اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‏‌آباد صورت گرفت

برگزاری مراسم گرامیداشت «مختوم‌قلی فراغی» در ترکمنستان+تصاویر

همایش علمی مشترک ایران و ترکمنستان پیرامون بررسی آثار شعری «مختومقلی فراغی»، یکی از مهمترین شخصیت‌های فرهنگی ایرانی‌تبار ترکمنستان، به همت رایزنی فرهنگی ایران در عشق‏آباد و آکادمی علوم ترکمنستان در این کشور آغاز به کار کرد.

برگزاری مراسم گرامیداشت «مختوم‌قلی فراغی» در ترکمنستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، همایش علمی مشترک بررسی آثار ادبی «مختومقلی فراغی»، دقایقی پیش با حضور دانشمندان و محققان ایرانی و ترکمن، در محل ساختمان پژوهشکده زبان و ادبیات ترکمنی آکادمی علوم ترکمنستان آغاز به کار کرد.

طبق برنامه‌های اعلام‌شده، در این همایش یک روزه ده‌ها مقاله علمی و تحقیقاتی درباره ابعاد مختلف آثار شعری مختوم‌قلی فراغی از سوی محققان و دانشمندان ایرانی و ترکمنی، ارائه خواهند گردید.

«رسول اسماعیل زاده» رایزن فرهنگی سفارت ایران در عشق‏آباد، طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش ضمن تأکید بر اشتراکات فراوان تاریخی و میراث فرهنگی مشترک مردم ایران و ترکمنستان، گرامیداشت میراث مشترک فرهنگی و گرامیداشت شخصیت‌های مختلف تاریخی و فرهنگی 2 کشور را، در واقع حرکتی بزرگ به سوی توسعه و گسترش روابط سنتی میان مردم ایران و ترکمنستان دانست.

وی همچنین تصریح کرد: امسال دولت ترکمنستان دویست و نودمین سال‌روز تولد مختوم‌قلی فراغی را گرامی می‌دارد که همایش امروز نیز به همت رایزنی فرهنگی ایران در عشق‏آباد، آکادمی علوم ترکمنستان و همچنین انستیتوی زبان و ادبیان ترکمنی در ترکمنستان برگزار می‏شود.

وی در ادامه سخنان خود در این همایش که مسئولان و کارشناسان آکادمی علوم ترکمنستان نیز حضور داشتند، افزود: مختوم‌قلی فراغی یک شاعر شهیر و برجسته است که نه تنها الگویی برای شاعران نسل امروز است بلکه می‌تواند برای نسل‌های آینده نیز الگو باشد.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود مقاله‌ای درباره «حکیم تیلیم‌خان» (1136-1209 خورشیدی)، که از شعرای ترک‌زبان بوده است، را برای حضار ارائه داد.

به گفته رایزن فرهنگی کشورمان در  ترکمنستان، محل تولد این شاعر ترک زبان روستای مراغه ساوه در بخش نوبران است. تیلیم‌خان در اصل ترکمن بوده و خانوادهٔ وی در زمان نادرشاه مجبور به کوچ به منطقهٔ ساوه شده‌اند.

وی افزود: اشعار تیلیم خان شباهت زیادی با مختوم‌قلی فراغی دارد که گزارش‌های تاریخی حاکی از آن است که تیلیم‌خان 20 سال از مختوم‌قلی فراغی کوچکتر بوده و این 2 بارها با یمدیگر ملاقات نموده‌اند.

مختوم‌قلی فراغی کیست؟

مختوم‌قلی فراغی یکی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران ترکمن، ایرانی تبار است که در روستای «آقتوقای» شهرستان گنبدکاووس متولد شد.

درباره تاریخ تولد این شاعر ترکمن، نظر قطعی وجود ندارد، اما اکثر محققان و کارشناسان با استناد به شواهد و مدارک موجود، سال 1112 هجری شمسی را تاریخ ولادت وی می‌دانند. وی زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت‌محمد آزادی» که از شخصیت‌های برجسته عصر خود در علوم اسلامی بود، فرا گرفت.

فراغی بعدها سفرهای زیادی به خارج از ایران از جمله بخارا، خیوه، افغانستان و هندوستان کرد و به یکی از مهمترین شخصیت‌های فرهنگی ترکمن تبدیل شد و دیوان سروده‌های زیبای وی به فارسی و انگلیسی و چند زبان دیگر نیز ترجمه شده است.

کارشناسان معتقدند که بزرگداشت شخصیت‌های فرهنگی برجسته‌ای مانند مختوم‌قلی فراغی، می‌تواند نقش مؤثری در تقویت مناسبات فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران و ترکمنستان داشته باشد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول