اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

طوبی کرمانی در همایش «فلسفه و صلح جهانی»:

حکمت متعالیه می‌تواند انسان را به صلح برساند

دانشیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه تهران گفت: حکمت صفت خداوند است و خدا معلم حکمت است، حکمت نظری و عملی جایی حلال مشکلات می‌شود که در قلب مهذب خانه کند و انسانی که الهی می‌شود، حکیم نام می‌گیرد.

حکمت متعالیه می‌تواند انسان را به صلح برساند

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، طوبی کرمانی دانشیار فلسفه اسلامی دانشگاه تهران در همایش «فلسفه و صلح جهانی» (پنج‌شنبه اول خرداد ماه) در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آدینه مقاله خود را با عنوان «صلح، کارکرد حکمت متعالیه» ارائه کرد.

وی در ابتدای ارائه مقاله خود با تعریف خاطره‌ای گفت: یادم می‌آید که سال 88 یک کشیش آمریکایی دستور به قرآن سوزی داده بود و دلیلش این بود که قرآن و پیام‌آور قرآن تهدیدی برای صلح پایدار جهانی و عامل خشونت و مانع صلح است، من وظیفه دیدم به 2100 اندیشمند نخبه جهان در این باره نامه نگاشتم و آن‌ها نیز نظرشان را مطرح کردند.

کرمانی بیان داشت: یکی از ایمیل‌هایی که برای من ارسال شد، مربوط به خانمی بازیگر تئاتر رئیس موسسه ارکادیای یونان بود، وی با نگاه درون دینی به قرآن و اسلام با آیات اثبات کرده بود که نه قرآن و نه پیام‌آوران نمی‌توانند عامل خشونت و فساد و تهدید برای صلح باشند، بنابراین در آن نامه انزجار خود را نسبت به مسیحیان و انسان‌های جاهل اعلام کرد، خلاصه این نامه، نامه عجیبی بود و سپس من او را ملاقات کردم و او به من گفت که وقتی اسلامی که نماز را واجب می‌داند و نام خود را صلح گذاشته و همه جایش راز و نیاز است، این دین نمی‌تواند تهدیدی برای کسی باشد.

وی با اشاره به اینکه در این مقاله دفاع از ملاصدرا کرده است، گفت: دو اتهام کوچک بر او زده‌اند، یکی اینکه حکمت متعالیه ادغامی از فلسفه‌های دیگر است و دوم اینکه در حکمت عملی تهذیب و رشد و تعالی فرد و شخص مورد نظر است، اما نگاه به جامعه انسانی محدود است! من می‌گویم بزرگواران درباره هر دو این اتهامات نظر بدهند؟

دانشیار فلسفه اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: ملاصدرا آبراهه‌های عرفان، قرآن و برهان و آموزه‌های معصومین را برای ما نشان داده است و نمی‌تواند نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشد، از من سؤال پرسیدند که ارتباط فلسفه و حکمت با صلح چیست، من پاسخ می‌دهم اینها از هم جدا نیستند که ما ارتباطشان را بگوییم، اگر حکمتی و حکیمی است، قطعاً صلح آنجا خانه دارد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که اگر همه انبیاء یک جا جمع شوند، آنجا اختلاف ایجاد نمی‌شود، افزود: اختلاف در نفس‌های ماست آنجا که حکمت خانه دارد، دلی جنگ دوست نمی‌شود، حکمت به روایت واژگان عربی همان منع از ظلم، جهل است، بنابراین حکمت درباره انسان یعنی کنترل آدمی از رذایل. صلح پایداری که امروز در دنیا مطرح می‌شود، از لسان قرآن تحت عنوان صلح عادلانه است، این صلح منادی و پیامبران رسالتش را برعهده دارند.

کرمانی با اشاره به اینکه در قرآن کریم 97 بار خدا خود را حکیم و 20 بار واژه حکمت همراه کتاب پیامبران آمده است، گفت: حکمت صفت خداست و خدا معلم حکمت است، بنابراین در قرآن حکمت، امر اطاعی است، حکمت نظری و عملی جایی مفید و حلال مشکلات است که در قلب مهذب خانه کند، اگر انسان الهی باشد حکیم نام می‌گیرد و آنجا صلح معنا دارد.

وی در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد حکمت متعالیه بهترین بستر حکمت از بین همه حکمت‌ها و دارای فلاسفه برتر است که می‌تواند انسان را به صلح برساند.

انتهای  پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول