اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مرند در مجلس عنوان کرد

13 هزار اشتغال مرند در انتظار برق/ راه نجات مرند انتقال آب ارس

نماینده مردم مرند در مجلس گفت: به خاطر نبود برق احداث دو مجتمع فولادی در زنوز و کشکسرای دچار مشکل شده که اگر شبکه برق‌رسانی انجام شده و برق این مجتمع‌ها تامین شود، این طرح برای 13 هزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

13 هزار اشتغال مرند در انتظار برق/ راه نجات مرند انتقال آب ارس

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، محمد حسن‌نژاد ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات پروژه‌های آب شهرستان‌های مرند و جلفا اظهار کرد: شهرستان‌های مرند و جلفا با توجه به قرار گرفتن در منطقه مرزی و شاهرگ اروپا و آسیا باید بیشتر از این مورد توجه مسئولان قرار گرفته و برخوردار از برکات نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی افزود: از مشکلات مهم و زیربنایی که چند سال است پیش روی شهروندان و به خصوص کشاورزان شهرستان‌های مرند و جلفا وجود دارد می‌توان به مشکل آب شرب و کشاورزی دشت ”گلفرج ” در جلفا  و ”دشت‌های هرزندات و یکانات” در مرند اشاره کرد.

حسن‌نژاد اضافه کرد: در دشت "هرزندات" و "یکانات" مرند 15 هزار هکتار زمین همچنان تشنه آب است و حل این بحران در انتظار برنامه‌ریزی و اقدامات عملی است تا با انتقال آب شرب رودخانه ارس هشت شهر و 81 روستای شهرستان‌های مرند و جلفا شاهد تحول عظیم در بخش کشاورزی و رونق اقتصادی در منطقه باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بحران آب شرب و کشاورزی فاضلاب شهری و کمبود نیروگاه مشکل اساسی مربوط به دو شهرستان مرند و جلفا است که باعث شده سال‌های متمادی مردم این شهرستان شاهد افت آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های چند ساله باشند.

وی افزود: آهکی بودن آب به خصوص در شهرستان مرند بیشترین مشکلات را ایجاد کرده و عملیات اجرای این طرح بیش از هفت سال است که آغاز شده اما همچنان راکد مانده است.

حسن‌نژاد گفت: قرار بود دو نیروگاه در سد ارس احداث شود که یکی در منطقه "اوردباد" جمهوری خودمختار نخجوان بوده و دیگری در کشور خودمان در نظر بود اما متاسفانه حل مشکل نیروگاه "مازاد" به کندی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: قرار بود راه‌اندازی واحد ذوب‌آهن در منطقه در دستور کار باشد اما نبود ولتاژ برق این طرح را با مشکلاتی مواجه ساخت در حالیکه راه‌اندازی این طرح بسیاری از مشکلات مس در بخش "سیه‌رود" و دیگر نقاط کشور را برطرف می‌کرد.

حسن‌نژاد گفت: برای ما واقعاً عیب است که در پنج کیلومتری رودخانه ارس قرار بگیریم و یکی از روستاهای ما در منطقه ”عریان تپه” با خشکی مواجه باشد.

وی تاکید کرد: در توسعه و بهره‌برداری ارس بی‌مهری‌های زیادی صورت گرفته و فقط بحث مرند و جلفا مطرح نیست، این طرح در تبریز و شبستر هم تاثیرات مهم اقتصادی دارد.

انتقال آب از ارس تنها راه نجات مرند

وی با اشاره به مشکل فاضلاب بیمارستان جدید شهرستان مرند نیز گفت: عملیات احداث بیمارستان جدید در زمان دولت هشتم آغاز شد و تاکنون هزینه‌های زیادی در برداشته ضمن آنکه یکی از بیمارستان‌های مجهز در شمال‌غرب کشور است اما متاسفانه به دلیل مشکل فاضلاب و عدم مسئولیت‌پذیری برخی ارگان‌ها، هنوز راکد مانده است.

عضو شورای پول و اعتبار کشور گفت: تنها راه نجات مرند آبرسانی از طریق انتقال آب رودخانه ارس است که اگر وضعیت پیش رو ادامه یابد تا دو سال آینده شاید در مرند و روستاهای اطراف دیگر کسی را پیدا نکنیم و همه به دلیل بحران آب مهاجرت کنند.

13 هزار اشتغال مجتمع‌های فولادی مرند به علت نبود برق راکد مانده است

نماینده مردم مرند و جلفا در ادامه از احداث دو نیروگاه در شهرستان مرند خبر داد و گفت: به خاطر نبود برق احداث دو مجتمع فولادی در "زنوز" و "کشکسرای" دچار مشکل شده که اگر شبکه برق‌رسانی انجام شده و برق این مجتمع‌ها تامین شود، این طرح برای 13 هزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

وی در خصوص سد بناب مرند نیز تاکید کرد: با توجه به بازدید وزیر نیرو از سد بناب مرند، تاکنون 800 هکتار از این سد اجرایی شده و خروجی قرار بود به تامین آب منطقه کمک کند که تا امروز نشده است.

حسن‌نژاد تصریح کرد: هادیشهر از شهرهای اقماری شهرستان جلفا تنها شهر در استان آذربایجان‌شرقی است که با دارا بودن 35 هزار نفر جمعیت، فاضلاب ندارد.

زنگ خطر بحران آب در شهرستان بناب به صدا درآمد

وی افزود: الان نمی‌توانیم بیشتر از این منتظر باشیم چرا که زنگ خطر بحران آب به صدا درآمده و در منطقه "هرزندات" شهرستان مرند، آب روستاها با تانکر تامین می‌شود، طبق اطلاعات به دست آمده آب چاه‌ها در عمق 300 متری هم به علت افت آب‌های زیرزمینی قابل استحصال نیست و آهکی بودن آب منجر به بروز بیماری‌هایی شده است.

انتهای پیام/60008/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول