اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

کمالوندی: تصمیم بزرگی پیش روی ۱+۵ است/ایران با فشار و تهدید عقب نمی‌نشیند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در طول ۳۵ سال گذشته تلاش کرده‌ایم تحت تاثیر القائات دشمن قرار نگیریم، گفت: تلاش دشمن برای ایجاد خطای محاسباتی به دلیل واقعیت های پیشرفت صنعت هسته ای ایرات است.

کمالوندی: تصمیم بزرگی پیش روی ۱+۵ است/ایران با فشار و تهدید عقب نمی‌نشیند

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبر در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش دشمن برای ایجاد خطای محاسباتی در محاسبات مسئولان و دستگاه‌ها گفت: مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند و ما هم آن را تجربه کرده‌ایم که دشمن در طول 35 سال گذشته تلاش داشته است که کشور ما را تحت فشار قرار دهد.

کمالوندی افزود: دشمن اگر می‌توانست از راه‌های فشار و زور به نتایج مطلوب خودش برسد، قطعاً این کار را انجام می‌داد و اگر هم که توان انجام آن را نداشت سعی می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران را گرفتار اشتباهات محاسباتی با ارائه اطلاعات غلط، ایجاد ابهام، دروغگویی در سطح گسترده در دنیا و ایراد اتهام به جمهوری اسلامی ایران کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم که تجارب گذشته را نصب‌العین خود قرار دهیم و در محاسبات خودمان حرکت رو به جلویی که در طول 35 سال گذشته را داشته‌ایم را ادامه دهیم و تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیریم.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت‌هایی در حوزه صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حال اتفاق افتادن است که همان حرکت مستمر و رو به جلو با توجه به الزامات و نیازهای کشور و دورنمای انرژی دنیا است و تحلیل‌های موجود در سطح دنیا هم اینگونه در همین زمینه است و کشورهای بزرگ مانند جمهوری اسلامی ایران باید در جایگاهی قرار داشته باشند که بتوانند پاسخگوی نیازهای انرژی خودشان با منابعی مانند انرژی هسته‌ای باشند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مطرح شدن موضوع درخواست ایران برای در اختیار داشتن 190 هزار دستگاه سانتریفیوژ در حین مذاکرات فعلی هسته‌ای، گفت: این مطلب مربوط به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام است که البته صحبت ایشان این تعداد سانتریفیوژ نبوده است و ایشان تعداد 190 هزار سو  SWU را فرموده بودند.

وی درباره واحد سو در علم هسته‌ای نیز گفت: سو یک واحد اندازه‌گیری برای میزان جداسازی ایزوتوپ‌های 235 از 238 است که نشان می‌دهد کشور ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای را تا چه اندازه‌ای داراست و البته بر اساس اینکه کشوری بخواهد که چه درصدی از غنی سازی را داشته و چه توناژی از آن برداشت کند متفاوت است.

کمالوندی افزود: مبنای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص 190 هزار سو گزارشات سازمان انرژی اتمی بوده است که این میزان در رابطه با نیروگاه اول بوشهر است که انشاءالله نیروگاه‌های دوم و سوم هم در حال ساخت است که باید ظرفیت غنی‌سازی را به این مقدار برسانیم.

وی گفت: قرار نیست که همین امروز و فردا به میزان 190 هزار سو برسیم، ولی در نظر داریم تا در یک برنامه میان مدت برسیم که البته نیاز کشور به مراتب بیشتر از این میزان است و طبیعتاً در یک برنامه بلندمدت هم باید جهش‌هایی داشته باشیم که بایستی به آن میزان مورد نیاز برسیم.

کمالوندی در پاسخ به سؤالی در خصوص فشارها و چالش‌های مواجه‌ شده در حین مذاکرات هسته‌ای گفت: مواضع دو طرف در خصوص مسائل فنی روشن و مشخص است و ما مواضع فنی منطقی، قابل قبول و قابل دفاعی داریم و براساس مدل‌های مختلف قابل قبول در سطح بین‌المللی و اروپا برنامه های خود را ارائه کرده‌ایم که قابل دفاع هم هست.

وی اظهار داشت: طرف غربی چون قابلیت اعتراض به برنامه ایران را به لحاظ فنی ندارد، سعی می‌کند به موضوعات سیاسی و بعضاً روانی و رسانه‌ای متوسل ‌شود و ممکن است حتی القائاتی را نیز ایجاد کند که این همان اشتباهات محاسباتی و تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مراقب این اشتباهات باشیم است لذا نباید این محاسبات ما را دچار اشتباه کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که هم اکنون در مذاکرات مواضع تیم مذاکره‌کننده ما کاملاً برای طرف مقابل روشن است و طرف مقابل باید یک تصمیم بزرگی را در برابر برنامه‌ای که قابلیت دفاع دارد و منطقی است را بگیرد و سعی کند تا این برنامه را بپذیرد و خودش را با آن تطبیق دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر حسن نیت سیاسی وجود داشته باشد نگرانی‌هایی که احتمالاً بتوانیم بگوییم غربی ها در زمینه برنامه هسته ای ایران دارند و البته از نظر ما نیز غیرواقعی است، قابل رفع است؛ اما اگر این نگرانی‌ها کاذب و بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشد نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد.

کمالوندی گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است که در احقاق حقوق حقه کشورمان مواضعی منطقی، محکم و مستدل داشته و از آن دفاع کند و به نظر می‌رسد که تیم مذاکره‌ کننده ما تا به حال در مذاکرات هسته‌ای خود با 1+5 موفق بوده است و اگر این نگاه را هم طرف مقابل داشته باشد می‌توان در مذاکرات راه برون‌رفتی را به نحوی که دو طرف و همه کشورهای دنیا و منطقه هم از آن بهره‌مند شوند تصور کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در مورد بحث‌های طرف غربی مبنی بر توقف تحقیق و توسعه علمی در صنعت هسته‌ای ایران و تعطیلی سایت فردو اظهار داشت: در رابطه با تحقیق و توسعه بارها از زبان سطوح بالای مسئولین نظام از جمله ریاست جمهوری اشاره شده این است که هیچ محدودیتی را جمهوری اسلامی ایران برای فکر، تفکر، ابداع، اختراع و علم را نمی‌تواند بپذیرد و این امر در جلسات مختلف در حین مذاکرات هسته ای روشن به طرف مقابل گفته شده و به نظر می‌رسد که طرف مقابل هم متوجه این موضوع شده است.

وی افزود: در فضای رسانه‌ای غرب و دنیا ممکن است خیلی حرف‌ها گفته شود که به اسم مواضع حداکثری عنوان می شود و  چه بسا خواسته‌ها و آمال و آرزوهایی داشته باشند، کما اینکه بعضی از آرزوها به زبان آورده شده که اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های صنعت هسته ای ایران را برمی‌چیدیم اما واقعیت قضیه چیز دیگری است که در فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران وجود داشته و در مواضع حقه کشورمان در رابطه با بحث هسته‌ای هم رویت می شود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اگر طرف غربی این واقعیات را بپذیرند و بدانند که سال‌های گذشته و سال‌های فشار نتیجه نداده و خودش را با این شرایط تطبیق دهند، ما هم می‌توانیم راه‌هایی که به آنها نشان دهیم که مرضی الطرفین باشد و آنها نگران نباشند و همه مذاکرات این روزها با این دید در حال انجام شدن است و اگر عنصر حسن‌نیت در این معادله وجود نداشته باشد قطعاً این معادله معادله‌ای نیست که بتواند به نتیجه برسد و ما با این انتظار و توقع که طرف مقابل هم دنبال راه‌حل است در حال مذاکره با آنها هستیم و امیدوار هستیم که در پایان هم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دورنمای مذاکرات هسته‌ای گفت: دو طرف مذاکرات خودمان را مقید کرده‌ایم که در محدوده زمانی که به 29 تیرماه منتهی می‌شود به نتیجه برسیم و فشردگی جلسات و مذاکرات هم به همین دلیل است که تلاش کنیم این مذاکرات بتواند جمع‌بندی نهایی داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: وقتی مسائلی در ارتباط با انحراف در مورد بمب اتمی در راکتور اراک مطرح می‌شود و راه‌حل‌هایی فنی برای رفع این نگرانی ها ارائه می‌شود که می‌تواند مقدار پلوتونیوم برداشتی را به حداقل برساند، ولی باز هم احساس می‌کنیم که طرف مقابل ملاحظات و سؤالاتی دارد، جای تردید باقی می‌ماند که آیا طرف مقابل تصمیم و عزم سیاسی برای حل موضوع را دارد؟

وی تصریح کرد: تذکراتی مقام معظم رهبری و ریاست ‌جمهوری برای استفاده از فرصت به وجود آمده به طرف غربی دادند، نباید اینگونه تلقی شود که جمهوری اسلامی ایران با فشار، تهدید و گذر زمان عقب‌نشینی می‌کند و و اگر بار دقیق متوجه ‌شوند که این فرصت، فرصت طلایی برای همه و به خصوص برای غربی‌ها که خود آنها هم گرفتار یکسری مشکلات است می باشد.

کمالوندی گفت: این روزها اگر با کشورهای غربی صحبت خصوصی داشته باشید آنها در مباحث خود مطرح می‌کنند که از این وضعیت راضی نیستند و مایل هستند که شرایط حل شود تا بتوانند روابط عادی سیاسی و اقتصادی را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند چون آنها می دانند که جمهوری اسلامی ایران وزنه بزرگی در منطقه و در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید که به لحاظ اقتصادی هم شانزدهمین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود و ظرفیت بزرگی در انرژی و حوزه‌های دیگر دارد که نمی‌توانند وضعیت فعلی را در مورد ایران ادامه دهند و به همین دلیل دورنمای مطلوبی در مذاکرات وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول