

یکی دیگر از مناظر زیبا و بسیار دیدنی شهرستان فهرج کلوت‌ها هستند که در ورودی شهرستان فهرج در مسیر جاده فهرج - نرماشیر و جنوب شهر فهرج حوالی روستای عصمت‌آباد در بخش مرکزی قرار دارند، کلوت‌ها بزرگترین عارضه کلوخی طبیعی در دنیا هستند.

بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه کهور ایرانی در فهرج

بزرگترین عارضه کلوخی طبیعی دنیا و منحصر به‌فردترین، زیباترین و جذاب‌ترین عارضه کویر هستند، کلوت‌ها بر اثر فرسایش آبی و بادی طی هزاران سال شکل گرفته‌اند و آن‌قدر زیبا و دیدنی هستند که هر بینند‌ه‌ای را به تفکر می‌برد که چگونه شکل گرفته‌اند.

گاهی انسان به فکر فرو می‌رود که شاید کسانی در اینجا زندگی می‌کرده‌اند و این کلوت‌ها دست ساخته بشر است و همواره این مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی است که بهترین فصل برای بازدید از مناظر زیبایی طبیعی این منطقه فصل پاییز است.

بزرگترین ذخیره‌گاه کهور ایرانی یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعی و چشم‌اندازهای این خطه است که با وسعت 107 هکتار در حاشیه روستای کریم‌آباد قرار دارد و این کهورها نقش موثری در تثبیت و جلوگیری حرکت شن‌های روان در این شهرستان دارند.

میل نادری فهرج منبع مهمی برای جذب گردشگران

اثر تاریخی میل قاوردی یا نادری شهرستان فهرج، سالانه پذیرای تعداد اندکی از گردشگران داخلی و خارجی است در حالی که می‌تواند، منبع مهمی برای جذب گردشگران باشد.

عبور از کویر از دیرباز علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوان، رعب و وحشتی را در جان انسان می‌انداخته که امکانات حمل و نقل امروز تا حدی این ترس و دلهره را به فراموشی سپرده، اما کویر هنوز به خاطر دارد، کاروان‌های گذشته را که در این برهوت خشک دچار سردرگمی و تشنگی می‌شدند.

برج‌های باقیمانده از دوره‌های مختلف تاریخی در دل کویر، یادآور زنده شدن امید رسیدن به منزلگاه در دل کاروان‌های مانده در راه است.

فهرج شهر بزرگ‌ترین نبکاهای جهان یا گلدان‌های طبیعی

یکی از عوارض طبیعی استثنایی و شگفت انگیزترین پدیده‌های بیابانی وجود گونه‌ای از بزرگ‌ترین نبکاهای جهان یا گلدان‌های طبیعی در 10 کیلومتری حاشیه جنوبی شهرستان فهرج در روستای جهان‌آباد است.

درختان و درختچه‌های گز، نبکاها را تشکیل داده‌اند و ارتفاع این گلدان‌های طبیعی به بیش از 20 و در بعضی نقاط به 30 متر می‌رسد و این در حالی است که ارتفاع بلندترین نبکاها در آفریقا به سه متر می‌رسد.

نبکاها عموما در سطوح همواری می‌رویند که میزان ماسه متوسط و سطح آب زیرزمینی بالا و یا از رطوبت کافی برای رشد گیاه برخوردار باشند.

عناصر تشکیل دهنده نبکا شامل ماسه، لای، رس و سیلت است و شکل آنها از اندازه، تراکم و میزان رشد گیاه میزبان است که در شهرستان فهرج درختچه‌های گز از عمده‌ترین گونه‌های میزبان نبکاها هستند.

شرایط به وجود آمدن نبکا به این صورت است که درختان در مسیر حمل فرسایش بادی، مانع ایجاد می‌کنند و سبب تجمع ماسه‌ها در پای گیاه می‌شوند و به مرور زمان تله‌ای از ماسه یا تاجی از پوشش گیاه به وجود می‌آید.

نبکا پدیده‌ای طبیعی است که بر اثر تجمع شن‌های روان در کنار بوته گز بیابانی به وجود می‌آید و به یکی از پدیده‌ها و جاذبه‌های دیدنی کویر در شهرستان فهرج بدل شده است.

.....................................

گزارش از: عظیم میراولیایی

.....................................

انتهای پیام/80013/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول