اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سید محمد خاتمی: دشمن اصلی ما آمریکاست

باید متوجه این نکته باشیم که دشمن اصلی ما آمریکا است ولی عجب که بسیاری از سیاست مردان وفادار به جهموری اسلامی ایران از شگردهای آمریکا آگاهی ندارند.

سید محمد خاتمی: دشمن اصلی ما آمریکاست

رخدادهای 13 و 14 بهمن 1359

چکیده

  • ظرف دو روز گذشته برخوردهای شدید و خونینی میان هزاران نفر تظاهر کننده مصری و نیروهای انتظامی و امنیتی مصر در اغلب شهرها و روستاهای این کشور روی داده است .
  • الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا گرایش صدام به غرب را مورد تجلیل قرار داد.
  • یک مجله هفتگی چاپ اندونزی: اگر آمریکا سال ها قبل تصمیم می گرفت که در ایران کسی حکومت کند حالا ایران است که تصمیم می گیرد چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود. 
  • سید محمد خاتمی گفت : باید همواره به این ملت تذکر داد که بزرگترین دشمن اوآمریکا است واز این پس هم خطری این مملکت راتهدید بکند ، ازناحیه آمریکا است.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر مربوط به تلاش مجلس برای حذف رئیس جمهور را ازاساس دروغ دانست .
  • کاردار ایران در سازمان ملل گفت آمریکا باید قطعات یدکی و تسلیحاتی که قبلا به ایران فروخته بوده به عنوان قسمتی از اموال ما تحویل ایران دهد.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد ایران از دولت این کشور خواسته است سه ناوچه موشک انداز را که یک سال قبل در پی تحریم ایران از سوی کشورهای اروپایی دربندر شربورک توقیف شده اند مسترد کند.
  • لشکر 64 ارومیه با الهام از فرمان عفو عمومی امام امت به عناصر مسلح غیرقانونی تا آخر وقت 22 بهمن مهلت داد تا سلاح و مهمات خود را تحویل دهند و امان نامه دریافت کنند.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: من کسی نیستم که عکسم دست کسی باشد زیرا مردم رهبر دارند و عکس رهبر کافیست .
13 بهمن 59

زد و خوردهای خونین مردم مصر با نیروهای سادات

ظرف دو روز گذشته برخوردهای شدید و خونینی میان هزاران نفر تظاهر کننده مصری و نیروهای انتظامی و امنیتی مصر در اغلب شهرها و روستاهای این کشور روی داده است . نیروهای امنیتی مصر به روی تظاهرات کنندگان آتش گشوده و در این درگیری ها صدها نفر از مردم شهرای مختلف مصر کشته شده اند. عبور و مرور در شهرهای بزرگ مصر فلج شده و این شهرها به حالت نیمه تعطیل درآمده است . (1)

تجلیل وزیر امورخارجه آمریکا از صدام

الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا گرایش صدام به غرب را مورد تجلیل قرار داد. وی در مصاحبه با لوفیگارو اظهار داشت : آمریکا حضور نظامی خود را در منطقه خلیج فارس تقویت خواهد رد تا به موقعیت کشورهای متمالی به غرب مثل عراق کمک کند.(2)

مجله هفتگی یانچی اندونزی: تلخ ترین حقیقت برای آمریکا در تاریخ 200 ساله اش این است که اگر آمریکا سال ها قبل تصمیم می گرفت که در ایران کسی حکومت کند حالا ایران است که تصمیم می گیرد چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود.

امروز ایران است که رئیس جمهور آمریکا را تعیین می کند

یک مجله هفتگی چاپ اندونزی به نام یانچی شارکت در مقاله ای تحت عنوان «آغاز قرن پانزدهم هجری و جنگ ایران و عراق» تاکید کرد : جامعه اسلامی در رویارویی با قرن 15 هجری احساس خوش بینی فراوانی می کند و به نظر می رسد این قرن را از آن خود می داند.

در بخش دیگر این مقاله ضمن تذکر این مطلب که تجدید حیات اسلام در جهان در سایه انقلاب اسلامی ایران برای ابرقدرت ها به منزله حرکت شمشیر صلاح الدین ایوبی است آمده است : تلخ ترین حقیقت برای آمریکا در تاریخ 200 ساله اش این است که اگر آمریکا سال ها قبل تصمیم می گرفت که در ایران کسی حکومت کند حالا ایران است که تصمیم می گیرد چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود. (3)

خاتمی : ایران نیازی به اروپا ندارد

سید محمد خاتمی در جلسه علنی امروز مجلس گفت : به مقامات اروپایی گفتم که ملت ایران هیچ نیازی به شما ندارد و ما بر اساس اعتقادات خود می توانیم مستقل زندگی کنیم . وی اظهار داشت : درسفراخیری که به اروپا داشتم به سیاست مردان آنجا گفتیم که ما برای کسب هیچگونه کمکی به اینجا نیامده ایم زیرا هم مکتب ما و هم تجربه نشان داده است که این ملت خود به تنهائی و با اتکاء بر ایمان و اراده خویش قادراست از حقوق خویش دفاع بکند.

اعتراض در کشورهای مسخ شده اروپایی اثر ندارد

خاتمی با اعتراض به دولت فرانسه در حمایت از رژیم صدام اظهار داشت : سکوت کشورهای غربی در مقابل تجاوز آشکار رژیم مزدور عراق علیه ایران به منزلة تأیید آشکاراین تجاوز است و کمک پاره ای ازکشورها به منزله اعلام جنگ مستقیم علیه ایران می باشد .

عجیب آن که عده ای خاتمی دیروز که آمریکا را شیطان بزرگ می دانست و بزرگترین دشمن ملت ایران با خاتمی امروز که از روسای جمهور آمریکا به عنوان شهید یاد می کند و تمدن غرب را طلایه دار سایر تمدن ها می خواند یکی می دانند و صد البته اگر سخنان دیروز را منافقانه بدانیم و رویکرد کنونی را صادقانه باید از خاتمی و خاتمی ها تشکر کنیم که نقاب به سویی گذاشته و ما فی الضمیر خود را عیان ساخته اند .

 

وی ادامه داد : امروز میراژهای فرانسوی در اختیار رژیم آدم کش و مزدور عراق قرارگرفته است از این پس آنچه را که ملت ایران می بیند این است که : در کنار سلاحها و جنگ افزارهائی که تاکنون زنان ومردان این مملکت راکه بخاطراستقلال و آزادی و مکتب خویش قیام کرده بودند از پا در می آورد میراژهای فرانسوی هم در این قتل و کشتار دخالت دارند. خاتمی گفت : ساده نیستیم که بخواهیم از اینجا به فرانسه یاکشورهای نظیر فرانسه اعتراض کنیم زیرا ماهیت این رژیم ها چنان دست اندرکاران اداره این امور را مسخ کرده است که اعتراض درآنها اثری ندارد.

دشمن اصلی ما آمریکا است

وی افزود : کشورهای اروپایی و غربی مجبورند یعنی سیاست هایشان تابعی ازسیاست کلی شیطان بزرگ آمریکا است بنابراین باید متوجه این نکته باشیم که دشمن اصلی ما آمریکا است و شگردها وشیوه هایی که آمریکا تا کنون به کاربرده است بر هیچ فرد عادی و عامی نیز پوشیده نمانده است ولی عجب که بسیاری از سیاست مردان وفادار به جهموری اسلامی ایران یا جریانات مدعی وفاداری به جمهوری اسلامی نیز از این خطرات و از این شگردها آگاهی ندارند یا چنان مشغول خویش هستند که مجال اندیشیدن به این خطرات را ندارد.

تغییر دولت ها در آمریکا تاثیری در روابط دو کشور ندارد

خاتمی ادامه داد : باید همواره به این ملت تذکر داد که بزرگترین دشمن اوآمریکا است واز این پس هم خطری این مملکت راتهدید بکند ، ازناحیه آمریکا است تغییر رژیم درآمریکا هیچ گونه تأثیر اساسی در رابطه میان آمریکا با انقلاب اسلامی ایران ایجاد نمی کند ،آن چه که تغییرمی کند ،شگردها و شیوه ها است که مشکل ما هم با آمریکا ، مشکل شیوه ها و شگردها نیست. تضاد ماهوی است که میان انقلاب اصیل ملت مسلمان ایران و ما هیت رژیم ها و نظام های توسعه طلب وجود دارد.

پاسخ هاشمی به اظهارات رئیس جمهور

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز در واکنش به خبر دیروز روزنامه انقلاب اسلامی که به نقل از بنی صدر مجلس را متهم به تلاش برای حذف رئیس جمهور کرده بود گفت : این خبر ازاساس دروغ است .

وی اظهار داشت : ما طبق فرمان امام و به خاطر وحدت دراین باره بحثی نمی کنیم گرچه به عنوان رئیس بایدازمجلس دفاع بکنم اما طرح ها و لوایحی که در مجلس است خودش جواب این حرف را می دهد همین امروز ما دو لایحه داریم هم چنین دیروز هم داشتیم و هر روز هم داریم ما بیش ازصد جلسه داشتیم غیر از جلساتی که گاهی اوقات کارهای دیگری داشتیم هرجلسه طرح و لایحه داشته است.روزنامه انقلاب اسلامی به نقل از بنی صدر نوشته بود : هرچیزی راکه به صورت طرح یالایحه به مجلس می برند برای حذف رئیس جمهوری است.(4)

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از بازگشت از سفر به استان همدان طی پیامی تاکید کرد : من در این مسافرت دیدم اشخاصی عکس مرا برداشته و به اجتماعات می آورند و این را من دور از شان انقلاب می بینم. وی ادامه داد : من کسی نیستم که عکسم دست کسی باشد زیرا مردم رهبر دارند و عکس رهبر کافیست.

 

14 بهمن 1359

آمریکا باید سلاح و قطعات یدکی را به ایران تحویل دهد

جمال شمیرانی کاردار ایران در سازمان ملل گفت آمریکا باید قطعات یدکی و تسلیحاتی که قبلا به ایران فروخته بوده به عنوان قسمتی از اموال ما تحویل ایران دهد. شمیرانی گفت : اینها اموال ما هستند و حق ما باید رعایت شود.(5)

ایران خواستار تحویل سه ناوچه موشک انداز فرانسوی شد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ایران از دولت این کشور خواسته است سه ناوچه موشک انداز را که یک سال قبل در پی تحریم ایران از سوی کشورهای اروپایی در بندر شربورک توقیف شده اند مسترد کند. علی بنی فاطمی کاردار سفارت ایران در پاریس یک روز پس از تحویل 4 هواپیمای میراژ فرانسوی  به عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت که ایران از ماه ها پیش از دولت فرانسه درخواست تحویل این ناوچه ها را می کند اکنون که گروگان ها آزاد شده و تحریم ایران پایان یافته دولت فرانسه باید درخواست ما را بپذیرد در غیر این صورت دلیل دیگری به طرفداری از عراق به دست خواهد داد.(6)

اخطار شدید لشکر ارومیه به گروه های مسلح غیرقانونی

لشکر 64 ارومیه با الهام از فرمان عفو عمومی امام امت به عناصر مسلح غیرقانونی تا آخر وقت 22 بهمن مهلت داد تا سلاح و مهمات خود را تحویل دهند و امان نامه دریافت کنند. در ادامه این اطلاعیه آمده است : به کلیه عناصر مسلح غیرقانونی مستقر در منطقه ابلاغ می شود که حداکثر تا آخر روز 22 بهمن مهلت دارند تا سلاح و مهمات خود را به نزدیک ترین قرارگاه ارتش ، ژاندارمری و یا سپاه پاسداران تحویل و امان نامه دریافت کنند و در غیر این صورت پس از پایان مهلت تعیین شده افراد خاطی دستگیر شده و برابر مقررات حمل سلاح غیرمجاز با آنان رفتار می شود و آنان تسلیم دادگاه زمان جنگ خواهند شد.(7)

هاشمی : مردم رهبر دارند و کسی عکس مرا بلند نکند

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از بازگشت از سفر به استان همدان طی پیامی تاکید کرد : من در این مسافرت دیدم اشخاصی عکس مرا برداشته و به اجتماعات می آورند و این را من دور از شان انقلاب می بینم. وی ادامه داد : من کسی نیستم که عکسم دست کسی باشد زیرا مردم رهبر دارند و عکس رهبر کافیست .(8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 13 بهمن 1359 ، صفحه 1

2- اطلاعات ، 13 بهمن 1359 ، صفحه 1

3- اطلاعات ، 13 بهمن 1359 ، صفحه 12

4- مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی ، 13 بهمن 1359  ، سخنان خاتمی در نقد و محکوم کردن آمریکا و اروپا به عنوان دنباله رو شیطان بزرگ سال ها بعد به دوستی عمیق و دو طرفه بدل شد . این دوستی تا آن جا پیش رفت که خاتمی 30 اردیبهشت 1375 در روزنامه سلام نوشت : امروز به جرات می توان گفت در زندگی قومی که عزم تعالی و پویایی کرده است، هیچ تحول کارسازی پدید نخواهد آمد مگر آنکه از متن تمدن غرب بگذرد و شرط دگرگونی اساسی، آشنایی با غرب و لمس روح آن تمدن یعنی تجدد است. کسانی که با این روح آشنا نیستند، هرگز به پدید آوردن دگرگونی سودمند در زندگی خود توانا نیستند.

وی ادامه داد : سوگمندانه اقوامی نظیر ما، هنوز از آن آشنایی محروم هستیم. توسعه به معنای امروزش، میوه یا شاخ و برگ تمدن جدید است. اگر آن تمدن آمده، توسعه هم خواهد آمد و به این معنا سخن کسانی که می گویند ابتدا باید خرد غربی را پذیرفت تا توسعه بیاید، سخن بیراهی نیست و این سخن را کامل کنم که علاوه بر خرد و بینش غرب، باید منش غربی متناسب با این بینش را نیز پذیرفت». تمایز این دو اندیشه چنان واضح است که نیازی به تذکار آن نیست ولی عجیب آن که عده ای خاتمی دیروز که آمریکا را شیطان بزرگ می دانست و بزرگترین دشمن ملت ایران با خاتمی امروز که از روسای جمهور آمریکا به عنوان شهید یاد می کند و تمدن غرب را طلایه دار سایر تمدن ها می خواند یکی می دانند و صد البته اگر سخنان دیروز را منافقانه بدانیم و رویکرد کنونی را صادقانه باید از خاتمی و خاتمی ها تشکر کنیم که نقاب به سویی گذاشته و ما فی الضمیر خود را عیان ساخته اند .

5- اطلاعات ، 14 بهمن 1359 ، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 14 بهمن 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 14 بهمن 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول