اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان زنجان:

مستندسازی جامع از غارهای زنجان در دستور کار قرار دارد

مدیر روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان زنجان مستندسازی غارهای موجود در سطح استان زنجان را یکی از ضرورت‌ها برشمرد و گفت: انجمن با کمک هیئت کوهنوردی در صدد فراهم کردن امکانات برای ساخت مستندی جامع از این غارها است.

مستندسازی جامع از غارهای زنجان در دستور کار قرار دارد

حسین مصطفوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به ثبت هفت غار در سطح استان زنجان اظهار داشت: کتله‌خور و زرین‌غار دو نمونه از این غارها هستند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان غار کتله‌خور را در هفت طبقه پیش‌بینی کرده‌اند، اضافه کرد: پنج طبقه از این طبقات تاکنون شناسایی و برای بازدید توریست‌ها بازگشایی شده است.

مدیر روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان زنجان غارنوردی را یکی از مهیج‌‌ترین رشته‌های ورزشی عنوان و تصریح کرد: این رشته تفاوت‌هایی با کوهنوردی دارد.

این مسئول زرین‌غار را یکی از فنی‌ترین غارهای ایران دانست و بیان داشت: برای شناسایی این غار هنوز اقدامات زیادی انجام نشده است.

مصطفوی با اشاره به اقدامات انجمن غارنوردی قبلی به ریاست محسن صنعتی برای شناسایی زرین‌غار ادامه داد: چند دریاچه در این غار شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده مشخص شده است که زرین‌غار یک پروژه بزرگ محسوب می‌شود، افزود: برنامه انجمن غارنوردی اجرای یک برنامه غارنوردی به صورت شش ماه یکبار است.

مدیر روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان زنجان برگزاری اردوی غارنوردی برای علاقمندان و سپس شناسایی افراد مستعد بعد از برگزاری دوره‌ها را از برنامه‌های انجمن غارنوردی اعلام کرد و متذکر شد: زنجان ظرفیت مناسبی برای تشکیل تیم‌های غارنوردی دارد.

این مسئول کتله‌خور را دارای ظرفیت توریستی دانست و اضافه کرد: زرین‌غار برخلاف کتله‌خور یک غار برای حرفه‌ای‌ها محسوب می‌شود.

این مسئول مستندسازی غارهای موجود در سطح استان زنجان را یکی از ضرورت‌ها اعلام و تاکید کرد: این انجمن با کمک هیئت کوهنوردی در صدد فراهم کردن امکانات برای ساخت مستندی جامع از این غارها است.

مصطفوی حفظ و نگهداری غارها را از دیگر دغدغه‌های فعالان در رشته غارنوردی عنوان کرد و گفت: اطراف چراغ‌های روشنایی در غار کتله‌خور نوعی جلبک جمع شده که بیانگر آسیب‌دیدگی این غار است.

وی بر لزوم دقت در نحوه استفاده غارها به عنوان یک جاذبه توریستی تاکید و اضافه کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی برای حفظ زیست‌محیطی غارها دارند.

مدیر روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان زنجان با اشاره به تلفات در برخی غارها تصریح کرد: عدم ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای علاقمندان به غارنوردی مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند.

این مسئول به فراخوان اعلام شده برای برگزاری اردوهای غارنوردی اشاره کرد و بیان داشت: این اردوها پیش درآمد تشکیل تیم غارنوردی استان زنجان است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: حاضران در دوره‌های آموزشی غارنوردی با آموزش‌های امداد و نجات در غارها آشنا می‌شوند تا در مواقع ضروری بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات غارنوردی به صورت هفتگی ادامه داد: این جلسات در روزهای چهارشنبه تشکیل می‌شود.

مدیر روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان زنجان اضافه کرد: غارنوردان می‌توانند از سالن‌های سنگنوردی زنجان برای برگزاری دوره‌های آموزشی استفاده کنند.

این مسئول با یادآوری آغاز اقدامات مورد نیاز برای برگزاری دوره‌های آموزشی غارنوردی تاکید کرد: این اقدامات مقدمه تشکیل تیم غارنوردی استان زنجان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/73004/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول