اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از فراموشی یک منطقه مسکونی گزارش می‌دهد

سهل‌انگاری مسئولان، سین هشتم اهالی شهرک اندیشه همدان

بیشتر از 20 سال از زمان افتتاح پروژه‌های مسکونی کوی اندیشه در حاشیه خیابان ورودی شهرک شهید مدنی می‌گذرد اما انگار هنوز این منطقه جزئی از نقشه شهری همدان محسوب نمی‌شود.

سهل‌انگاری مسئولان، سین هشتم اهالی شهرک اندیشه همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بهار پر رنگ و نگار در راه است و همه کس، در همه جا، در تکاپوی زدودن زنگارها هستند.

در آخرین روزهای زمستان 92، باران پر برکت هم بارید تا غبار از چهره شهر زدوده و درختان و فضای سبز آن را برای زایشی دوباره آماده کند، اما نبود زیرساخت‌های لازم و کمبود توجه مسئولان شهرداری، سازمان زیباسازی و ... سبب شد این نعمت بیکران الهی، برای اهالی برخی مناطق از جمله ساکنان کوی اندیشه همدان در ابتدای کوی شهید مدنی، اسباب زحمت شود به طوری که کمتر از دو ساعت بارش باران، در محوطه پاگرد پل عابر پیاده این منطقه آبگیری ساخت دیدنی و سوژه تهیه گزارشی نیز برای خبرنگار فارس شد.

حتماً تأیید می‌کنید که آشفتگی فضای اطراف، نقش زیادی در آشفتگی فضای ذهنی مردم دارد به طوری که برای افزایش تمرکز در هنگام انجام امور ساده کردن محیط و خالی کردن آن از هرگونه اشیاء اضافی و مخل توصیه شده است.

همچنین در علم پزشکی نیز به انسان برای حفظ سلامتی خود به ورزش صبحگاهی و پیاده روی توصیه شده اما در کنار آن به لزوم وجود هوای پاک و انتخاب فضای سالم، مناسب و هموار برای عملکرد صحیح ورزشی نیز اشاره شده است.

در همین شهر همدان افرادی هستند که می‌دانند ماحصل همه این توصیه‌ها افزایش حس شادمانی و امید به زندگی در آنان است، اما به دلایلی از جمله بی‌مهری و سهل‌انگاری مسئولان ذیربط، ناچارند خود را به ندانستن بزنند.

نمونه‌ای از این افراد، همین ساکنان کوی اندیشه‌اند که بیش از 20 سال از سکونتشان در این منطقه مسکونی می‌گذرد اما هنوز چشم انتظار خصوصیات و ویژگی‌های اولیه زندگی در بافت‌های شهری مانده‌اند.

جالب اینکه این شهرک مسکونی در کنار یک خیابان اصلی و پرتردد شهر قرار گرفته که از یک سو به پل روگذر تازه‌ساز بهشت ختم شده و از سوی دیگر به پل روگذر غدیر (فرهنگیان) ختم می‌شود اما با این وجود نهادهای دولتی مرتبط، با گذشت سالیان سال حتی فکری برای ورودی این شهرک که در معرض دید همه عابران و مسافران قرار گرفته نکرده‌‌اند.

با گشتی در این منطقه و گپ و گفتی با ساکنان این شهرک دریافتیم معابر این منطقه هنوز آسفالت نشده‌اند. از رهگذری در این باره پرسیدم، گفت: «الان که خوب است، زمستان می‌آمدی تا ببینی کفش‌هایمان در گل و لای جا می‌ماند».

دیگری گفت: «پسرم جرئت نمی‌کند به خانه‌ام بیاید چرا که وضعیت خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک باعث می‌شود بعد از هر بار آمدن، ماشین خود را به تعمیرگاه ببرد.»

آن یکی اما با آینده‌نگری گفت: «خدا عاقبتمان را با شروع فصل بهار و آمدن گردبادهای معروف بهاره همدان به خیر کند، چشم چشم را نخواهد دید!»

مادری نگران فرزند کوچکش بود و افزود: «نبود سطل زباله به تعداد کافی باعث شده برخی آشغال‌ها را هر جا که دوست دارند، بگذارند و همین باعث هجوم گربه‌‌ها و سگ‌ها به این محله شده و هزاران بیماری که با ورود آن‌ها سلامت بچه‌هایمان را تهدید می‌کند.»

دختر دانشجویی نیز از کمبود روشنایی در شب‌های این شهرک گلایه کرد و افزود: تاریکی مطلق هوا در این شهرک و ترس از راه رفتن شبانه در آن، سبب شد کل زمستان، کلاس‌های نوبت عصر دانشگاهم را غیبت کنم.

عمده ساکنان این منطقه را مجتمع مسکونی آپارتمانی امید اکباتان که بالغ بر صدها خانوار هستند، تشکیل می‌دهد و امسال هم حدود 30 پروژه مسکونی 26 و 30 واحدی مسکن مهر در انتهای این شهرک افتتاح شده و تعدادی از هم استانی‌هایمان نیز در آنجا ساکن شده‌اند. وضعیت معابر این مجتمع‌های مسکونی تازه‌ساز هم در نوع خود دیدنی است. خیابان‌ها و کوچه‌هایی یکپارچه گل که در این مقال فرصتی برای پرداختن به آنها نیست.

نبود سطل‌های زباله به تعداد کافی، نبود فضای سبز، آسفالت نشدن معابر، یک دست نبودن و ناهمواری خیابان‌ها و کوچه‌ها، عدم مرزبندی و نبود جوی‌های آب از جمله مشکلاتی بود که از برخی ساکنان کوی اندیشه شنیدیم.

در آستانه فرا رسیدن سال نو و آغاز ورود مسافران نوروزی به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین وبه دلیل اهمیت زیباسازی فضاهای شهری برای این ایام، دلیل این اوضاع نابسامان شهری را در تماسی تلفنی از مسئولان شهرداری همدان جویا شدیم اما تماس‌ها فقط با بوق‌های ممتد تلفن همراه آن‌ها مواجه شد.

این چشم‌پوشی از نابسامانی معابر و فضاهای شهری کوی اندیشه، ماجرای 15 ساله مشابهی را در کوی شهید بهشتی به یادمان آورد. این شهرک نیز سال‌ها از فقدان امکانات زندگی شهری رنج می‌برد و ساکنان آن، سال‌ها در رفت و آمد به ساختمان شهرداری بودند تا شاید نظر عنایتی از این «شهر-‌دارها» ببینند.

نه سطل زباله‌ای، نه رفتگری، نه آسفالتی، نه میدانی، نه پارکی...

اما بخت با اهالی این شهرک بیشتر از اندیشه‌ای‌ها یار بود چرا که بعد از حدود 15 سال، بالاخره به چشم آمدند و شهرداری در اقدام ارزنده‌ای به وضعیت معابر و کوچه‌های این شهرک رسیدگی کرد، چند میدان داخلی احداث کرد، پارکی مجهز ساخت، بلوارها را با فضای سبز آذین کرد، گل و درخت کاشت و...

اقدام جامع و کامل شهرداری در ساماندهی وضعیت شهرک بهشتی سبب شد تا اهالی این شهرک، بار جفای چندین ساله مسئولان را از یاد برده و همگی با حضور خود در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرداری، قدردان زحمات شهردار و هیئت همراه باشند.

با تصویب بودجه سال 93 و در آستانه فرا رسیدن بهار نو، امیدواریم مسئولان، سهم کوچکی نیز به عمران و آبادانی کوی اندیشه اختصاص دهند تا اهالی این دیار نیز ایمان بیاورند به یک‌رنگی انسان‌ها و باور کنند برای مسئولان، پائین شهر و بالای شهر فرقی نمی‌کند و بدانند مسئولان زحمت‌کش شهرداری در تلاش شبانه‌روزی خود، دغدغه خدمت به انسان‌ها و رفع نیازهای آنان را دارند.

-------------------------------------

گزارش از: معصومه سلیمانی‌صابر

-------------------------------------

انتهای پیام/89034/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول