اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

اعلام جنگ طالبان پاکستان علیه مردم منطقه «چترال»

طالبان پاکستان به ساکنان منطقه چترال در شمال غربی این کشور هشدار داد در صورت عدم پذیرش دین اسلام آنان را خواهد کشت.

اعلام جنگ طالبان پاکستان علیه مردم منطقه «چترال»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، طالبان پاکستان با انتشار فیلم ویدئویی 50 دقیقه‌ای از مسلمانان سنی مذهب تقاضا کرده‌اند که برای پاکسازی منطقه چترال با آنها همکاری کنند.

طالبان در این فیلم، به قوم کالاش و اسماعیلی‌ها که ساکن منطقه چترال هستند، هشدار دادند یا باید اسلام را بپذیرند یا برای مرگ آماده شوند.

به گفته طالبان 3500 نفر در منطقه چترال زندگی می‌کنند و چنانچه ساکنان این منطقه دین اسلام را نپذیرند، آنان و حامیانشان نابود خواهند شد.

طالبان همچنین هشدار دادند سازمان‌های حامی حقوق بشر به ویژه سازمان آغا‌خان با احداث 16 مدرسه به دنبال شستشوی مغزی و دور کردن ساکنان چترال از اسلام هستند.

طالبان عنوان کردند: غربی‌ها از بت پرستان قوم کالاش حمایت می‌کنند تا در منطقه چترال دولتی مانند اسرائیل تشکیل دهند.

در این فیلم همچنین گفته شده است که اگر قوم کالاش به درست کردن شراب ادامه دهند به بدترین وجه با آنها برخورد خواهد شد.

کالاش قومی هندوایرانی ساکن هندوکش است. آنها در ناحیه چترال، در شمال غربی پاکستان سکونت دارند و به زبان کالاش از زبان‌های هندوایرانی شاخه داردی سخن می‌گویند.

تاریخ نوشته‌ای از کالاش‌ها در دست نیست. در تاریخ شفاهی این مردم نسل به نسل روایت شده است به سال 377 قبل از میلاد باز می‌گردد که گروهی از سپاهیان اسکندر در این منطقه سکونت گزیدند.

مورخان نسبت به صحت ادعای کالاش‌ها در مورد رسیدن تبار آن‌ها به فرماندهان اسکندر تردید دارد. اما برای بسیاری دیگر شباهت‌هایی که میان فرهنگ کالاش‌ها و یونانیان وجود دارد از جمله الهه‌های مشترک، موسیقی و جزئیات معماری شاهد صحت ادعای آنان است.

منطقه چترال به داشتن مناطق طبیعی منحصر به فرد شهرت دارد و چون قوم کالاش با فرهنگ مخصوص خود در این منطقه سکونت دارند در حال تبدیل شدن به یک منطقه توریستی است.

این منطقه به جهت نزدیک بودن به دره واخان و نزدیکی به تاجیکستان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و در برحه‌ای از زمان به محل تجمع شبه‌نظامیان خارجی تبدیل شد.

به هر حال تصرف منطقه چترال منافع زیادی برای طالبان به دنبال دارد و راه نفوذ آنها به کشور‌های آسیای مرکزی را باز می‌کند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول