اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: راه مقابله با کاستی‌ها سازش با آمریکا نیست

هاشمی رفسنجانی: انقلاب همیشه در مسیرش به نواقصی برخورد می‌کند در این موقع یک راه ساده این است که سازش کند به طور مثال با آمریکا بسازد یا با ارتجاع منطقه بسازد و با شهوتران‌ها بسازد برای اینکه مخالف نداشته باشد، اما این انقلاب اسلامی نیست.

هاشمی: راه مقابله با کاستی‌ها سازش با آمریکا نیست

رخدادهای 10 بهمن 1359

چکیده

  • آیت الله خامنه ای: اگر یک ملت می خواهد مستقل زندگی بکند و کسانی که مصالح او را نمی خواهند در کار او دخالت نکنند باید قدرت اندیشه داشته باشد باید بفهمد و بیندیشد تا بتواند تصمیم بگیرد .
  • مهدی کروبی: ای کاش حداقل ضعف ها را بزرگ می کردند و قوت ها را کوچک ولی این ها ناجوانمردانه به زدن برچسب پرداختند دشمنی هم باید بر اساس جوانمردی و مردانگی باشد .
  • هاشمی رفسنجانی: انقلاب همیشه در مسیرش به نواقصی برخورد می کند در این موقع انسان دو راه دارد یا سازش کند به طور مثال با آمریکا بسازد یا با ارتجاع منطقه بسازد و با شهوتران ها بسازد برای اینکه مخالف نداشته باشد این می شود یک آسایشی که زحمت در آن نیست اما این انقلاب اسلامی نیست .
  • سپاه پاسداران انقلاب صبح امروز با انتشار بیانیه ای به گروه های مسلح در پاوه اخطار داد.

ملتی که می خواهد مستقل زندگی کند باید قدرت اندیشه داشته باشد

نمازجمعه امروز تهران نیز چون هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزار شد . آیت الله خامنه ای در خطبه اول نمازجمعه اظهار داشتند : یکی از اصول جامعه اسلامی و نظام اسلامی اصل تعقل و تکامل عقلانی افراد جامعه است . اگر یک ملت می خواهد مستقل زندگی بکند و کسانی که مصالح او را نمی خواهند در کار او دخالت نکنند باید قدرت اندیشه داشته باشد باید بفهمد و بیندیشد تا بتواند تصمیم بگیرد . ایشان افزودند : لذا اسلام به اطاعت کورکورانه مردم در ملت و نظام اسلامی قانع نیست و از مردم می خواهد تا بیندیشند و مطالب و مسائل را خودشان بفهمند و حرکتی آگاهانه داشته باشند.

چه زمانی راه برای نفوذ دشمن می شود

ایشان اظهار داشتند : چیزی که جلوی دیکتاتوری را می گیرد عاملی را که جلوی نفوذ دشمن خارجی را سد می کند جز قدرت مردم بر اندیشیدن و بر تحلیل و بر فهمیدن نیست . جامعه ما باید این راه را طی کند . هم اصلی از اصول اسلامی را در جامعه پیاده کرده است و هم راه نفوذ دشمن را چه دشمن خارجی و چه دشمن نابکار داخلی را بر زندگی خود و حیات اجتماعی خود و انقلاب بسته است .

 

آیت الله خامنه ای: چیزی که جلوی دیکتاتوری را می گیرد عاملی را که جلوی نفوذ دشمن خارجی را سد می کند جز قدرت مردم بر اندیشیدن و بر تحلیل و بر فهمیدن نیست . جامعه ما باید این راه را طی کند . هم اصلی از اصول اسلامی را در جامعه پیاده کرده است و هم راه نفوذ دشمن را چه دشمن خارجی و چه دشمن نابکار داخلی را بر زندگی خود و حیات اجتماعی خود و انقلاب بسته است .

هرج و مرج فکری از موانع رشد عقلانی مردم

ایشان در ادامه به یک مانع رشد فکری مردم اشاره و تاکید کردند : از طرف دیگر یکی از موانع رشد عقلانی مردم هرج و مرج فکری است یعنی اگر در جامعه هرج و مرج فکری حکمفرما باشد و در آشفتنه بازار سلیقه های گوناگون هر کس متاعی را با جار و جنجال عرضه بکند باز مردم چیزی نخواهند فهمید و راه به جایی نخواهند برد . باید دولت اسلامی و دستگاه حاکمه این مملکت این موانع را برطرف کند یعنی اولا مانع از اختناق و خفقان بشود و ثانیا مانع از این بشود که هرج و مرج فکری بر جامعه حکمفرما بشود.

ضرورت حضور دست هدایت گر در جامعه

آیت الله خامنه ای افزودند : شاخه دوم هدایت است بعد از آنکه موانع رشد عقلانی از جامعه برداشته شود و در خلال برداشتن این موانع لازم است یک دست هدایت کننده ای در جامعه باشد تا مردم را هدایت کند بدون هدایت همان هرج و مرج فکری پیش خواهد آمد اگر برداشتن موانع وظیفه دولت اسلامی و دستگاه های حاکم بود هدایت به عهده علما و روحانیون و اندیشمندان و معلمان و عناصر آزادیخواه و آزاد اندیش و مسلمان واقعی در جامعه است .

مهمترین شرط ؛ تهذیب نفسانی

خطیب جمعه تهران به ضرورت سوم ایجاد جامعه عقلانی این گونه پرداختند : شاخه سوم شاخه تهذیب نفسانی است و این از همه مهمتر است یعنی اگر موانع تعقل و اندیشمندی و معرفت برداشته شد و در جامعه اسلامی و هدایت صحیح از سوی هدایت کنندگان در اختیار مردم قرار گرفت اما من و شما که می خواهیم از نیروی فکر و اندیشه خود استفاده کنیم دچار هوی نفس بودیم همه آن مقدمات بی فایده خواهد شد . همیشه گمراهی بر اثر جهل نیست ای بسار عالمان آگاهان و راهنمایان که به خاطر هوی نفس خودشان گمراهند.

خط خطرناکی در صدد تخریب دولت مسلمان رجایی است

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم با اشاره به تضعیف دولت محمد علی رجایی نخست وزیر توسط برخی افراد و گروه ها اظهار داشتند :اگر در کار یک دولت کارشکنی بشود هر کس از گوشه ای سربلند کند حرفی بزند که دولت را تضعیف کند همان توان و نیروی معمولیش هم به کارش نخواهد آمد من می بینم به طور آشکار یک خط خطرناکی درصدد تخریب دولت مسلمان و مومن حاکم بر ایران است ما باید سعی کنیم این خط را افشا کنیم امکان تلاش به این خط ندهیم چرا نمی گذارند دولت کار بکند چرا کارهای درست و اساسی دولت را که امام هر بار گزارش وزرا را می شنوند دستور می دهند که بروید به مردم بگوئید این کارها را کرده اید چرا این کارهای درست را از چشم مردم پوشیده می دانند و فقط نقاط ضعف را می گویند این یک جرم است این یک جرم است که شما نقاط قوت دولت را نگوئید نقاط ضعف را بگوئید و من به این وسیله هشدار می دهم به این گروهک ها به این فرقه ها به این عناصر ناراضی به این جریان های سیاسی ضد دولت در خط امام که این کارها را نکنند خود را در میان مردم بدنام تر از آن چه هستند نکنند.(1)

کروبی : با شعارهای ضد آمریکایی آب به آسیاب آمریکا می ریزند

مهدی کروبی سرپرست بنیاد شهید طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران به توطئه های دشمنان از جمله آمریکا پرداخت و گفت : به گفته امام تا ملت در صحنه حضور دارد هیچ کس نمی تواند انقلاب را شکست دهد. وی افزود :گروه ها و جمعیت هایی که به اصطلاح زیر فشار و خفقان شاه بودند به برکت رهبری قاطع امام و اراده ملت آزادی یافتند ولی متاسفانه از همان روزهای اول مخالفت شروع شد و در حالی که شعارشان ضد آمریکایی بود عملا آب به آسیاب او می ریختند موضع گیری مخالف و تحریم انتخابات خبرگان ، قانون اساسی ریاست جمهوری و ...آن چه که حکومت انجام می داد به عینک مخالفت نگاه کردند و به جای اینکه در صف خلق قرار گیرند در صف دشمن و ضد خلق رفتند.

دشمنی هم باید با جوانمردی باشد / ناجوانمردانه به انقلاب برچسب می زنند

کروبی گفت : ای کاش حداقل ضعف ها را بزرگ می کردند و قوت ها را کوچک ولی این ها ناجوانمردانه به زدن برچسب پرداختند دشمنی هم باید بر اساس جوانمردی و مردانگی باشد . وی با اشاره به انتقادها گفت : امام فرمودند انتقاد کنید اما سازنده چرا دربست محکوم کردن؟ چرا تضعیف روحیه مردم و چرا تضعیف دادگاه های انقلاب؟ مگر همین دادگاه انقلاب نبود که شر نصیری ها و ... را از سر ملت ایران کند؟ اگر فعالیت های این ارگان نبود سایر جلادان و خون آشامان نیز متواری بودند و جریان کردستان و ...را می آفریدند و در خارج کشور مانند شریف امامی ها محور بودند و برای مخالفت با انقلاب ...چرا نقطه قوت ها و خوبی های آن را نمی گوئید ؟(2)

 

هاشمی امروز در مقابله با کاستی ها و مشکلات همان راهی را تجویز می کند که روزگاری آن را با عنوان سازشکاری نفی و نهی می کرد . او می گفت در مقابله با کاستی ها دو راه وجود دارد یا باید با آمریکا و مرتجعین منطقه سازش کنیم که در آن صورت انقلاب ما انقلابی اسلامی نیست و یا باید مقاومت پیشه سازیم .اما امروز ...

هاشمی : راه مقابله با کاستی ها سازش با آمریکا نیست

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به همدان سفر کرده است طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه این شهر گفت : کسی که عکس ما را بگیرد و به یک مقام مملکتی ناسزا بگوید دشمن مشترک ما است . وی اظهار داشت : انقلاب همیشه در مسیرش به نواقصی برخورد می کند در این موقع انسان دو راه دارد یا سازش کند به طور مثال با آمریکا بسازد یا با ارتجاع منطقه بسازد و با شهوتران ها بسازد برای اینکه مخالف نداشته باشد این می شود یک آسایشی که زحمت در آن نیست اما این انقلاب اسلامی نیست [و باید در مقابل کاستی ها مقاومت کرد و تن به سازش نداد]

خاک بر سرتان با این نقشه کشیدنتان !

هاشمی با اشاره به کنفرانس سران اسلامی در طائف گفت : این آقایان سران 40 کشور هستند که بخش اعظم نفت جهان در دست آنها است این ها اگر بگویند به کشوری که به اسرائیل کمک کند نفت نمی دهیم و هیچ کار دیگری نکنند اسرائیل یک ساله از بین می رود ولی به جای این می نشینند نقشه می کشند که چگونه انقلاب اسلامی ایران را از بین ببرند خاک بر سرتان با این نقشه تان و با این اجتماعتان.(3)

اخطار سپاه به گروهک های ضد انقلاب در پاوه

سپاه پاسداران انقلاب صبح امروز با انتشار بیانیه ای به گروه های مسلح در پاوه اخطار داد. در این بیانیه سپاه برای آخرین بار به گروه های غیرقانونی و ضد خلقی دمکرات کومله و رستگاری و ...اخطار کرد که به دامن اسلام برگردند و دست از جنایات خود بکشند .(4)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 10

2-  جمهوری اسلامی ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 10 ، سخنان کروبی در آن روز را اگر با مواضع وی پس از فتنه 88 مقایسه و مورد ارزیابی قرار دهیم به عمق فاصله این دو مشی سیاسی پی خواهیم برد . کروبی در روز 10 بهمن 1359 می گوید ای کاش دشمنان انقلاب به بیان کاستی ها و بزرگ کردن آنها و نیز کوچک نشان دادن توانمندی ها قناعت می کردند و دست به برچسب زدن به انقلاب نمی زدند همان کاری که کروبی در فتنه 88 مرتکب آن شد . ای کاش او به آن چه در مناظره ها انجام داد اکتفا می کرد به ضعیف نشان دادن جمهوری اسلامی در برابر دشمنان انقلاب و نیز کوچک شمردن دستاوردها ولی حاضر نمی شد برای رسیدن به اهداف پلید دنیوی جوانمردی را به سویی نهاده و به ثمره خون هزاران هزار شهید برچسب های ناچسب زند. او در بخش نخست سخنان خود نیز از برخی گروه ها انتقاد کرده و می گوید : آنان با شعارهای ضد آمریکایی آب در آسیاب آمریکا ریختند . مشخصا منظور کروبی در این سخنان گروه هایی چون منافقین و چریک های فدایی خلق بودند که در بدو پیروزی انقلاب منافقانه از ضدیت با آمریکا سخن می گفتند همان گروه ها و گروهک هایی که امروز برای کروبی اشک می ریزند ...داوری عادل تر از تاریخ در تاریخ نیست و ای کاش کروبی و امثال کروبی از تاریخ عبرت بگیرند.

3-  جمهوری اسلامی ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 4 ، سخنان  هاشمی در نمازجمعه همدان را می توان به دفتر او پیوست کرد . هاشمی امروز در مقابله با کاستی ها و مشکلات همان راهی را تجویز می کند که روزگاری آن را با عنوان سازشکاری نفی و نهی می کرد . او می گفت در مقابله با کاستی ها دو راه وجود دارد یا باید با آمریکا و مرتجعین منطقه سازش کنیم که در آن صورت انقلاب ما انقلابی اسلامی نیست و یا باید مقاومت پیشه سازیم ...او امروز و با گذشت بیش از 34 سال از پیروزی انقلاب و در حالی  که مشکلات آن روزها را نداریم به دولتمردان جدید توصیه می کند که راه سازش را در پیش گیرند ...ای کاش هاشمی به شناسنامه خود و صفحات آن نگاهی دگر باره کند و ببیند چه روزهایی را پشت سرگذاشته و چه ها گفته است ...

4-  جمهوری اسلامی ، 11 بهمن 1359 ، صفحه 4

پزوهشگر :سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول