اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزاری جشنواره «باقلا» در محلــه قراملک تبریز

شهردار منطقه 6 تبریز از برگزاری جشنواره باقلا (پخلــه) در محله قراملک خبر داد.

برگزاری جشنواره «باقلا» در محلــه قراملک تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرهاد روشنی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره باقلا (پخله) ساعت 18 تا 21 روزهای 5 و 6 تیرماه جاری در فرهنگسرای حضرت رقیه(س) محله قراملک برگزار می‌شود.

به گفته وی، هدف از برگزاری این جشنواره احیای سنت‌های قدیمی محلات ریشه‌دار تبریز است.

وی ادامه داد: توانمندسازی محلات، جذب گردشگر و ایجاد فضای شاد و مفرح در منطقه مختلف حوزه شهرداری منطقه 6 از دیگر اهداف برگزاری جشنواره "باقلا" (پخلــه) در قراملک است.

شهردار منطقه 6 تصریح کرد: محله قراملک از دیرباز محل کاشت و برداشت "باقلا" بوده اما به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف و عدم توجه به این ظرفیت، پتانسیل‌های آن مغفول مانده است.

وی اظهار داشت: در جشنواره یاد شده علاوه بر احیای جایگاه قراملک به عنوان خساتگاه محصول باقلا در این منطقه، برنامه‌های جنبی مانند پخت انواع غذاهای سنتی از باقلای قراملک، نمایشگاه، برنامه‌های فرهنگی و تفریحی شاد و مفرح و نیز اجرای موسیقی زنده ترتیب داده شده است.

به گفته روشنی، ارائه اطلاعاتی در خصوص خواص دارویی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی محله قراملک همراه با ایستگاه نقاشی برای کودکان از دیگر برنامه‌های ترتیب داده شده در این جشنواره است.

باقلا در فرهنگ قدیمی و عامیانه مردم تبریز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که به عنوان یکی از عناصر پذیرایی در اجتماعات خانوادگی به ویژه در ایام فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون نیز باقلا یا پخله در تبریز مورد اقبال عموم بوده و در جای جای نقاط شهر اماکنی برای ارائه باقلای پخته به کسب و کار مشغولند.

با توجه به آنچه گفته شد، محصول باقلای قراملک به دلیل کیفیت بالای خود مورد استقبال مردم قرار دارد.

گیاه باقلا، از نظر خواص درمانی و غذایی نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

باقلا، منبع تامین فیبر مناسبی بوده و به دلیل بالا بودن میزان پروتئین، می‌تواند همراه با برنج (باقلا پلو) به یک غذای کامل تبدیل شود. کلسیم و پتاسیم موجود در باقلا می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری نموده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند.

جشنواره باقلای قراملک با همکاری مدیریت اجتماعی فرهنگی و روابط عمومی شهرداری منطقه 6 تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/60001/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول