اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از ترشی آب‌ترش سربیشه تا گرمای آب گرم لوت

چشمه آب‌ترش سربیشه، آب گرم فردوس، مرتضی علی، دیگ رستم و آب گرم لوت چشمه‌های آبگرم خراسان جنوبی هستند که این روزها و در گردش‌های نوروزی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

از ترشی آب‌ترش سربیشه تا گرمای آب گرم لوت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آب معدنی از جمله پدیده‌های طبیعی و جذابی است که از نظر جهانگردی و پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است.

شناخت خواص درمانی آب‌های گرم و معدنی و بهره‌گیری از آن‌ها پیشینه‌ای بسیار کهن دارد، گل و لای این‌گونه چشمه‌های آبگرم و معدنی برای درمان برخی بیماری‌ها، مانند درد مفاصل، سیاتیک، نقرس، کوفتگی ماهیچه‌ها یا بیماری‌های پوستی به کار می‌رود.

در کشور ما بیش از 550 دهنه چشمه آب معدنی شناسایی شده است که خراسان جنوبی با وجود پنج آبگرم معدنی شاخص نیز از این چشمه‌ها بی‌نصیب نیست.

آبگرم معدنی لوت، فردوس، مرتضی‌‌علی، آبگرم دیگ رستم و مجتمع آب ترش سربیشه از جمله این چشمه‌های معدنی است که به دلیل دارا بودن خواص درمانی و جاذبه‌های گردشگری آن هر ساله مورد توجه ویژه گردشگران و مسافران استان قرار می‌گیرد.

آب گرم مرتضی علی، چشمه یک بوم دو هوا

در این میان چشمه آب گرم مرتضی علی که به چشمه یک بوم دو هوا معروف است از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه ‌است، منطقه‌ای که هر سال میزبان هزاران گردشگری است که به خراسان جنوبی سفر کرده‌اند.

این چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می‌کنند، به این معنی که یک سمت چشمه سرد و سمت دیگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن می‌توانید یک پای خود را در آب سرد چشمه فرو کنید و پای دیگرتان را در آب گرم آن!

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه سبب می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید حدود پنج کیلومتر را با پای پیاده بپیمایی، در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف شما را همراهی می‌کنند که روی آن‌ها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته‌اند. بعضی از این حفره‌ها، چشمه‌های جوشان آب هستند که بزرگترین آن‌ها به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.

هم‌زیستی آب سبز و سفید در آبگرم دیگ رستم

آبگرم دیگ رستم، نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری طبس است که در فاصله 240 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. چشمه‌ای کوچک که آب آن گوگردی، درجه حرارت آن بسیار بالا و در محل خود چشمه در آستانه جوشیدن است.

آبی سبز به رنگی عجیب روی دامنه تپه‌ای خاکی روان است و عجیب‌تر آن‌که آبی به رنگ سفید به موازات آب سبز رنگ داغ جاری است اما این آب سرد است.

دو آب با دو سرچشمه متفاوت از نظر درجه حرارت مختلف، مسالمت‌آمیز در کنار هم سرازیرند و پس از طی حدود 200 متر آب به داخل استخری هدایت می‌شود، طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی می‌رسد که می‌توان در داخل آب شنا کرد. به دلیل حرارت و املاحی که این آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می‌شود.

از طبس به سمت بیرجند که حرکت می‌کنیم در میانه راه نیز رد پای این چشمه‌های معدنی دیده می‌شود.

آب گرم معدنی لوت در 75 کیلومتر شهر خوسف و در محدوده جنوب شرقی این شهرستان قرار دارد که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دشت لوت به همین نام معروف شده است.

به طور معمول آب‌های معدنی بی‌رنگ و زلال هستند که آب گرم لوت نیز از این قاعده استثنا نیست.

این آب‌گرم در ردیف آب‌های معدنی معتدل قرار دارد و براساس خواص شیمیایی فیزیکی آب‌گرم لوت این چشمه برای درمان امراض پوستی، عضلانی و گوارشی مناسب است.

با ارزیابی‌های به عمل آمده از گردشگران مشخص شده که حدود پنج درصد آن‌ها برای معالجه امراض پوستی، 42 درصد برای درمان بیماری‌های عضلانی و هشت درصد به منظور معالجه بیماری‌های گوارشی به این مجتمع آب درمانی می‌آیند.

ترشی شفابخش آب‌ترش سربیشه برای درمان روماتیسم

چشمه آب‌ترش سربیشه نیز از چشمه‌های معدنی خراسان جنوبی است که مزه ترش آن خواص درمانی زیادی دارد و این چشمه در 28 کیلومتری سربیشه در روستایی به نام آبترش قرار دارد.

آب این چشمه دارای مزه ترش ولی مطبوع بوده و از نظر خصوصیات درمانی در درمان بیماری‌های مزمن بانوان، رماتیسم، دردهای مفصلی و اختلالات غدد داخلی مؤثر است.

محوطه‌سازی این مجتمع شامل چهار عدد سکوی استراحت و چهار عدد آلاچیق و کف‌سازی به متراژ 2 هزار و 650 متر مربع و اجرای سپتینک به حجم 196 مترمکعب است.

وجود ساختمان تاریخی به نام ارگ آبترش در محل مشرف به مجموعه آبترش، قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع)، قلعه بیژائم و سنگ‌نگاره بیژائم از جمله جذابیت‌های طبیعی محل است که جذابیت‌های گردشگری زیادی را ایجاد کرده است.

آبگرم معدنی فردوس قطب گردشگری و آب‌درمانی شرق کشور

مجموعه آبگرم معدنی فردوس با قدمتی 200 ساله در 20 کیلومتری شهرستان فردوس نیز یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی و قطب گردشگری و آ‌ب‌درمانی شرق کشور محسوب می‌شود که هرساله مورد استقبال چشمگیر هزاران گردشگر و مسافر قرار می‌گیرد.

آب این چشمه برای امراض جلدی و کبدی و دردهای مفصلی، اتصاع عروق، پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه، بیماری‌های رماتیسمی، دردهای مفصلی و عصبی، افزایش سوخت و ساز بافت‌ها، کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات، افزایش دامنه حرکتی اندام‌ها، بهبود دردهای ناحیه ستون فقرات و دیسک کمر و پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات مفید بوده و همه ساله بر تعداد مراجعین افزوده می‌شود.

این مجتمع در حال حاضر مجهز به استخر آب درمانی، وان‌های خصوصی، سوئیت‌های اقامتی با تمام امکانات، اتاق‌های ارزان قیمت، رستوران و فضاهای ورزشی، تفریحی است.

انتهای پیام/69022/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول