اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد:

42 تن آنغوزه به ارزش 3 میلیون دلار از مراتع استان یزد صادر شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از برداشت بیش از 42 تن آنغوزه به ارزشی بالغ بر 3میلیون دلار از مراتع استان یزد خبر داد.

42 تن آنغوزه به ارزش 3 میلیون دلار از مراتع استان یزد صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، ابوالفضل وکیلی، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آغاز هفته درختکاری اظهار داشت: مراتع استان یزد گرچه با تخریب‌هایی به دنبال بهره‌برداری‌های متعدد معادن و خشکسالی مواجه بوده است اما هنوز از ذخائر گیاهی ارزشمندی برخوردار است.

وی بیان کرد: تلاش شده تا برداشت از مراتع در استان یزد ساماندهی شود و پروانه‌های چرا بر اساس میزان ذخائر مراتع صادر شود.

وکیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 5هزار خانوار با بهره‌برداری از مراتع، ارتزاق مستقیم دارند، بیان کرد: برداشت گیاهان دارویی و گونه‌های گیاهی ارزشمند توسط این افراد صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به اینکه آنغوزه یکی از گیاهان دارویی نادر و ارزشمند است و یزد یکی از زیستگاه‌های اصلی این گیاه به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در سال جاری بالغ بر 42 تن آنغوزه با ارزشی بالغ بر 3 میلیون دلار از مراتع یزد به خارج از کشور صادر شد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی عنوان کرد: هفته منابع طبیعی امسال با شعار «منابع طبیعی، با مردم، برای مردم» برگزار می‌شود و در نخستین قدم، با حضور و مشارکت مردم در شهرستان‌های مختلف استان یزد، مراسم درختکاری برگزار می‌شود.

وکیلی خاطرنشان کرد: مراسم درختکاری امسال به طور نمادین در فاز دو کمربندی سبز یزد در جوار جاده فولاد آلیاژی برگزار می‌شود و با درختکاری در این فضا، 100 هکتار از این کمربند قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی یادآور شد: فضای در نظر گرفته شده برای کمربند سبز یزد در مجموع 170 هکتار است که تا پایان سال جاری، 100 هکتار آن قابل بهره‌برداری خواهد شد.

وکیلی بیان کرد: ‌دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، نواختن زنگ طبیعت در دبستان دخترانه سیدالشهدا (ع)، گردهمایی همیاران طبیعت، برگزاری نمایشگاه سمن‌های علاقمند منابع طبیعی و .... بخشی دیگر از برنامه‌های امسال هفته منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و دغدغه‌های منابع طبیعی است، تصریح کرد: در سال جاری با وجود کمبود اعتبار، نگاه ویژه‌ای به فضای سبز شده و با صنعتگران و معدنکاران نیز هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به ایجاد کمربندهای سبز در نقاط مختلف استان یزد بیان کرد: 100 هکتار کمربند سبز در مسیر کمربندی زارچ و اشکذر با استفاده از آب پساب یزد احداث می‌شود.

وکیلی خاطرنشان کرد: امسال در همه شهرستان‌های استان یزد حداقل پنج تا 10 هکتار فضای سبز با همکاری و مشارکت صنایع استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد همچنین از احداث دو پارک توسط منابع طبیعی خبر داد و اظهار داشت: یکی از این پارک‌ها بوستانی است که از چشمه تامهر تا عقابکوه در نظر گرفته شده و فضای آن بالغ بر 35 هکتار است.

وی با اشاره به اینکه امکانات رفاهی متعددی برای این بوستان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: پیش‌‌بینی می‌شود این بوستان در نیمه‌های سال 93 آماده بهره‌برداری باشد.

وکیلی‌ ادامه داد: یکی دیگر از این بوستان‌ها نیز با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در منطقه بیشه‌در بافق ایجاد خواهد شد.

وی همچنین از کشت 100 هکتار نهال در قالب طرح صیانت ایرانی و تورانی خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح در شهرستان خاتم و در منطقه هرات به مرحله اجرا درآمده است.

وکیلی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا از همه ظرفیت‌های استان در قالب صنایع، معادن و طرح‌های ملی،‌ فضای سبز استان یزد را گسترش دهیم.

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول