اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایران‌گشت/قزوین

قزوین؛ شهر چشمه‌های آبگرم

چشمه‌های آبگرم قزوین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد می‌توان آن‌ها را در زمره بی‌نظیرترین چشمه‌های آبگرم جهان قرار داد که مشابه آن‌ها تنها در برخی از کشورها دیده می‌شود.

قزوین؛ شهر چشمه‌های آبگرم

به گزارش خبرگزاری فارس از آوج، بسیاری قزوین را با نام چشمه‌های آبگرم آن می‌شناسند، چشمه‌هایی که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده و با خاصیت درمانی که دارد، دردهای مفصل و عصبی را تسکین می‌بخشد.

چشمه آبگرم خرقان در جوار جاده قزوین-همدان واقع شده و در زمره آب‌های کلروه سدیک و بیکربناته کلسیک گرم با PH اسید و سیلیس قرار دارد که آب آن برای درمان دردهای رماتیسم، عصبی و سیاتیک استفاده می‌شود.

آشامیدن این آب سبب درمان بسیاری از عفونت‌های دستگاه گوارش شده و خاصیت درمانی برای عفونت‌های اعضای داخلی بدن دارد.

سیدعبدالله موسوی فرماندار آوج در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج گفت: وجود غار عباس‌آباد، پل‌های تاریخی، برج‌های دو قلوی خرقان، غار نمونه کشوری قلعه‌کرد به همراه جوشش گرم‌ترین و داغ‌ترین آب گرم کشور با 58 درجه در منطقه آبگرم که در نوع خود بی‌نظیر است دلیل برای گردشگرپذیری منطقه آبگرم است.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر آبگرم‌های موجود کشور دارای ترکیبات گوگردی هستند و تنها آب گرم آهکی کشور در شهر آبگرم، جوشش دارد که تعدادی از شرکت‌های ژاپنی نیز طی سال‌های گذشته با حضور در این منطقه شاخص‌های آب را در این منطقه بالا ذکر کرده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین وجود رودخانه چشمه علی در ارتش‌آباد بخش آبگرم نیز به عنوان تنها نمونه آب سرد استان سالانه پذیرای هزاران نفر از مسافران است که با حضور در این منطقه از طبیعت گردشگری استفاده می‌کنند.

این مسئول از پیگیری برای اجرای علمیات برق‌رسانی به مجموعه گردشگری غار عباس‌آباد خبر داد و اظهار کرد: کارهای اولیه به همراه طرح‌های مطالعاتی این مجموعه توسط تعدادی از شرکت‌های مطرح به انجام رسیده که در صورت تحقق کامل این مجموعه شاهد استقرار یک جاذبه توریستی مناسب همانند مجموعه سرعین در کشور هستیم.

فرماندار آوج یادآور شد: همچنین آمار گردشگران در چشمه علی ارتش‌آباد در ایام تعطیل سال به چهار تا پنج هزار نفر نیز می‌رسد که این میزان جذب گردشگر در نوع خود در استان قزوین بی‌نظیر است و گردشگران استان‌های همدان، البرز و تهران با حضور در این منطقه از نعمات طبیعی استفاده می‌کنند.

بخشدار آبگرم نیز در همین خصوص گفت: امکانات موجود در آبگرم ارشیا قزوین روزانه پذیرای یک هزار نفر است

علی رحمانی افزود: اجرای طرح منطقه نمونه گردشگری آبگرم قزوین از دو سال پیش آغاز شد اما متاسفانه به علت برخی موانع در بخش‌های مختلف از جمله صدور پروانه، آب منطقه‌ای و منابع طبیعی ساخت آن به طول انجامید.

وی ادامه داد: در سفر بهمن ماه سال گذشته استاندار قزوین به منطقه، دستور جدی و صدور مجوزهای لازم در این زمینه صادر شد و امیدواریم ساخت این مجموعه بزرگ در سال جدید آغاز شود.

رحمانی با اشاره به خروج هفت لیتر آب بر ثانیه‌ای چشمه آبگرم قزوین، یادآور شد: خروج این میزان آب در بین آبگرم‌های کشور بی‌نظیر است و همین امر باعث شد تا علاوه بر گسترش فضای موجود چشمه، ساخت یک مجتمع بزرگ تفریحی و ورزشی نیز در دستور کار قرار گیرد.

چشمه معدنی یله گنبد نیز دیگر چشمه معدنی در استان قزوین بوده که در بخش کوهین واقع شده است. این چشمه در زمره آب‌های بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم قرار می‌گیرد که می‌توان از خاصیت‌های درمانی این چشمه به صورت آب درمانی و همچنین نوشیدن استفاده کرد.

چشمه معدنی یله گنبد در دره‌ای در فاصله 10 کیلومتری جاده قزوین-رشت قرار دارد که سالانه تعداد زیادی از مردم به این چشمه رفته و از خاصیت‌های درمانی آن بهره می‌برند.

منوچهر حبیبی قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین نیز اظهار کرد: باید در زمینه گردشگری نوآوری داشته باشیم و گردشگری اقتصادی را راه‌اندازی کنیم تا به موفقیت برسیم که در این زمینه چشمه‌های آبگرم نظیر یله گنبد و شهر آبگرم و نمونه‌های اینچنینی می‌تواند از عوامل دستیابی به موفقیت باشد.

وی بیان کرد: موقعیت مکانی و قرارگیری قزوین در کنار پایتخت هم نوعی فرصت و هم تهدید است و به همین دلیل جذب گردشگر و ماندگاری آن در استان بسیار دشوار است.

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین ادامه داد: از کوچکترین رده استان یعنی دهیاران تا بالاترین آنها که استاندار است، عزم جدی برای توسعه گردشگری در قزوین دارند و بر اساس برنامه‌های تعیین شده در این راستا گام بر می‌دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: به همین منظور سه سرمایه‌گذار آماده همکاری برای اجرای طرح‌های گردشگری در این مناطق است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از گردشگران قزوین مسافران گذری هستند و جذب آنها به سمت استان برای ماندگاری، معمولاً فقط در صورتی رخ می‌دهد که از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده باشد؛ زیرا مسافری که با سرعت بالا در اتوبان به سمت تهران و کرج در حرکت است به یکباره مسیر خود را به سمت قزوین تغییر نمی‌دهد.

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین خاطرنشان کرد: داشتن ورودی‌های مناسب از عوامل تأثیرگذار در جذب گردشگر است و از آنجا که ورودی‌های استان مناسب نیست، ساماندهی شش ورودی شهر قزوین از نظر زیبایی، چشم‌نوازی و دیگر مؤلفه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

چشمه‌های یله گنبد و ارشیا از جمله مهم‌ترین چشمه‌های آبگرم در استان قزوین هستند که هم‌اکنون میزبان مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور است.

انتهای پیام/77003/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول