اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس:

فقط ۴۰ نفر در کشور جذام دارند/ ۹۵ درصد افراد هرگز جذام نمی‌گیرند

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت گفت: از ۲۰ سال پیش تاکنون، جذام در کشور به مرحله ریشه‌کنی رسیده است. میکروب این بیماری از طریق تنفس و زخم‌های پوستی منتقل می‌شود و ۳ تا ۵ سال در بدن نهفته است.

فقط ۴۰ نفر در کشور جذام دارند/ ۹۵ درصد افراد هرگز جذام نمی‌گیرند

مهشید ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد وضعیت ابتلا به جذام در کشور و علایم این بیماری گفت: سالهاست که در مرحله حذف جذام هستیم چرا که طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی اگر شیوع بیماری یک مورد در 10 هزار نفر جمعیت باشد به معنای آن است که حذف شده و ما از سال 1372 تاکنون به مرحله حذف جذام دست یافته‌ایم.

وی در مورد آخرین آمار مبتلایان به جذام گفت: کمتر از 40 مورد در کل جمعیت 75 میلیون نفری کشور به این بیماری دچار هستند ولی باید افراد با علامت این بیماری آشنایی داشته اما نسبت به آن وسواس نداشته باشند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت در مورد علایم جذام گفت: جذام با یک لکه پوستی شروع می‌شود که نه خارش و نه درد و پوسته‌ریزی دارد و از آنجایی که میکروب این بیماری سرما دوست است بیشتر در پوست و اعصاب محیطی نفوذ می‌کند.

وی ادامه داد: اگر میکروب این بیماری اعصاب محیطی را درگیر کند آن اندام را بی‌حس هم می‌کند و فرد متوجه نمی‌شود که به مرور دست یا پا زخم شده و اندام‌ها تخریب می‌شود. مانند آنچه که برای دیابتی‌ها اتفاق می‌افتد و در نتیجه پس از یک دوره فرد دچار معلولیت می‌شود.

وی در مورد میزان واگیر این بیماری و سرایت آن به افراد دیگر گفت: ناشناخته‌های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد اما میکروب این بیماری از طریق دستگاه تنفسی و زخم‌های پوستی به شرط آنکه مدت مدیدی فرد در کنار افراد بیمار زندگی کند ممکن است منتقل شود.

ناصحی به این نکته اشاره کرد که دوره نهفتگی جذام 3 تا 5 سال است که از زمان ورود میکروب به بدن تا آشکار شدن آن فرد از ابتلای خود به بیماری مطلع نمی‌شود در همین راستا هر 3 تا 5 سال یکبار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افراد درجه یک مبتلایان به جذام را معاینه و تحت بررسی قرار می‌دهند تا از مبتلا شدن آنها اطلاع یابند.

وی تأکید کرد: مردم بدانند که 90 تا 95 درصد افراد هرگز به جذام مبتلا نمی‌شوند و در صورت تماس طولانی با فردی که جذام درمان نشده داشته باشد امکان ابتلا خواهند داشت و به محض شروع مصرف دارو و دوره درمانی امکان سرایت از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول