اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

متخصص اورولوژی:

امکان باروری پس از بازگرداندن وازکتومی، ۴۰ درصد کاهش می‌یابد

یک متخصص اورولوژی گفت: مردانی که پس از انجام جراحی وازکتومی و بستن لوله‌ها، برای بازکردن لوله‌ها و بارداری مجدد جراحی می کنند، ۴۰ درصد کمتر شانس امکان باروری دارند.

امکان باروری پس از بازگرداندن وازکتومی، ۴۰ درصد کاهش می‌یابد

همایون عباسی، جراح و متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: وازکتومی یعنی جراحی ساده و سرپایی برای بستن لوله‌های مرد به صورت دائمی که عمدتاً برای جلوگیری از باروری انجام می‌شود و انواع مختلفی دارد که تفاوتهای ماهوی زیادی با یکدیگر ندارند.

وی افزود: تنها نکته جراحی وازکتومی ایجاد ناباروری دائم است که این مورد نیز بیشتر برای کسانی است که دارای بیماری ارثی خطرناک هستند و توالد توسط این گروه از افراد باعث متولد شدن نوزادی با این بیماری خطرناک است.

این متخصص اورولوژی درباره عوارض وازکتومی گفت: بروز درد در برخی از موارد، صعیف شدن اسپرم ها و کاهش 40درصدی امکان باروری در صورت بازکردن مجدد لوله ها را از عوارض وازکتومی دانست.

عباسی در توضیح علت درد برخی بیماران پس از جراحی وازکتومی گفت: حدود یک از 10 هزار نفر از بیماران تحت عمل جراحی وازکتومی به دردهای آزار دهنده‌ای مبتلا می‌شوند که تنها راه از بین بردن این عارضه باز کردن مجدد لوله هاست زیرا درد به علت بسته شدن لوله‌ها شکل می‌گیرد.

وی درباره علت اصلی دردهای بیضه پس از عمل وازکتومی گفت: وقتی لوله‌ها بسته می‌شود بیضه کماکان اسپرم می‌سازد. این اسپرم‌ها در پشت بیضه جمع می‌شوند که این جمع شدن اسپرم‌ها عامل درد بیضه است.

این متخصص اورولوژی درباره جراحی بازگشت وازکتومی و بازکردن لوله‌ها گفت: این جراحی بر خلاف جراحی وازکتومی که ساده و سرپایی بود، عملی دقیق و میکروسکوپی است که 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد و هزینه زیادی را به فرد تحمیل می‌‌کند.

عباسی گفت: فرد دو روز پس از عمل وازکتومی می‌تواند به زندگی عادی خود برسد ولی در 48 ساعت به علت درد بیضه باید کمتر تحرک کند اما بیمار پس از عمل بازگشت وازکتومی باید مراقبت زیادی از خود انجام دهد برای مثال استراحت کامل تا یک هفته، پوشیدن لباس زیر تنگ برای تکان نخوردن بیضه، انجام ندادن کار سنگین و حتی پرهیز از نزدیکی تا یک ماه در شمار این مراقبتهاست.

وی درباره موفقیت عمل بازگشت وازکتومی و بازکردن لوله‌ها نیز خاطرنشان کرد: در بررسی موفقیت جراحی بازگشت وازکتومی و بازکردن لوله‌ها باید 2 مرحله جراحی میکروسکوپی و امکان باروری پس از عمل تقسیم کرد.

این متخصص اورولوژی تصریح کرد: درصد موفقیت جراحی بازگشت وازکتومی و باز شدن لوله‌ها به واسطه عمل‌ میکروسکوپی بیش از 95 درصد است اما پس از عمل امکان باروری اسپرم‌ها تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

وی فاصله بین زمان انجام جراحی وازکتومی و جراحی بازگشت و بازکردن لوله را در موفقیت عمل و باروری مردان بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: اگر بین این دو عمل حدود 6 ماه فاصله وجود داشته باشد موفقیت عمل و قدرت باروری اسپرم ها بسیار زیاد است و هر چه مدت بیشتر باشد موفقیت عمل کمتر، آسیب های وارده به اسپرم بیشتر است به گونه ای که عمل در فاصله بیش از 15 سال درصد موفقیت بسیار کمی دارد.

وی درباره نقش سن در موفقیت عمل بازگشت وازکتومی نیز گفت: در سنین بالای 50 سال به علت تغییر هورمون ها و اسپرم سازی موفقیت عمل بازگشت به مراتب کمتر از فردی است که در دهه سوم زندگی قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول