اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام میرزایی پاسخ داد

ترجمه مطلوب متون مقدس چه ویژگی‌هایی دارد

مفسر نهج‌البلاغه گفت: از جمله مهمترین نکاتی که در ترجمه متون مقدس باید مدنظر قرار داد، سادگی، روانی، روزآمدی و توجه به اسناد و مدارک موجود است.

ترجمه مطلوب متون مقدس چه ویژگی‌هایی دارد

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هرمزگان و مفسر نهج‌البلاغه در آستانه ماه مبارک رمضان درباره اهمیت ترجمه نهج‌البلاغه در جامعه و وضعیت ترجمه‌های موجود به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: متأسفانه این ترجمه‌ها همه مناسب نیستند چرا که ترجمه متون مقدس از جمله نهج‌البلاغه باید ساده و روان صورت گیرد نه اینکه ترجمه سخت باشد.

وی در ادامه افزود: در عرصه ترجمه هم متن ترجمه مهم است و هم محتوا بنابراین باید به هردو اینها توجه کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه که ترجمه‌هایی همچون علل الشرایع، نهج‌البلاغه، توحید شیخ صدوق و نهج‌الفصاحه را به بازار کتاب ارائه کرده است، اظهار داشت: نخستین نکته‌ای که یک مترجم باید مدنظر قرار بگیرد این است که به زبان مبدآ و مقصد تسلط کافی داشته باشد بدین صورت است که هم یک مخاطب عام و هم یک متخصص از متن ترجمه سردر می‌آورد و آن را مطالعه می‌کند.

حجت‌الاسلام میرزایی با تأکید براینکه ترجمه نباید کم دقت و سخیف از سوی مترجم صورت گیرد اظهار داشت: البته این ترجمه باید روزآمد هم شود مترجمی که یک ترجمه را سال‌ها پیش عرضه کرده باید بتواند آن را دوباره روان و روزآمد کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ترجمه متون مقدس از جمله قرآن کریم ، نهج البلاغه و دیگر آثار دیده می‌شود یادآور شد: همه ترجمه‌ها باید نیازسنجی شود بدون نیازسنجی ترجمه کاربردی پیدا نمی‌کند.

مترجم «تحف‌العقول عن آل رسول (ص)» توضیح داد: نامه‌ها و خطبه‌ها در ترجمه نهج‌البلاغه باید تطبیق داده شود و بنابراین اسناد آنها موجود باشد و همینطور مترجم با عمق بیشتر نسبت به سایر آثار به آثاری چون نهج‌البلاغه توجه کند.

حجت‌الاسلام میرزایی دیگر نکته قابل توجه در نهج‌البلاغه را اهمیت جریان‌شناسی به شمار آورد و گفت: خوب و بد و درستی و نادرستی در انتخاب اسناد و روایات باید برای نهج‌البلاغه مدنظر مترجم قرار بگیرد و نه فقط نهج‌البلاغه بلکه همه متون مقدس و روایی.

وی در پایان اظهار داشت: در آستانه ماه مبارک رمضان بیان کنم که انس با قرآن کریم و همینطور نهج البلاغه در این ماه بسیار با اهمیت است همانطور که در خود قرآن هم آمده که همنشین ما باید قرآن باشد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول