اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هدف بلند شهید باهنر در آموزش و پرورش

محمد جواد باهنر وزیر آموزش و پرورش: ما می‌خواهیم انسانی تربیت کنیم که سربلند باشد مستقل باشد و حاضر به تسلیم در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب نشود.

هدف بلند شهید باهنر در آموزش و پرورش

رخدادهای 15 بهمن 1359

چکیده

  • دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای هرگونه مذاکره با رژیم بعث عراق را محکوم کرد.
  • روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای خبر روزنامه انقلاب اسلامی مبنی بر این که یکی از اعضای سپاه در جریان تشنج در سخنرانی رئیس جمهور در اصفهان دستگیر شده است را تکذیب کرد.
  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی آیت الله خزعلی را به سمت عضویت در شورای نگهبان منصوب کردند.
  • آیت الله خامنه ای سخنگوی شورای عالی دفاع: هشت تن از سران کشورهای اسلامی غیرعرب تصمیم گرفته اند برای اطلاع از نقطه نظرهای ایران در مورد جنگ عراق با ایران به کشور ما بیایند.
  • بر اساس گزارش های رسیده از یکی از کشور های منطقه دو روز قبل از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قراردادی محرمانه میان رژیم بعث با عربستان ، کویت ، امارات متحده عربی ، قطر و بحرین منعقد شد.
  • از سوی دولت لایحه تامین اعتبار کمک های غیرنقدی به کارمندان بازنشسته وزارتخانه ها و موسسات دولتی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
  • آیت الله محمد جواد باهنر وزیر آموزش و پرورش گفت : می خواهیم انسانی تربیت کنیم که حاضر به تسلیم در برابر ابرقدرت ها نشود.
  • خبرگزاری پاریس گزارش داد دولت فرانسه قصد ندارد 3 ناوچه خریداری شده توسط ایران که از دو سال قبل در بندر شربورگ نگهداری می شوند را به تهران تحویل دهد.

سپاه هر گونه مذاکره با صدام را محکوم کرد

دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای هرگونه مذاکره با رژیم بعث عراق را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است : هرکس امروز دشواری های جنگ را برشمارد و با ترفندهای سیاسی بخواهد ایجاد نارضایتی نموده و زمینه را برای مذاکره تحمیلی فراهم آورد آگاه باشد که ملت ما برای پیروزی در این جنگ راه هرگونه مذاکره و سازش با کفر را با پیکره های شهیدان عزیز خود برای همیشه سد نموده است . در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است : ملت ما که شهادت را پذیرفته است هرگز ننگ قبول باطل را نخواهد پذیرفت.(1)

تکذیب خبر دروغ روزنامه رئیس جمهور

خبر دیگر این که روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای خبر روزنامه انقلاب اسلامی مبنی بر این که یکی از اعضای سپاه در جریان تشنج در سخنرانی رئیس جمهور در اصفهان دستگیر شده است را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است : ما امیدواریم رئیس جمهور که در قزوین می گوید « بالا رفتن حیثیت و موقعیت سپاه از اسباب سلامت انقلاب اسلامی است» در پیشگاه خدا و امام زمان (عج) و امام و امت و وجدان خویش به عنوان صاحب امتیاز روزنامه انقلاب اسلامی پاسخگو باشند (2)

 

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر روزنامه انقلاب اسلامی مبنی بر این که یکی از اعضای سپاه در جریان تشنج در سخنرانی رئیس جمهور در اصفهان دستگیر شده است را تکذیب کرد. سپاه پاسداران اظهار امیدواری کرده است که رئیس جمهور  در پیشگاه خدا و امام زمان (عج) و امام و امت و وجدان خویش به عنوان صاحب امتیاز روزنامه انقلاب اسلامی پاسخگو باشند.

آیت الله خزعلی عضو شورای نگهبان شد

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی آیت الله خزعلی را به سمت عضویت در شورای نگهبان منصوب کردند. در بخشی از حکم امام با اشاره به کناره گیری آیت الله مهدوی کنی از عضویت در شورای نگهبان به خاطر مشاغل مهم دیگر آمده است : بدین وسیله جنابعالی را به عضویت در شورای نگهبان منصوب می نمایم . (3)

سخنگوی شورای عالی دفاع : سران 8 کشور اسلامی غیرعرب به ایران می آیند

آیت الله خامنه ای سخنگوی شورای عالی دفاع پس از جلسه این شورا که در یکی از شهرهای استان خوزستان برگزار شد گفتند : هشت تن از سران کشورهای اسلامی غیرعرب تصمیم گرفته اند برای اطلاع از نقطه نظرهای ایران در مورد جنگ عراق با ایران به کشور ما بیایند و جداگانه با رئیس جمهور ، نخست وزیر و رئیس مجلس گفت و گو کنند. ایشان افزودند : این مسئله مطرح شد و تصمیم گرفته شد مسافرت این 8 تن انجام شود البته این ها برای مذاکره به ایران نخواهند آمد زیرا ما قبلا نیز گفته ایم که در این شرایط هیچ گونه مذاکره ای را برای برقراری آتش بس نخواهیم پذیرفت.

ایشان افزودند : ما برای خنثی کردن حرکت تزویر آمیز تبلیغاتی عراق در سطح جهان لازم می دانیم نقطه نظرات خود را اعلام کنیم حال با آمدن سران کشورهای هشتگانه و یا هر مقام دیگری به ایران صورت گیرد و یا این که به صورت سوال مطرح شود.(4)

افشای قرارداد محرمانه کشورهای عربی با عراق

بر اساس گزارش های رسیده از یکی از کشور های منطقه دو روز قبل از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قراردادی محرمانه میان رژیم بعث با عربستان ، کویت ، امارات متحده عربی ، قطر و بحرین منعقد شد که به موجب آن کشورهای مذکور متعهد شدند کلیه احتیاجات جنگی عراق را اعم از نظامی و غیرنظامی تامین کنند. به همین منظور شیخ نشین کویت روزانه 800 هزار بشکه و پادشاهی سعودی روزانه یک میلیون بشکه به تولید روزانه خود افزودند و در آمد حاصله آن را در اختیار رژیم بعث عراق گذاشتند.

بر اساس همین گزارش مقامات پادشاهی سعودی و یمن شمالی ضمن بیمه کردن کلیه تانکرهای نفتی که از عربستان به یمن شمالی نفت حمل می کردند آنها را مجبور به حمل نفت از عربستان به عراق کردند.(5)

دولت به کارمندان بازنشسته کمک غیرنقدی می کند

از سوی دولت لایحه تامین اعتبار کمک های غیرنقدی به کارمندان بازنشسته وزارتخانه ها و موسسات دولتی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. همچنین تبصره ای به همین منظور در لایحه بودجه اضطراری سال 1359 نیز گنجانده شده است و بعد از تصویب هر یک از لوایح فوق اقدام لازم برای پرداخت کمک های غیرنقدی به کارمندان بازنشسته وزارتخانه ها و موسسات دولتی به عمل خواهد آمد. (6)

 

بر اساس گزارش های رسیده از یکی از کشور های منطقه دو روز قبل از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قراردادی محرمانه میان رژیم بعث با عربستان ، کویت ، امارات متحده عربی ، قطر و بحرین منعقد شد که به موجب آن کشورهای مذکور متعهد شدند کلیه احتیاجات جنگی عراق را اعم از نظامی و غیرنظامی تامین کنند.

باهنر : به دنبال انسانی هستیم که تسلیم ابرقدرت ها نشود

محمد جواد باهنر وزیر آموزش و پرورش گفت : می خواهیم انسانی تربیت کنیم که حاضر به تسلیم در برابر ابرقدرت ها نشود. وی که در اجتماع معلمان و دانش آموزان ناحیه دو آموزش و پرورش تهران سخن می گفت افزود : ما می خواهیم انسانی تربیت کنیم که سربلند باشد مستقل باشد و حاضر به تسلیم در برابر ابرقدرت های شرق و غرب نشود.(7)

فرانسه از تحویل ناوچه های ایران خودداری کرد

خبرگزاری پاریس گزارش داد دولت فرانسه قصد ندارد 3 ناوچه خریداری شده توسط ایران که از دو سال قبل در بندر شربورگ نگهداری می شوند را به تهران تحویل دهد. پاریس تاکید کرده است تحویل این ناوچه ها مشروط به حل کلیه مسائل مورد اختلاف دو کشور است. اختلافات ایران و فرانسه مربوط به دوران انقلاب اسلامی و لغو چندین قرارداد از جانب دولت موقت می شود.(8)

روزنامه لوموند چاپ پاریس نیز در این زمینه در گزارشی نوشت : در 24 سپتامبر گذشته دولت فرانسه از جنگ ایران و عراق ابراز نگرانی کرده بود و در نتیجه گمان می رفت که فرانسه در برابر این جنگ که اکنون به درازا کشده است از اصول و مقررات موجود پیروی کند و از تحویل اسلحه به عراق یا هر کشور در حال جنگ خودداری نماید .

در ادامه گزارش لوموند آمده است : فرانسه در مورد ایران چنین رویه ای را اتخاذ کرده است . فرانسه هنوز سه فروند از دوازده کشتی مراقبت موشک انداز را که در زمان شاه سفارش داده شده بود به ایران تحویل نداده است و باید یادآور شد که تاکنون 90 درصد مبلغ این قرارداد پرداخت گردیده است . لوموند افزود : در حالی که پاریس از تحویل این تجهیزات به ایران خودداری می کند همزمان چند فروند میگ به عراق می دهد که در جنگ با ایران برتری هوایی صدام تضمین شود.(9)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 9

2-  جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 5

4- اطلاعات ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 11

5-  اطلاعات ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 1

7-  اطلاعات ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 9

8- اطلاعات ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 12

9-  کیهان ، 15 بهمن 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول