اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور:

4 جلد از نسخ نفیس خطی کشور در حافظه میراث جهانی ثبت شد

رئیس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: طی دو هفته گذشته توسط یونسکو چهار جلد از نسخه نفیس خطی کشور در حافظه میراث جهانی ثبت شد.

4 جلد از نسخ نفیس خطی کشور در حافظه میراث جهانی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیدرضا صالحی امیری بعد از ظهر امروز در حاشیه افتتاحیه مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی موجود در مازندران بسیاری از اسناد معتبر و تاریخی استان مغفول ماند.

رئیس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور افزود: بنا داریم با جمع‌آوری نسخ ملی مربوط به مازندران همه اسناد رسمی حوزه این استان را به مخزن کتابخانه منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه با داشتن اسناد، پژوهشگران از این ظرفیت تاریخی استفاده می‌کنند، افزود: تلاش می‌کنیم با همکاری استانداری مازندران ظرفیت فرهنگی و تاریخی مازندران گسترش یابد.

صالحی امیری ظرفیت کتابخانه ملی کشور را 2.7 میلیون دانست و ادامه داد: در حال حاضر با 200 میلیون سند در حال فعالیت با مراکز علمی دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی تهران در سطح جهان کم نظیر است، یادآور شد: اسناد نسخ خطی جمع‌آوری شده در مرکز بسیار کم نظیر است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور خاطر‌نشان کرد: بخش از اسناد موجود در حافظه میراث جهانی به ثبت رسید.

وی از ثبت چهار جلد نسخ خطی در حافظه میراث جهانی خبر داد و گفت: طی دو هفته اخیر چهار جلد از نسخ خطی کشور توسط یونسکو در حافظه میراث جهانی به ثبت رسید.

این مسئول با بیان اینکه مجموعه‌ای از ظرفیت‌های فرهنگی کشور در حوزه آسیای میانه، هند، آذربایجان، پاکستان افغانستان و غیره گسترده شده است، تصریح کرد: 38 هزار نسخه خطی موجود است بیش از 960 هزار نسخه در هند و بیش از 500 هزار جلد در آسیای میانه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش ما برای انتقال مجموعه‌های نسخ خطی فارسی از اقصی نقاط جهان است.

صالحی امیری اظهار داشت: اگر در انتقال نسخ خطی موفق نبودیم امیدواریم بتوانیم به صورت مجازی از این مجموعه‌های استفاده کنیم.

انتهای پیام/86006/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول