اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اسرائیل رسما از سامانه پدافند لیزری موسوم به «پرتو آهنین» رونمایی کرد

رژیم‌صهیونیستی در نمایشگاه هوایی سنگاپور رسما از سامانه پدافند لیزری موسوم به «پرتو آهنین» رونمایی کرد.

اسرائیل رسما از سامانه پدافند لیزری موسوم به «پرتو آهنین» رونمایی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، رژیم‌صهیونیستی دیروز رسما از یک سامانه جدید پدافند لیزری رونمایی کرد. این سامانه که «پرتو آهنین» نامگذاری شده، به ادعای شرکت سازنده‌اش «رافائل»، قادر است موشک‌های با برد بسیار کوتاه را با استفاده از نوعی لیزر توان بالا، هدف قرار دهد.

این سامانه که در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی سنگاپور رونمایی شد، برای هدف قرار دادن راکت‌های کوچکی که سامانه «گنبد آهنین» قادر به زدن آن‌ها نیست، طراحی شده است. «عامیت زیمر» سخنگوی شرکت اسرائیلی «رافائل» در مورد این سامانه جدید گفته است: «این دقیقا مانند آن چیزی است که در جنگ ستارگان می‌بینید. لیزر مثل یک صاعقه بالا می‌رود و کار هدف را تمام می‌کند.»

رژیم‌صهیونیستی در چند سال گذشته از بیم حملات راکتی و موشکی نیروهای مقاومت و با کمک بودجه دفاعی سالانه‌ای که از آمریکا دریافت می‌کند، اقدام به طراحی و توسعه سامانه‌های دفاع موشکی کرده است. سامانه موسوم به «گنبد آهنین» اولین نمونه از این سامانه‌هاست که صهیونیست‌ها از آن در جنگ هشت روزه غزه نیز استفاده کردند.

کارشناسان نظامی این سامانه که اولین لایه از سپر دفاعی چند لایه موسوم به «گیج‌کننده» را تشکیل می‌دهد، به دلیل هزینه‌های بالای کاربری در یک جنگ تمام عیار غیرقابل استفاده می‌دانند و به همین جهت اسرائیل در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا به سوی سامانه‌های لیزری حرکت کند. هر موشک شلیک شده از سامانه «گنبد آهنین» برای اسرائیل 50 هزار دلار هزینه دارد.

با این حال یک مقام نظامی اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفته است «پرتو آهنین» لایه پنجم از سپر دفاعی چند لایه اسرائیل است و فعلا جایگزین لایه‌های دیگر نمی‌شود. «گنبد آهنین»، «فلاخن داود»، «پیکان 1» و «پیکان 2» دیگر لایه‌هایی هستند که اسرائیل مدعی است می‌توانند از راکت‌های کوچک تا موشک‌های بالستیک را هدف قرار دهند. تاکنون از این مجموعه تنها گنبد آهنین و تا حدی هم پیکان 2 عملیاتی شده‌اند.

صهیونیست‌ها حملات موشکی را اصلی‌ترین تهدید پیش‌روی خود می‌دانند. «آویو کوچاوی» رئیس اطلاعات وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی اخیرا با اذعان به توان موشکی حزب‌الله و مقاومت فلسطینی، گفته است که اکنون بیش از 170 هزار راکت و موشک شهرهای اسرائیلی را نشانه رفته‌اند. وی همچنین تصریح کرده است: «دشمنان ما در حال تجهیز به تسلیحات تازه‌ای هستند که برتری نیروی هوایی و دریایی ما را به چالش می‌کشند.»

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» هم اخیرا در گزارشی با اشاره به نظرات «ناتان فابر» کارشناس سامانه‌های ضدموشک‌های بالستیک، نوشته است راهبرد اسرائیل در به کارگیری سپر چند لایه دفاع موشکی نقاط ضعفی دارد که ممکن است در یک جنگ تمام عیار اسرائیل را با مشکل مواجه کند.

فابر در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی بنیاد «ماگن لارف» منتشر کرده، کارایی سپر چند لایه دفاع موشکی اسرائیل را زیر سوال برده و نوشته است در صورتی که اسرائیل در یک جنگ تمام عیار و به صورت همزمان در چند جبهه با دشمنی مواجه شود که توانایی شلیک روزانه صدها یا هزاران موشک را داشته باشد، این گنبد چند لایه به دلایل اقتصادی، عملیاتی و فنی فرو می‌ریزد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول