اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد

فعالیت 10 هزار صنعتگر صنایع دستی در خراسان جنوبی

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: حدود 10هزار صنعتگر صنایع دستی در رشته‌های کددار و مصوب صنایع دستی کشور به غیر از گروه دست بافته‌های داری و پرزدار (قالی و قالیچه) در استان فعالیت می‌کنند.

فعالیت 10 هزار صنعتگر صنایع دستی در خراسان جنوبی

امیر انوری‌مقدم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: پرونده میراث معنوی برای پنج رشته از رشته‌های صنایع دستی استان شامل مهارت نمد بافی سربیشه، ترکه بافی(سافت بافی بیرجند)، ساخت پای‌پوش سنتی(سرایان)، چلنگری(زنگوله‌سازی سرایان) و برک بافی( سربیشه) تهیه و به اداره کل ثبت اسناد ارسال شده است.

وی تصریح کرد: مهارت نمد مالی به شماره 212 به ثبت ملی رسیده است.  

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: حدود 10 هزار صنعتگر صنایع دستی در رشته‌های کددار و مصوب صنایع دستی کشور در استان به غیر از گروه دست بافته‌های داری و پرزدار (قالی و قالیچه) در استان فعالیت می‌کنند.

انوری‌مقدم ادامه داد: از این تعداد بیش از 7 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی روستایی و عشایری و حدود 3 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی شهری به تولید صنایع دستی مشغولند.

3300 صنعتگر تحت پوشش میراث فرهنگی خراسان جنوبی

وی اضافه کرد: همچنین از این تعداد 3 هزار و 300 نفر واجدین شرایط و متقاضی دریافت مجوز تحت پوشش حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی قرارگرفته‌اند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی متذکر شد: رشته‌هایی مانند قفل‌سازی، علامت‌سازی، چاقوسازی، حجاری سنتی، سراجی سنتی، نمدمالی و کلاه مالی، مسگری، البسه محلی، گیوه‌بافی شو گیوه‌دوزی و بخشی از رودوزی‌های سنتی( زغره دوزی ـ آجیده دوزی، شبکه دوزی، سکمه دوزی و...) از جمله رشته‌های فراموش شده استان هستند.

انوری‌مقدم، برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف مقدماتی، تکمیلی و به‌آموزی به صورت رایگان با اولویت رشته‌های بومی و مزیت‌دار استان در سطح تمامی شهرستان‌ها به ویژه روستاها و مناطق عشایری را از جمله برنامه‌های معاونت صنایع دستی در راستای احیاء رشته‌های فراموش شده عنوان کرد.

وی گفت: در راستای احیاء رشته‌های فراموش شده، میراث ناملموس‌(معنوی) به ویژه در رشته‌هایی که شیوه و روش تولید آن وابسته به یک یا چند نفر محدود باشد به ثبت می‌رسد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی اضافه کرد: رشته‌هایی مانند نمدمالی سربیشه، برک‌بافی، زنگوله‌سازی سرایان، ترکه‌بافی بیرجند، چرم‌سازی سرایان از جمله رشته‌هایی هستند که پرونده آنها به ثبت رسیده است.

11 نفر از پیشکسوتان صنایع دستی خراسان جنوبی تجلیل شدند

انوری‌مقدم با بیان این‌که به مناسبت هفته صنایع دستی، 11 نفر از پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی  فراموش شده استان تجلیل و تقدیر شدند، گفت: همچنین برنامه‌های آموزشی از طریق سیمای محلی برای احیاء رشته‌های فراموش شده ارائه و برگزار می‌شود.

وی فراهم آوردن حضور رایگان هنرمندان در نمایشگاه‌های داخل و خارج از استان را یکی دیگر از راهکارهای احیاء صنایع رشته‌های فراموش شده عنوان کرد و یادآور شد: هفت نفر از صنعتگران استان در سومین نمایشگاه بین‌المللی دستی که از 20 تا 25 خرداد ماه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی و هفته صنایع دستی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد حضور داشتند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی از اجرای طرح‌ها و مشوق‌های حمایتی ویژه صنعتگران صنایع دستی خبر داد و افزود: طرح تکریم هنرمندان پیشکسوت و معمر‌( ازکارافتاده) با حداقل 35 سال سابقه فعالیت هنری، بیمه هنرمندان، تسهیلات بانکی و مشاغل خانگی، سهمیه و یارانه‌های سوختی و معافیت‌های مالیاتی از این قبیل است.

راه‌اندازی کارگاه‌های تولید زنده صنایع دستی برای احیاء آن

انوری‌مقدم راه‌اندازی کارگاه‌های تولید زنده در سطح شهرستان‌های استان را یکی دیگر از راهکارهای احیاء رشته‌های فراموش شده صنایع دستی برشمرد و گفت: این کارگاه‌ها با اولویت رشته‌های فراموش شده یا در حال فراموشی به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تدوین استاندارد رشته‌های صنایع دستی با اولویت رشته‌های درحال فراموشی از جمله استاندارد برک‌بافی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/69017/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول