اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد

وجود 69 درصد مواد معدنی کشور در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه 69 درصد مواد معدنی کشور در این استان قرار دارد گفت: از 66 ماده معدنی موجود در کشور 46 ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد.

وجود 69 درصد مواد معدنی کشور در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ محمدحسن واحدی ظهر امروز در همایش بین‌المللی زمین‌شناسی بنیادی که با حضور مسئولان استانی و اساتید برجسته در رشته‌های زمین‌شناسی از سراسر و خارج از کشور در مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور در مشهد برگزار شد اظهار کرد: خراسان رضوی در مقیاس ملی و بین‌المللی از نظر علمی، فرهنگی، جغرافیایی و ... دارای رتبه‌ها و درجه‌های والایی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی میراث خراسان بزرگ است، افزود: این استان دارای دانشمندان، حکیمان و شاعران زیادی همچون شیخ بهایی، فردوسی، خیام و ... در گذشته و نیز در دوران معاصر دارای چهره‌های مطرح و بزرگی به ویژه در حوزه زمین‌شناسی است.

واحدی افزود: در حوزه زمین‌شناسی بنیادی که در این همایش به عنوان درگاه توسعه پایدار از آن یاد شده سه شاخصه اساسی امید به زندگی، خودباوری و خوداتکایی وجود دارد.

معاون استاندار با بیان اینکه علوم زمین‌شناسی فعالیت‌هایی اساسی در راستای توسعه پایدار بوده گفت: یکی از فاکتورهای توسعه پایدار عمران شهرها و روستا‌ها است و این عمران در قالب پروژه‌های مختلف صنعتی، عمرانی، خدماتی و کشاورزی خود را نشان می‌دهد.

واحدی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های خراسان رضوی به لحاظ جغرافیایی می‌توان به ارتفاعات هزار مسجد، کوه‌های الله اکبر، ارتفاعات بینالود و کبیری که جاذبه‌های علمی فراوانی دارد اشاره کرد.

وی ادامه داد: مشهد یکی از بزرگترین کلان‌شهرهای مذهبی جهان است و در این شهر و استان پرداختن به بسیاری از مسائل روز از جمله بحث زمین‌شناسی که می‌تواند بحث گردشگری را رقم بزند اهمیت دارد.

وی گفت: در دهه‌های اخیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور گر چه جوان است اما اقدامات چشمگیری از جمله 670 پروانه بهره‌برداری، 270 گواهی کشف مواد معدنی، 760 پرونده اکتشافی فعال و ... که برگ زرینی در این زمینه بوده داشته است.

معاون استاندار افزود: اگر چه بحث زمین‌شناسی و معدنی دارای اعتبارات ملی بوده اما استانداری خراسان رضوی سعی کرده سهم کوچکی در حمایت از این مرکز با اتخاذ تدابیر لازم، حمایت‌های مادی و معنوی،‌ ایجاد تعامل مناسب بین صنعت و دانشگاه،‌ بالا بردن ظرفیت‌های شغلی دانش‌آموختگان این رشته و رونق صنعت ژئوتوریسم داشته باشد.

واحدی با بیان اینکه بخش مطالعات زمین‌شناسی مغفول مانده است گفت: متاسفانه زمین‌شناسی در کشور ما با توجه به جایگاه ویژه این بخش به لحاظ کاربردی و زیرساختی که نسبت به سایر رشته‌ها دارد اهمیت داده نمی‌شود.

وی در ادامه به عنوان یکی از چالش‌ها در این زمینه به عقب‌افتادگی تولید و ذخایر شناخته شده اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه 40 درصد خام‌فروشی کشور در خراسان رضوی است باید به فعالیت توام با اکتشاف و فراوری نیز توجه داشته باشیم.

واحدی گفت: در خراسان رضوی تنوع معدنی زیادی وجود دارد و از 66 ماده معدنی در کشور 46 ماده آن در این استان بوده و معادن نیز همچون معادن فیروزه نیشابور، سنگ‌های الوان بجستان، سنگ آهن خواف و ... که نه تنها در کل کشور و خاورمیانه بلکه بعضا در دنیا نیز یافت نمی‌شود، اشاره کرد.

معاون استاندار با اشاره به اینکه باید در بخش معدن برخی تناقضات قانونی باید رفع شود؛ ایجاد پنجره واحد در بخش معدن، تشکیل شورای عالی معادن استان‌ها، ایجاد شعبه صندوق بیمه معادن و صنایع معدنی، اولویت به انجام مطالعات علمی، ایجاد بانک مطالعات معدنی در سازمان زمین‌شناسی استان را به عنوان چند پیشنهاد در این کنگره عنوان کرد.

انتهای پیام/2202/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول