اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی خبر داد

ارزآوری 988 میلیون تومانی برداشت آنغوزه از مراتع خراسان‌جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان این‌که در سال گذشته بیش ‌از 60 هزار کیلوگرم آنغوزه از مراتع استان برداشت شده است، گفت: این میزان آنغوزه 988 میلیون و 600 هزار تومان ارزآوری داشته است.

ارزآوری 988 میلیون تومانی برداشت آنغوزه از مراتع خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حبیب‌اله شریفی ظهر امروز در نشست خبری در اداره‌کل منابع طبیعی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال گذشته 60 هزار و 312 کیلوگرم آنغوزه از مراتع استان برداشت شده است.

وی با بیان این‌که آنغوزه برداشت شده از مراتع خراسان جنوبی به خارج از کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: مقصد صادرات آنغوزه استان بیشتر کشور هندوستان برای تولیدات دارویی و تهیه ادویه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: در سال گذشته بیش‌ از 90 درصد آنغوزه برداشت شده از مراتع خراسان جنوبی به خارج از کشور صادر شده است.

شریفی به میزان ارزآوری فروش این محصول اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته حدود 988 میلیون و 600 هزار تومان درآمد نصیب بهره‌برداران محلی آنغوزه از مراتع خراسان جنوبی شده است.

وی با بیان این‌که آنغوزه خراسان جنوبی در شهرستان‌های بشرویه، طبس و قاینات برداشت می‌شود، تصریح کرد:  بیشترین میزان برداشت آنغوزه از مراتع استان مربوط به طبس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: برای برداشت گیاهان دارویی در استان طرح‌هایی تعریف می‌شود و جهت اجرای این طرح‌ها باید مجریانی که در مزایده برنده می‌شوند پس از برداشت گیاه دارویی توسط بهره‌برداران محلی، برای بذرپاشی و انجام کارهای اصلاحی و احیای گونه اقدام کنند.

شریفی ادامه داد: هدف از اجرای طرح و انتخاب مجری، حمایت از بهره‌برداران محلی، کوتاه کردن دست دلال‌ها، جلوگیری از برداشت گیاهان در معرض خطر نابودی و احیای مراتع است.

وی یادآور شد: این مجریان که با نظارت اداره‌کل منابع طبیعی انتخاب می‌شوند گیاه دارویی برداشت شده توسط بهره‌برداران محلی را خریداری و برای صادرات آن اقدام می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: در مرحله انتخاب مجری اولویت با بهره‌برداران محلی است.

شریفی تصریح کرد: سال گذشته 12 طرح برداشت آنغوزه در طبس، 6 طرح در بشرویه و یک طرح در قاینات اجرا شده است.

وی به مزایای آنغوزه اشاره کرد و افزود: این محصول برای درمان سرطان، میخچه، پینه، مسکن و محرک به کار می‌رود و در عطرسازی کاربرد داشته و ادرارآور نیز هست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: این گیاه با طعمی قوی‌تر از پیاز یا سیر به شکل گم‌رزین (گم‌رزین مخلوط طبیعی جسم صمغی و ماده رزینی بوده و به طور معمول مقدار رزین بیشتر از صمغ آن است) در دسترس است.

شریفی خاطرنشان کرد: همچنین این گیاه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و محلی نیز به عنوان نگهدارنده یا ادویه به فروش می‌رسد و گاهی به میزان کم در برخی از شکلات‌ها، نوشابه‌ها، چاشنی‌ها و سس‌ها به کار می‌رود.

انتهای پیام/22481/ز40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول