اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

در عصرانه ادبی فارس مطرح شد؛

سودابه امینی :در دوران طلایی شعر زنان هستیم

نهمین عصرانه ادبی فارس در تجلیل مقام ادبی سودابه امینی، عصر امروز در محل خبرگزاری فارس با حضور شعرا، منتقدان و علاقمندان به ادبیات برگزار شد.

سودابه امینی :در دوران طلایی شعر زنان هستیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نهمین عصرانه ادبی فارس به منظور پاسداشت نویسندگان و شاعران انقلاب اسلامی در محل خبرگزاری فارس با حضور سودابه امینی، بهروز قزل‌باش، رضا اسماعیلی، اسماعیل یکتایی لنگرودی، سید اکبر میرجعفری، سید احمد نادمی، انسیه موسویان، عبدالرحیم سعیدی‌راد، علی داودی و علاقمندان به ادبیات فارسی به منظور بزرگداشت مقام سودابه امینی برگزار شد. حسین قرایی که مدیریت جلسه را نیز بر عهده داشت در ابتدای این جلسه گفت: سودابه امینی یکی از زنانی است که در این سال‌ها به شاعران جوان بسیاری جهت داده و برگزاری این نشست در برابر مقام شعری ایشان ناچیز است. سودابه امینی در این نشست عصرگاهی ادبی گفت: خوشحالم که در دوران طلایی شعر زنان هستیم و می‌طلبد که مسئولان فرهنگی بیشتر به این حوزه توجه کنند و حمایت‌های بیشتری از این عرصه نمایند. برگزاری دو دوره کنگره شعر زنان شاهدی بر این مدعا است.

انسیه موسویان شاعر و منتقد ادبی به شرح کوتاهی از دو اثر سودابه امینی که در حوزه نوجوان سروده شده، پرداخت و گفت: سودابه امینی با انتشار چندین مجموعه شعر در وهله نخست به یکی از زنان توانمند در عرصه شعر کلاسیک شناخته شده است. اما سابقه چندین سال مربیگری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موجب شده تا به واسطه این حرفه در میان آثار بزرگسال خود به سراغ عرصه کودک و نوجوان نیز برود. امینی در اشعارش گاه مادر است و گاه همان چهره اسطوره‌ای یا زن اساطیری را در اشعارش دارد.

موسویان اضافه کرد: استفاده از زبان روز مخصوص نوجوانان و جوانان موجب شده تا اشعارش جایگاه مناسبی در میان این طیف سنی  پیدا کند.

رپ موسیقی نواحی تو نیست پسرم

درد عشقی کشیده‌ام که مپرس را رپ جواب نمی‌دهد

می‌گویی نه

موسیقی دو تار تربت جام را گوش کن

وی ادامه داد: تلمیح در اشعار امینی، یکی از پرکاربردترین آرایه‌های ادبی اشعار وی است. بهره بردن از داستان‌های زندگی انبیاء و بزرگان و همچنین بهره بردن از ادبیات کهن فارسی به خوبی در اشعار وی دیده می‌شود.

موسویان ضمن اشاره به دو مجموعه شعر «پسر اردیبهشت» و «فصل آهو و کبوتر» گفت: از بخش‌های موفق این دو مجموعه استفاده از واقعیت‌های روز جامعه به جای نوستالژی و رمانتیسم است که پا به پای نوجوان حرکت می‌کند و مخاطب، شاعر را در کنار خود می‌بیند.

حسین قرایی در ادامه این جلسه ضمن دعوت از بهروز قزل‌باش گفت: کتاب‌هایی مثل کتاب‌های سودابه امینی در جامعه به اندازه یک چاه نفت ارزش دارد. کتاب‌ها باید معرفی و نقد شوند. نشاطی که این کتاب‌ها به جامعه تزریق می‌کنند، ارزشمند است.

بهروز قزل‌باش شاعر و همسر سودابه امینی، پس از بیان مقدمه‌ای در باب شعر گفت: زبان جذابیت‌هایی دارد که گاهی اغوا کننده است و گاهی ضمیر انسان را به حرکت وا می‌دارد و گاهی با کابوس همراه است. شاعر اگر سالک نباشد به مرتبه‌ای، که مولانا فرموده: «سخن سایه حق است»، نخواهد رسید.

او در ادامه گفت: ما در ابتدای ازدواج زیاد نسبت به یکدیگر آشنایی نداشتیم. یادم می‌آید کتابی داشتم که پدربزرگم به من اهداء کرده بود. روزی سودابه امینی به آن کتاب مراجعه کردند و متوجه شدند که موریانه‌ها آن کتاب را خورده‌اند و از این واقعه بسیار ناراحت شدند. من گفتم این ناراحتی ندارد، یکی دیگر تهیه می‌کنیم، اما ایشان گفتند که ببین حضرت ایوب (ع) چه کشیده است؟! ایشان با چنین طبع و زاویه دیدی اشعار خود را می‌سرایند.

وی گفت: خانم امینی بسیار دشوار نویس است و تا با اشعارش زندگی نکند، آنها را منتشر نخواهد کرد. این خصلت شعری و سخت‌گیری در انتخاب کلمات در زندگی نیز دیده می‌شود. امروز از ایشان انتظار بیشتری دارم. ایشان اهل مطالعه نصوص و متون قرآنی و دینی هستند و به نظرم هیچ کس به جایی نمی‌رسد مگر با همین قرآن.

سید احمد نادمی در ادامه این نشست به تشریح شعر امینی پرداخت و گفت: بهره‌ای که از اشعار سودابه امینی برده‌ام، موجب شده تا نظراتم را درباره شعر ایشان منتشر کنم و به دوستداران شعر نیز توصیه می‌کنم، اشعار ایشان را بخوانند. ایشان به خاطر نوع نگاه و مطالعاتی که دارند، اسطوره‌ای شعر می‌سرایند. زنانه اندیشی و زنانه سرودن قبل از اینکه مادر باشد، در اشعار ایشان دیده می‌شود ولی از زمانی که مادر می‌شوند یک متن متمایزی را به خواننده پیشنهاد می‌کند.

سید اکبر میرجعفری به زبان شعری امینی اشاره کرد و گفت: یک شاعر فرانسوی گفته است هر شاعری با یک زبان و سنی شروع به شاعری می‌کند و تا آخر عمرش با همان سن کارش را ادامه می‌دهد. اشعار امینی از همان ابتدا شبیه یک شاعر پخته بوده و در مرتبه‌ای از کمال قرار داشته است.

عبدالرحیم موسوی‌راد از دیگر حضار در این جلسه بود که ضمن تبریک به سودابه امینی به خاطر دو دهه حضور در عرصه ادبیات از شعر ایشان تمجید کرد و گفت: شعر ایشان همیشه در اوج بوده و هرگز اثری که ایستا باشد از ایشان سراغ نداریم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول