اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آموزش و پرورش، کارگاه آزمون و خطای مدیران

در طول چند سال‎ اخیر، متاسفانه عده‎ای دانسته یا ندانسته سعی کرده‎اند تغییرات عمده‎ای در زیربنای نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد کنند که بعضا مقاصد، اهداف و بازخورد این اقدامات و طرح‎ها هیچگاه آشکار نشد.

آموزش و پرورش، کارگاه آزمون و خطای مدیران

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آموزش و پرورش که در طول سال‎های گذشته همواره در خصوص تامین معیشت فرهنگیان و ارج نهادن به منزلت اجتماعی آنان، دست به گریبان با سایر نهادها و ارگان‎های دولتی بوده، هیچگاه نتوانسته در این خصوص به پیشرفت‎های چشمگیری دست یابد.

اهمیت آموزش و پرورش مقوله‎ای نیست که بتوان آن را کتمان کرد یا در سایر لایه‎های اجتماعی و فرهنگی قرار داد و آن را کم‎اهمیت جلوه داد تا جایی که حضرت آیت‎الله خامنه‌ای در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و نقش فرهنگیان در این وادی فرموده‎اند: نقش «معلمانِ هنرمند و جهادگر و دلسوز» در پیشرفت و تعالی جامعه، از تبدیل خاک به طلا نیز با ارزش‌تر است.

نگاه منطقی و اساس‎گرا به آموزش و پرورش ضامن توفیقات و پیشرفت‎های اساسی در جامعه خواهد بود البته این نگاه به آموزش و پرورش مختص کشور ما نیست و در مجموعه دگرگونی‎های اجتماعی قرن اخیر، گرایش شدید به تقویت و احیای آموزش و پرورش آرمان‎گرا در سایر کشورها نیز بسیار چشمگیر و عظیم بوده است.

در جامعه مدرن امروزی، که اخلاقیات جای خود را به ضد ارزش‎ها و نا‎هنجاری‎ها داده است، تنها راه نجات ملت‎ها، پرورش اندیشه و حاکم کردن نظام تفکر در فرد، خانواده و جامعه است. یعنی هر قدر اندیشیدن و تفکر در بین آحاد جامعه نهادینه شود، به مراتب جامعه‎ای پرشورتر و پویاتر و عاری از جرم و جنایت خواهیم داشت.

فلذا همه ملت‎ها با هر نظام سیاسی و مذهبی، پیشرفته و در حال پیشرفت، توسعه‎یافته یا در حال توسعه، به مساله تعلیم و تربیت توجه ویژه دارند و آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیت‎های اجتماعی در مقیاس جهانی از اولویت خاصی بهره‎مند است.

این توجه بیش از اندازه به آموزش و پرورش تصادفی و بی‎دلیل نیست و بر منطقی قوی بنیاد نهاده شده است. دنیای امروز، تربیت، اخلاق و علم آموزی را از نیازهای اولیه زندگی مدرن و آرمانی می‎شناسد و آن را کلید شاهراه جهانی توسعه پایدار می‎داند و این همان منطق قوی آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش و رویکرد جدید

با وجود آشکار بودن نقش و اهمیت آموزش و پرورش در نزد اذهان عمومی و تاکید فرهیختگان و بزرگان مملکت بر اصلاح روند برخورد سلیقه‎ای با آموزش و پرورش و با وجود تلاش‎های برخی مسئولان و دست‎اندرکاران آموزش و پرورش، متاسفانه تاکنون هیچ راهکار اساسی قابل اجرا و منطقی در خصوص احیای اساسی آموزش و پرورش آرمان‎گرا در کشور صورت نگرفته است.

آموزش و پرورش که در طول سال‎های گذشته همواره در خصوص تامین معیشت فرهنگیان و ایجاد منزلت اجتماعی آنان، دست به گریبان با سایر نهادها و ارگان‎های دولتی بوده، هیچگاه نتوانسته در این خصوص به پیشرفت‎های قابل توجه و چشمگیری دست یابد و تمام وزرا در مواجهه با این معضل اساسی، به نوعی مغلوب شده‎اند.

اما در عوض در طی همین سال‎ها چند برابر سایر ادرات و نهاد‎ها، طرح و ایده و سیستم در این وزارتخانه اجرا شد که بسیاری از آنها هنوز از لابلای زونکن‎ها خارج نشده، بایگانی شدند!

طرح‎های خلق‎الساعه در آموزش و پرورش

در طول این سال‎ها، متاسفانه عده‎ای دانسته یا ندانسته سعی کرده‎اند تغییرات عمده‎ای در زیربنای نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد کنند که بعضا مقاصد، اهداف و بازخورد این اقدامات و طرح‎ها هیچگاه آشکار نشد. تبدیل نظام قدیم به نظام جدید، حذف و احیای مجدد معاونت پرورشی، ایجاد پیش‎دانشگاهی و حذف آن در سیستم جدید، تبدیل شیوه ترمی واحدی به سالی واحدی، اجرای ناقص ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی، اجرای طرح 6-3-3، تغییرات اساسی غیرضروری و حذف برخی دروس در کتب درسی، حذف زبان انگلیسی از پایه اول در یک مقطع چند ساله، حذف شرط معدل در مقطع پیش دانشگاهی، تعطیلی پنجشنبه‎ها و ... بخشی از این تغییرات هستند که در بسیاری موارد مجبور به بازگشت به سیستم قبل شدیم.

از طرفی تعدد طرح‎های پیشنهادی باعث شده بسیاری از این طرح‎ها در حد بخشنامه باقی بمانند و در اکثر شهرستان‎ها به دلیل نبود زیرساخت‎های لازم حتی مطرح نشوند: طرح خلاقیت، جابربن‎حیان، طرح کرامت، انس با قرآن، طرح سبا، طرح‎های ورزشی شنا، ورزش صبحگاهی، طناب‎زنی، ژیمناستیک، شطرنج، دوومیدانی و بسیاری دیگر از جمله طرح‎هایی هستند که به جرات می‎توان گفت تعداد زیادی از آنها در شهرستان‎ها و روستاها اجرا نشده و یا به طور مقطعی و موردی اجرا شده‎اند.

از طرح‎های جدید چه خبر؟!

در حال حاضر نیز پس اعلام طرح رتبه‎بندی فرهنگیان به طور گسترده به آن پرداخته شد و سپس به طور ناگهانی ستاره اقبالش به افول گرائید، طرح پرداخت حقوق معلمان توسط مدیران مدارس (!) مطرح شده است که با مخالفت فرهنگیان مواجه شده است.

وزیر آموزش و پرورش با طرح بحث سرانه‎ای شدن بودجه مدارس در پی این است که حقوق معلمان توسط مدیران مدارس پرداخت شود.

طرح پرداخت حقوق معلمان توسط مدیران مدارس چیست؟

«بر این اساس بودجه‎ای که باید برای مدارس هزینه شود در اختیار مدیران مدارس قرار می‎گیرد.

وی معتقد است: این کار افزون بر اینکه موجب افزایش انگیزه مدیران می‎شود، هزینه کرد مدیران نیز متناسب با نیازهای مدرسه خواهد شد. آموزش و پرورش سعی کرد تا این طرح در بودجه سال 1393 گنجانده شود اما نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن مخالفت با اجرای سراسری این طرح، تصویب کردند تا تنها در نیم درصد مدارس این طرح به صورت آزمایشی اجرا شود.

اجرای سراسری طرح سرانه‎ای شدن بودجه مدارس شعار و مانور تبلیغاتی است و اجرای این طرح در آموزش و پرورش به فربه‎تر شدن این دستگاه می‎انجامد»

در واقع تعدد طرح‎های پیشنهادی در آموزش و پرورش این باور را در ذهن انسان تداعی می‎کند که مسئولان رده بالای آموزش و پرورش در حال نوعی رقابت در اجرای طرح و پروژه‎های خلاقانه و جدید هستند که با تغییرات اساسی در رده‎های مدیریتی باید طرح‎های قبلی را کنار بگذارند و طرح‎های جدیدی پیاده کنند!

نظرخواهی از فرهنگیان

نکته‎ای که در این سال‎ها در ارائه پیشنهاد یا اجرای طرح‎های جدید، مغفول مانده است نظرخواهی از مجریان اصلی بسیاری از این طرح‎ها یعنی جماعت معلم است.

در طول این سال‎ها هیچگاه از معلمان در خصوص برنامه‎های مختلف نظر خواهی نشد. آیا شایسته نیست در مطرح ساختن یا اجرای برخی طرح‎ها از نظرات معلمانی که سال‎ها با گوشت و پوست خود مشکلات دانش آموزان را از نزدیک درک کرده‎اند و به آنها وقوف کامل دارند، استفاده کنیم؟ آیا محترم شمردن نظرات فرهنیگان نوعی خردجمعی یا تشریک مساعی که مسئولان روی آن حساسیت خاصی دارند، محسوب نمی‎شود؟ امید است در آینده از نظرات فرهنگیان نیز در ارائه طرح‎های جدید استفاده شود.

سخن آخر؛

دلایل اجرای چنین طرح‎های پرهزینه و پرفشار از نظر مالی و روانی در آموزش و پرورش که در خوش‎بینانه‎ترین شرایط، باید با گرفتاری‎ها و کمبودهای جدی دست و پنجه نرم کند، مشخص نیست.

آنچه مسلم است این است که با اجرای مصور و نمایشی طرح‎های مختلف، تحّولی در نظام آموزشی کشور حاصل نمی‎شود و برای نیل به اهداف بلندمدت و مطابق با ارزش‎های آرمانی و اسلامی نظام، علاوه بر برنامه‎ریزی مستمر و کارشناسی شده، باید از ابزارهای لازم نظیر استفاده از تکنولوژی و فناوری‎های آموزشی نوین، استفاده از تجارب سایر کشورها، به کارگیری وسایل کمک آموزشی، آموزش معلمان به منظور بالابردن تخصص و توان علمی، استفاده از نظرات و تجارب فرهنگیان، بالابردن انگیزه در فرهنگیان، جدی گرفتن آموزش خانواده، تدوین نظام ارزشیابی مستمر به جای حذف یا کمرنگ کردن نظام ارزشیابی و ... استفاده کرد.

در غیر این صورت با کم و زیاد کردن پایه‎های تحصیلی، پرداخت حقوق معلمان از سوی مدیران، تغییر در حجم کتب درسی و اجرای طرح‎های ضربتی چیزی عاید دانش آموزان ما نخواهد شد و تنها چیزی که مشهود است فشار مضاعف بر فرهنگیانی است که فقط کم مانده دولت اعلام کند فرهنگیان باید حقوق خود را از والدین بچه‎ها دریافت کنند!

==========

وحید حاج‎سعیدی

==========

انتهای پیام/2307/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول