اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شرکت‌های روسی باید شتاب کنند تا از شرکت‌های غربی عقب نمانند

سفیر ایران در مسکو از آمادگی تهران برای فروش نفت به روسیه خبر داد

سفیر جمهوری اسلامی در روسیه اعلام کرد که مذاکراتی بین تهران و مسکو در زمینه امضای توافق نامه‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، از جمله در زمینه انرژی و امکان صادرات نفت به روسیه در ازای واردات کالا در جریان است.

سفیر ایران در مسکو از آمادگی تهران برای فروش نفت به روسیه خبر داد

به گزارش خبرگزاری فارس، "مهدی سنائی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «کامرسانت» اعلام کرد که مقامات تهران آمادگی آن را دارند تا در آینده نزدیک همکاری‌های اقتصادی متنوع و متقابلا سودمند با روسیه که باید در بازار ایران جایگاه خاصی داشته باشد را فعال کنند.

سفیر ایران گفت: در حال حاضر بین کشورهای ما مذاکراتی در خصوص امضای یادداشت تفاهمی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی جریان دارد. در اوایل دهه 90 هم چنین سندی بین تهران و مسکو امضا شد، و اکنون صحبت از نوسازی آن است. ما در خصوص مجموعه وسیعی از همکاری‌های اقتصادی، از انرژی گرفته تا مبادلات بانکی صحبت می‌کنیم و باید بگویم که در خصوص مشخصات اصلی این سند توافقات کلی صورت گرفته و تنها برخی جزییات فنی باقی مانده که در حال حاضر در حال بررسی است.

مهدی سنائی در این رابطه با اشاره به اینکه صحبت بر سر امکان صادرات نفت ایران به روسیه است، افزود: چنین همکاری برای ما تازگی ندارد. ایران قبلا هم به اتحاد جماهیر شوروی گاز صادر می‌کرد. انعقاد قرارداد جدید در زمینه انرژی به رشد مبادلات بازرگانی بین دو کشور کمک خواهد کرد و مسلما روابط اقتصادی روسیه و ایران را تقویت خواهد کرد.

سفیر ایران در پاسخ به این سئوال که «آیا مقامات تهران نگرانی دولت آمریکا از انعقاد چنین قراردادی با روسیه را مد نظر قرار خواهد داد؟» تاکید کرد: برغم سرو صدایی که در رسانه‌ها پیرامون این مسئله ایجاد شده، باید تاکید کنم که انعقاد چنین توافق نامه‌ای مغایرتی با هیچیک از توافقات، ضوابط  و حقوق بین‌المللی ندارد. گذشته از این، روسیه تنها کشوری نیست که به تقویت روابط اقتصادی با ایران علاقه دارد. طی چند هفته اخیر شرکت‌های تجاری بسیاری، از جمله از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی آمریکا با این هدف به تهران سفر کردند.

سنائی یادآور شد: ضمن اینکه به عقیده من، دوستان روسی ما که در شرایط دشوار همواره در کنار ایران بودند، باید در بازار ایران از مزیت خاصی برخوردار باشند. این یک مسئله عادی است. البته شرکت‌های روسی باید برای راه یابی به بازار پرسود ایران شتاب کرده تا از شرکت‌های غربی عقب نمانند.

به گفته این دیپلمات بلندپایه، ایران علاقه مند است تا تجهیزات سنگین، فلزات و همچنین گندم از روسیه وارد کند و با این کشور در زمینه ساخت خط آهن و نیروگاه برق نیز همکاری داشته باشد.

سفیر ایران تاکید کرد: توافقنامه‌ای که در حال آماده سازی است، برای هر دو کشور مفید است. بر اساس این سند، روسیه نفت ایران را خریداری خواهد کرد و ایران هم تجهیزات و موادی که احتیاج دارد از این کشور خریداری می‌کند. بخشی از پول خرید نفت ایران هم می‌تواند صرف ساخت فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر شود.

سنائی بعید ندانست که این سند ممکن است در ماه آگوست و در جریان برگزاری نشست کمیسیون بین دولتی روسیه-ایران به امضاء مقامات بلندپایه دو کشور برسد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول