اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با فارس:

نظر نظام پزشکی در رشد تعرفه‌ها تأمین نشد/پیش‌بینی اُفت کیفیت خدمات بخش خصوصی

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت:با توجه به نرخ تورم، رشد 35درصدی را در تعرفه‌های درمانی بخش خصوصی پیشنهاد داده‌ بودیم،که این امر محقق نشد و پیش‌بینی می‌شود در ارائه خدمات مطلوب دچار مشکل شویم.

نظر نظام پزشکی در رشد تعرفه‌ها تأمین نشد/پیش‌بینی اُفت کیفیت خدمات بخش خصوصی

محمد جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در مورد تعرفه‌های بخش خصوصی که به تازگی اعلام شده، گفت: بحث تعرفه‌های بخش خصوصی را در قالب یک بسته دیده‌ایم که مرحله اول آن، اعلام تعرفه‌ها بود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی نظری بالاتر از تعرفه‌ اعلام شده را داشت و معتقد بود که تعرفه‌ها باید همانند رشد تورم تعیین شوند در حالی که تعرفه‌های اعلام شده با ابعاد تورم هماهنگی وجود ندارد.

جهانگیری تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم 36 درصد بوده ما رشد حداقل 35 درصدی را برای تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی پیشنهاد داده‌ بودیم اما با تمام دفاعی که از این تعرفه‌ها شد سازمان نظام پزشکی تنها یک رأی دارد و پیشنهاد ما تصویب نشد.

وی گفت: البته در فاز بعدی بر اساس حق‌الزحمه و ارزش نسبی خدمات، عدالت‌سازی لازم ایجاد خواهد شد که این موضوع تا آخر خرداد تعیین تکلیف می‌شود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: واقعیت این است که امسال با توجه به اینکه وزرای بهداشت و رفاه از تعیین ارزش نسبی خدمات پس از 30 سال در جامعه پزشکی حمایت کردند تا آن را بهینه سازی کنند، سعی کرده‌ایم با شرایط موجود همراهی لازم را داشته باشیم.

جهانگیری تصریح کرد: اما واقعیت این است که در بخش پاراکلینیک وعده‌ای که داده شد کاهش 40 درصدی هزینه‌های مصرفی است. ما با شرایط موجود کار می‌کنیم اما اگر این  وعده محقق نشود دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد چرا که هزینه‌های این بخش بسیار بالاست و نتوانسته‌ایم امسال در بحث تعرفه‌ها رشد مطلوبی را در نظر بگیریم.

وی گفت: در بخش هتلینگ بیمارستانی نیز برای ماندگاری بیماران، رشدی که امسال در تعرفه‌ها داشتیم کفاف حداقل خدمات را می‌دهد و در مقایسه با بخش دولتی فاصله‌ها بیشتر شده است. در سال گذشته این فاصله کمتر شد اما متناسب با افزایش حقوق، رشد نداشته‌ایم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در بخش خدمات پاراکلینیک نظر نظام پزشکی حداقل رشد در حد تورم بود و پیشنهاد افزایش 35 درصدی را داده بودیم چرا که هزینه‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد 25 درصدی حداقل دستمزدها گفت: 60 درصد هزینه‌های هتلینگ را مجبوریم به دستمزدها اختصاص دهیم و در مواد مصرفی رشد 30 درصدی تورم را داریم پس حداقل تورم در بخش سلامت 33 درصد است و باید از جایی جبران شود.

جهانگیری گفت: جبران این هزینه‌ها سنگین است چرا که از جایی تأمین نمی‌شویم حتی اعلام شده بیمار از بخش دولتی به خصوصی ارجاع داده نشود و رشد تعرفه در سرانه بیمه تکمیلی نیز آن قدر زیاد نبوده، در نتیجه فشارش بر مردم و بیمارستان‌ها وارد می‌شود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: به صورت کلی تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی ما را نگران کرده و به کیفیت ارائه خدمات در بخش دولتی و خصوصی فکر می‌کنیم و اگر همکاری متعادلی وجود نداشته باشد، مردم آسیب می‌بینند.

جهانگیری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که ارائه خدمات مطلوب در بخش خصوصی دچار مشکل شود، با این وجود از بخش خصوصی خواسته‌‌ایم همکاری لازم را در اجرای طرح تحول نظام سلامت داشته باشند.

وی افزود: ما نگران این هستیم که در طرح تحول نظام سلامت فاصله‌ها و هماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی منطقی نباشد در حالی که باید با همراهی این دو بخش، طرح پیش رود.

جهانگیری گفت: از نظر ما بخش خصوصی کمک کننده بخش دولتی و نظام سلامت بوده و این هماهنگی باید در قالب یک بسته خدماتی دیده شود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: با این وجود همراه وزارت بهداشت هستیم و از بخش خصوصی خواسته‌ایم همراهی لازم را داشته باشند و صبر پیشه کنند.

به گزارش فارس،بر اساس مصوبه هیأت وزیران، تعرفه بخش خصوصی در ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و PHD پروانه دار 165 هزار ریال، ویزیت پزشکان، دندانپزشکان متخصص و 260 هزار یال، ویزیت پزشکان فوق تخصص، فلوشیپ و روانپزشکان 330 هزار ریال، ویزیت پزشکان فوق تخصص روانپزشک 370 هزار ریال، کارشناس ارشد پروانه دار 140 هزار ریال و کارشناس پروانه دار 125 هزار ریال شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول