اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

نقد فیلم روز سیاسی - اقتصادی جهان

عدالت اجتماعی به سبک گرگ وال استریت!

هدف اصلی و پشت پرده فیلم القای این نکته است که رمز بقای آمریکایی با همراهی با همین سیستم فعلی امکان پذیر خواهد بود و برای اینکه بتوان به آمریکا کمک کرد باید برای وال استریت ، مدیران و اهدافش ، احترام قائل بود.

عدالت اجتماعی به سبک گرگ وال استریت!

فساد اخلاقی ، کلاهبرداری ، دروغ ، خیانت ، جنایت ، خشونت ، تحقیر ، کوکائین ، تجاوز ، سرکوب ، ورشکستگی و طغیان اجتماعی ؛ همه ی آن چیزی است که برای تعریف این خیابان کافی به نظر می رسد ! اشتباه نکنید (!) اینجا یک خیابان ساده در پوکت و پاتایا نیست . حتی یک خیابان شلوغ در مرکز تفریحی لاس وگاس هم نیست ! اینجا درست در قلب آمریکاست ! پایتخت مدرنیته ، مهد آزادی و نماد رویای آمریکایی ! جایی که به قول یانکی ها برای دستیابی به این میراث عظیم ، خون ها داده شده از برای آزادی ! اینجا خیابانی مهم در محله ی معروف منهتن است . جایی است که روزانه میلیاردها دلار سهام خرید و فروش می شود .

آمریکا براستی بزرگ است اما بزرگ تر از آن ، وال استریت است . حتی بزرگ تر از آسمان خراش های غول پیکر آمریکا ، همانجا که دریچه ی ورود به اتاق بیضی کاخ سفید از یک سو و از سویی دیگر اتاق فرمان تهاجم بزرگ ترین ارتش دنیا به عراق ، افغانستان ، لیبی و ویتنام است ! جایی که اولین رییس جمهور ایالات متحده به عنوان رییس جمهور و حافظ آزادی های مدنی و انسان دوستی و عدالت ، قسم یاد کرد . خیابانی که بجای بنای یادبود قهرمانان (!) جنگ یا لینکلن مموریال و یا حتی شعله ی جاودان کندی و مجسمه به اصطلاح آزادی ، به ساختمان عظیم بورس نیویورک ( این مرکز کاغذ بازی جهانی ) ، بورس نزدک و...آزین شده است . البته چند کافه کوچک ، چند کازینو و یک کلیسای عظیم قدیمی نیز در این خیابان وجود دارد که دین و فرهنگ آمریکایی را نیز برای خدمت به اربابان زرسالار وال استریت نشین به کار گرفته است .

اینجا براستی نماد رویای آمریکایی است ! جایی که میراث آزادی به بهانه ی اعتراضات ضد سرمایه داری موسوم به جنبش اشغال وال استریت از سوی جوانان با توحشی که حتی نمونه ی آن در عراق و افغانستان نیز دیده نمی شود ، به شدت سرکوب شد ! آری اینجا وال استریت است ! مهد استعمار ، طغیان و فریب جامعه جهانی با شعار آزادی و استقلال !

اما وال استریت نیز مثل هر جای دیگر یک منجی نیز می خواهد ! یک سوپاپ اطمینان که بتواند وال استریت را آزادانه نقد کند اما آرام و بدون آنکه لطمه ای به اقتصاد سرمایه داری بزند ! کسی بتواند تعریفی جدید از عدالت اجتماعی و اقتصادی به نمایش بگذارد که در عین حال کمترین آسیبی هم به اصول خدشه ناپذیر زر و زور وال استریتی نزد ! کسی که بتواند فساد اخلاقی ، کلاهبرداری و غارت را یک جا ، آن هم به اسم عدالت اجتماعی مشروعیت دهد ! چاره راه یک جاست و آن جایی نیست جز هالیوود ! یار دیرینه ی وال استریت و مشکل گشایی عظیم برای روزهای سخت دوستان ثروت مندش ! ابزار آن رسانه است و غولی جادویی دارد به نام سینما ! با وسعتی به اندازه ی جهان و تکنولوژی عظیمی که توانست انسان را برای اولین بار به ماه ببرد !

همه چیز مهیاست و اواخر سال گذشته ، فیلمی کاملا مستقل (!) به سفارش وال استریت به روی پرده های سینما می رود که شاید گره ای از کار باز کند ! گرگ وال استریت با نام بین المللی ( د ولف آو وال استریت ) با بازی لئوناردو دی کاپریو به روی پرده های سینما رفت . فیلمی جذاب با درون مایه کمدی در ژانر سیاسی اقتصادی که به مدت 3 ساعت مخاطب خود را میخکوب می کند .

ضمن احترام به مخاطبان محترم ، اما در عین حالی که دیدن فیلم به دلیل وجود دورن مایه ای پوچ ، خیالی و همراه با صحنه هایی آزاردهنده و غیر اخلاقی توصیه نمی شود اما نگاهی دقیق به اهداف پشت پرده سازندگان فیلم ، خالی از فایده نخواهد بود . فیلم ماجرای جوانی جویای نام و در پی کسب ثروت عظیم به نام (بلفورت ) است که بدنبال رویای آمریکایی خویش که همانا ثروت خیره کننده است پای به وال استریت به عنوان دلال تازه کار می گذارد ! بحران سرمایه داری و اخراج وی از وال استریت وی را به فکر راهی چاره می اندازد که ادامه دهنده همان منش وال استریتی یعنی غارت سرمایه داران خرد با وعده و تطمیع خیالی است .

جردن بلفورت در این مسیر سخت با استمداد از کوکائین و کراک و فساد بی حد و حصر اخلاقی به فریب توده های مردم پرداخته و با زبان کارای خویش ، ثروتی هنگفت برای خود دست و پا می کند . او در ادامه به این فکر می کند که می تواند بجای مردم عادی و با استفاده از آن ها و تشویق ایشان به فعالیت در این حوزه ، از کلاهبرداران و سهام داران بزرگ وال استریتی ، کلاهبرداری کند ! یک رابین هود جدید در عصر نوین .

در این راه او با گسترش دامنه فعالیت های غیرشفاف مالی اش و ادامه فساد اخلاقی و اعتیاد ، خانواده خویش را از دست می دهد و در نهایت به چنگال قانون افتاده و با سیستم همکاری می کند . داستان فیلم به مدد استفاده از زبان طنز و سایر جذابیت های بصری ، چهره ای عوام پسند به خود می گیرد و با اینکه ریتم فیلم با سرعت همراه است ، بیننده را به طرز محسوسی فعال نگه می دارد و او را به دیدن ادامه فیلم ترغیب می کند . هدف اصلی و پشت پرده فیلم القای این نکته است که رمز بقای آمریکایی با همراهی با همین سیستم فعلی امکان پذیر خواهد بود و برای اینکه بتوان به آمریکا ، مردم و خود در کسب ثروت کمک کرد باید برای وال استریت ، مدیران و اهدافش ، احترام قائل بود و از اصول حاکم بر آن ، تمکین نمود ! گرگ وال استریت تصویرگر عدالتی اجتماعی است که هیچ تضادی با منافع هیات حاکمه آمریکا و اربابان سرمایه دارش ندارد .

سازندگان این فیلم در صدد القای این گزاره اند که هرکسی حق دارد و باید بتواند در جامعه ی باز آمریکا و وجود فرصت های برابر در پی کسب ثروت باشد اما نه تا جایی که آسیبی به سرمایه داری وال استریتی وارد شود . آری عدالت اجتماعی به سبک آمریکایی جلوه ی دیگری از رویای آمریکایی است ! رویایی که همه چیز را در پول می بیند و هدفی جز خدمت به منافع سرمایه داران به عنوان وارثان حقیقی آمریکا در آن وجود ندارد . گرگ وال استریت نیز به مانند سایر تولیدات هالیوود ، تنها یک چیز می گوید و آن این است که همه ی شما بردگان رویای آمریکایید و آمریکا برده ی سرمایه داری و در یک کلام نقطه ی تجمع آن یعنی وال استریت.        

منبع :‌ اقتصاد پرس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول