اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
عید بندگی در آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/8

آیین‌های مردم غرب افغانستان در ایام عید سعید فطر+تصاویر

عید سعید فطر که جایگاه ویژه‌ای بین مسلمانان دارد در غرب افغانستان نیز از جمله ولایت باستانی هرات با آیین‌ها و آداب خاصی گرامی داشته می‌شود.

آیین‌های مردم غرب افغانستان در ایام عید سعید فطر+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در هرات، عید سعید فطر که از جایگاه ویژه‌ای بین همه مسلمانان برخوردار است، در افغانستان با آیین‌ها و آداب خاصی گرامی داشته می‌شود.

در شهر هرات در غرب افغانستان قبل از فرا رسیدن این عید بزرگ، مردم افغانستان با خانه تکانی منازل، خرید لباس‌های نو، تهیه غذاهای مخصوص و انواع شیرینی مخصوص و... خود را برای استقبال از این روز بزرگ آماده می‌کنند.

در روز عید و قبل از بر پایی نماز عید، مردم به زیارت اهل قبور می‌روند و برای آنان از خداوند بزرگ طلب مغفرت و آمرزش می‌کنند.

با طلوع آفتاب، نماز وحدت بخش عید فطر با شکوه خاصی اقامه می‌شود و پس از آن رسم بر این است که هر خانواده‌ ضمن تهیه غذا، در منزل بزرگ خانواده جمع می‌شود و وعده ناهار (چاشت) را در کنار بزرگ خانواده و سایر اعضای فامیل، صرف می‌کند.

مردم افغانستان عید فطر را به مدت 3 روز جشن می‌گیرند و در این ایام با انجام سنت حسنه صله ارحام به دید و بازدید اقوام و دوستان می‌روند.

بوسیدن دست پدر، مادر و برادر بزرگ‌تر و خواهر بزرگ‌تر عمو (کاکا) دایی (ماما) از جمله سنت‌های احترام روزهای عید است که باید انجام شود و افرادی که با هم قهر هستند آشتی می‌کنند.

تهیه لباس نو پیش از عید برای عروس و داماد از طرف خانواده یک امر قطعی است که باید انجام شود.

حنا کردن دست اطفال به خصوص کودکان کوچکتر یکی دیگر ازسنت‌های مردم هرات در غرب افغانستان است که در آن با حنا بر دست کودکان نقش و نگار می‌کشند.

در ایام عید فطر بازارهای حوزه غرب افغانستان از رونق خاصی برخوردار می‌شوند؛ در هرات در 3 روز اول عید فقط مردها به دیدن یکدیگر می‌روند و جشن می‌گیرند؛ عید زنان و آغاز دید و بازدید آنان از روز چهارم شروع می‌شود و تا یک ماه ادامه دارد.

هر خانواده انواع شیرینی سنتی را در کنار شیرینی آماده در سفره خود می‌گذارد تا هنر زنان خانواده مشخص شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول