اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ایران گشت/جنوب کرمان

جبالبارز بکرترین و طولانی‌ترین رشته‌کوه جنوب‌شرق کشور

جبالبارز یکی از زیباترین، بکرترین و شگفت‌انگیزترین سلسله کوه‌های ایران است که با 250 کیلومتر طولانی‌ترین رشته‌کوه جنوب‌شرق کشور محسوب می‌شود.

جبالبارز بکرترین و طولانی‌ترین رشته‌کوه جنوب‌شرق کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، جبالبارز یکی از زیباترین، بکرترین و شگفت‌انگیزترین سلسله کوه‌های ایران است که با 250 کیلومتر طولانی‌ترین رشته‌کوه جنوب‌شرق کشور محسوب می‌شود.

از نقطه آغاز این رشته‌کوه در شمال غربی شهرستان بم تا چاله جازموریان نقطه به نقطه این منطقه کوهستانی از جنگل‌های انبوه بنه، بادام کوهی و اورس گرته تا بلندترین آبشارهای ایران تا ارتفاعات و دامنه‌های بکر و باغ‌های دل‌انگیز گردو، زردآلو، چمن‌زارها و ... سرشار از جلوه‌های زیبای طبیعت است.

«علم شاه» بلندترین قله رشته‌کوه جبالبارز

جهت شمال شرقی – جنوب غربی و نیز طول این رشته‌کوه موجب شده در مسیر برش عرض‌های جغرافیایی، تنوع جالب توجه آب و هوایی را در این خطه سنگی با عظمت شاهد باشیم.

وقتی ابتدای این رشته‌کوه در سرمای زمستان دمای 15 تا 20 درجه زیر صفر را دارند، در بخش‌های مرکزی و انتهای جبالبارز دمای مطبوع 20 تا 25 درجه بالای صفر شرایط خوبی برای زندگی فراهم آورده است و برعکس در ماه‌های تیر و مرداد که مناطق پایینی و انتهای جبالبارز گرمای طاقت‌فرسای نزدیک 50 درجه را دارند، در بخش‌های بالاتر و ابتدایی این سلسله دمای 25 درجه لذتی دل‌انگیز به ساکنان و گردشگران می‌بخشد.

«علم شاه» بلندترین قله این رشته‌کوه است که 3 هزار و 741 متر ارتفاع دارد و در 40 کیلومتری شهرستان عنبرآباد قرار دارد، بیشتر بخش‌های جبالبارز پوشیده از گیاهان مختلفی است که بر سینه این ارتفاعات دامن گسترانیده‌اند.

بنه کهکم، اورس، بادام کوهی و آرچین عمده‌ترین درختان این رشته‌کوه هستند که به صورت جنگل‌های متراکم و گاه تک درخت دیده می‌شوند و گیاهان آویشن، درمنه، ریواس، لاله، ازگن و ... در همه جای آن دیده می‌شود.

نرگس‌زارهای زیبای دشت‌های غربی جبالبارز

نقطه به نقطه جبالبارز را آبادی‌های کوچک و بزرگ فرا گرفته‌ که برخی از این روستاها دریجان، آدوری، آباد چهل‌تن، مرغک، بادام، اسبی، گراغان، سقدر میجان، درین، گمرکان، رودفرق، بارده، نرگسان و ... هستند.

دشت‌های غربی جبالبارز پوشیده از باغ‌های بزرگ مرکبات، خرما و همچنین انبوه گلخانه‌های جالیزی هستند و دامنه‌ها و دره‌های این رشت‌ کوه مملو از درختان سردسیری گردو، زردآلو، انگور، تمشک، آلوچه و نرگس‌زارهای زیبا هستند.

به دلیل وسعت و فضای بکری که در نقاط مختلف جبالبارز وجود دارد، سفر و گردش در روستاها، مناطق جنگلی و ارتفاعات این رشته‌کوه آرزوی هر طبیعت‌گرد و طبیعت دوستی است که مسیر صعود به قله علم‌شاه و آبشار وروار از این جمله هستند.

پس از «علم شاه» قله «درمیان» با 3 هزار و 680 متر در فاصله 80 کیلومتری این قله بلندترین نقطه جبالبارز است و بر خط‌الرأس آن قله‌های برقو، گردین، کله‌سرخ و دردوکی قرار گرفته‌اند که بر روستاهای زیبای دومار، گردین و ده‌نو مشرف می‌شوند، بهترین فصل برای صعود به قله‌های جبالبارز اواخر بهار تا تیرماه است.

انتهای پیام/80002/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول