اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برداشت گیاهان خوراکی در مراغه اتفاق می‌‌افتد

سفره‌ معطر آذربایجانی‌ها با گیاهان دارویی دامنه‌های سهند

با آغاز بهارو رویش دوباره طبیعت برداشت گیاهان خوراکی و دارویی از دامنه‌های کوه سهند آغاز شد.

سفره‌ معطر آذربایجانی‌ها با گیاهان دارویی دامنه‌های سهند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، همزمان با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی در دامنه‌های سرسبز سهند و ارتفاعات مراغه و عرضه آن‌ها در بازار محلی این شهرستان، سفره‌های مردم منطقه نیز عطر و طعم بهاری به خود گرفت.

هر سال با آغاز رشد این نوع گیاهان، افراد بومی و روستانشینان منطقه با صعود به دامنه‌های سهند و ارتفاعات این شهرستان شروع به جمع‌آوری گیاهان خوراکی و دارویی برای مصرف و عرضه در بازار می‌کنند.

شنگ، کنگر، ریواس، قزی یاغی، بلاغ اوتی، جاشی و مندی از عمده گیاهان خوراکی که بهار هر سال افراد بومی به جمع‌آوری این گیاهان از ارتفاعات و دامنه کوه‌های اقدام و آنها را به بازارهای مصرف عرضه می‌کنند.

با وارد شدن گیاهان خوراکی به بازار، مصرف گوشت و حبوبات به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد چرا که به باور مردم این گیاهان علاوه بر تنوع در برنامه غذایی حاوی پروتئین‌های مقوی هستند که برای درمان برخی از نارسائی‌های بدن مؤثر هستند.

گیاهان عرضه شده در بازار بهاری تنها چند نمونه از ده‌ها گیاه خوراکی موجود طبیعت سهند است که با رویش گیاهان در طبیعت روانه بازار مراغه می‌شود.

این گیاهان با خاصیت‌های درمانی فراوان در بهار به صورت تازه‌خو‌ری برای تهیه آبگوشت مخصوص، خورشت، کوکو و غذاهای محلی استفاده می‌‌شود.

گیاهان مرتعی خوش خوراک در این موقع سال به صورت تازه خوری مصرف و در دیگر فصول سال به صورت خشک شده مورد استفاده مردم منطقه قرار می‌گیرد.

مردم منطقه از گیاهان مرتعی علاوه بر تهیه خوراک، در زمینه دارویی و درمانی نیز به روش دم‌کرده نوشیدنی و تهیه عرقیات مختلف استفاده می‌کنند.

در دامنه‌ها و مراتع سهند بیش از یک‌هزار گونه گیاهی رشد می‌کند که از این تعداد بیش از 50 گونه خوراکی است.

به همین منظور بهار هر سال بازارچه‌ای با بیش از 30 غرفه در مراغه دایر و تا سه ماه فعالیت می‌کند.

در این بازار که از 15 فروردین تا اواخر خرداد فعال است روزانه بیش از سه تن انواع گیاه خوراکی با خاصیت‌های غذایی و دارویی به فروش می‌رسد.

بیش از هفت هزار و 500 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که بیش از یک هزار گونه آن در دامنه‌های و مراتع سهند می‌روید و از این تعداد بیش از 50 گونه خوراکی هستند.

کوه سهند با 3 هزار و 707 متر ارتفاع در 34 کیلومتری شمال شرق شهرستان مراغه واقع شده است.

دامنه کوه سهند با 170 هزار هکتار اراضی مرتعی یکی از غنی‌ترین مراتع از لحاظ تنوع و کیفیت گونه‌های گیاهی در کشور محسوب می‌شود.

شهرستان 240 هزار نفری مراغه در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

انتهای پیام/60008/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول