اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آرا رقبای رجایی در انتخابات

بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در قریب به 187 شهر از 11 میلیون و 708 هزار و 741 رای ریخته شده 11 میلیون و 217 هزار و 138 رای متعلق به محمدعلی رجایی بوده و بقیه متعلق به آقایان شیبانی، پرورش و عسکر اولادی است.

آرا رقبای رجایی در انتخابات

رخدادهای 3 و 4 مرداد 1360

چکیده

  • بر اساس آخرین گزارش های رسیده از تهران و شهرستان ها انتخاب محمد علی رجایی به عنوان دومین رئیس جمهور ایران اسلامی محرز است .
  • در بین کاندیداهای نمایندگی مجلس در تهران دکتر عباس شیبانی ، حجت الاسلام سید محمود دعایی و خانم مریم بهروزی و سعید امانی بیشترین آرا را به دست آورده اند.
  • حبیب الله عسکر اولادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری که چند روز پیش توسط ضد انقلاب ترور شد امروز از بیمارستان مرخص گردید .
  • تلاش گروه های ضد انقلاب که از چند روز پیش همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برای به شکست کشاندن این انتخابات سرنوشت ساز آغاز شده بود علیرغم بسیج همه جانبه ضد انقلاب ناکام ماند.
  • خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست رزمندگان اسلام توانسته اند با پشتیبانی هوانیروز ارتفاعات شنام واقع در مرز ایران و عراق که قسمتی از آن نیز در داخل خاک عراق است را به تصرف در آورند.
  • روزنامه الرای العام به نقل از مجله المصور چاپ مصر نوشت : اخیر دولت های پادشاهی سعودی و مراکش موافقت کرده اند که 10 هزار سرباز مراکشی در نیروهای مشترک دفاع امنیت خلیج فارس شرکت کنند.
  • 5 انبار مهمات و سلاح های سبک و نیمه سنگین از گروهک آمریکایی پیکار توسط پاسداران کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران کشف و انواع سلاح جنگی و یک چک به مبلغ 15 میلیون ریال به دست آمد.
  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور در گفت و گویی اعلام کرد انشاء الله فردا بتوانیم نتیجه قطعی آراء انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنیم .
  • در جریان حمله به کمیته ستاد یک منطقه 8 تهران که در خیابان قصر الدشت به وقوع پیوست یک کارگر عضو بسیج به شهادت رسید ، یک منافق دستگیر و یک اتومبیل حاوی اسلحه و مهمات در محل حادثه توقیف شد . 

3 مرداد 1360

آخرین نتایج دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ؛ رجایی پیشتاز است

بر اساس آخرین گزارش های رسیده از تهران و شهرستان ها انتخاب محمد علی رجایی به عنوان دومین رئیس جمهور ایران اسلامی محرز است . بر اساس این گزارش نسبت آراء محمد علی رجایی به دیگر کاندیداها بین 75 تا 80 درصد است و اگر شمارش آراء به همین ترتیب پیش برود انتخاب محمد علی رجایی به مقام ریاست جمهوری با آراء مطلوب حتمی است .  آقایان شیبانی ، پرورش و عسکر اولادی به ترتیب آراء بعدی را به دست آورده اند.

شمارش آراء کاندیداهای نمایندگی مجلس نیز در بعضی از شهرهایی که شمارش آراء ریاست جمهوری به پایان رسیده آغاز شده است . در بین کاندیداهای نمایندگی مجلس در تهران دکتر عباس شیبانی ، حجت الاسلام سید محمود دعایی و خانم مریم بهروزی و سعید امانی بیشترین آرا را به دست آورده اند.(1)

عسکر اولادی از بیمارستان مرخص شد

حبیب الله عسکر اولادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری که چند روز پیش توسط ضد انقلاب ترور شد امروز از بیمارستان مرخص گردید . گفته می شود ضد انقلاب تلاش داشت با ترور یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این انتخابات را به تعویق اندازد . (2)

گزارش های رسیده از تلاش ضد انقلاب برای شکست انتخابات

تلاش گروه های ضد انقلاب که از چند روز پیش همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برای به شکست کشاندن این انتخابات سرنوشت ساز آغاز شده بود علیرغم بسیج همه جانبه ضد انقلاب ناکام ماند. در ادامه به پاره ای از این توطئه ها تیتر وار اشاره می شود ؛

- سید حسن بهشتی کاندیدای مردم اصفهان در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و برادر زاده وی چنان چه ذکر شد روز پنجشنبه در اصفهان ترور و به شهادت رسیدند.

- به دنبال سوء قصد به جان حجت الاسلام فاضل هرندی یکی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در اقلید ، پریروز 7 تن به وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقلید شناسایی و دستگیر شدند.

- در نخستین ساعات رای گیری انتخابات ریاست جمهوری انفجاری در کوچه صدر الشعراء واقع در محله سیلاب تبریز رخ داد که به کسی آسیبی نرسید .

- موتورسیکلت سوار ناشناسی با پرتاب یک عدد نارنجک به داخل ساختمان روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اراک قصد ایجاد آتش سوزی و تخریب در این ساختمان را داشت . این حادثه تلفات جانی به همراه نداشت و در این رابطه 10 نفر دستگیر شده اند.

- در اردبیل نیزبه دنبال بمب گذاری در کتاب خانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعداد زیادی کتاب در آتش سوخت .

- در لاهیجان دو موتور سوار مسلح به یوزی ، نارنجک و کلت به دفتر حزب جمهوری اسلامی شعبه این شهر حمله کردند که بر اثر هوشیاری ماموران در توطئه خود ناکام ماندند . یکی از مهاجمین بر اثر انفجار نارنجک پرتاب شده به هلاکت رسید و دو پاسدار انقلاب نیز به شدت زخمی شدند.

- صبح دیروز نیز در جلوی بیمارستان سعدی شیراز یک بمب صوتی به سوی اتومبیل پلیس پرتاب شد که به سرنشینان آن صدمه ای وارد نشد .

- در تهران نیز بامداد دیروز بمبی که زیر یک وانت در مقابل فرمانداری شهر ری کار گذاشته شده بود منفجر گردید که در اثر این انفجار دو نفر به شهادت رسیدند . (3)

ارتفاعات شنام در خاک عراق به تصرف ایران در آمد

خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست رزمندگان اسلام توانسته اند با پشتیبانی هوانیروز ارتفاعات شنام واقع در مرز ایران و عراق که قسمتی از آن نیز در داخل خاک عراق است را به تصرف در آورند و یک گردان مجهز عراقی و یک گروهان از نیروهای مخصوص عراق را منهدم کرده و فرمانده گردان عراقی و 65 نیروی تحت امر وی را به اسارت خود در آورند. در این عملیات موفقیت آمیز روستاهای بیدرواس ، کیم نه ، هانی گرمله در شهرستان مریوان از ضد انقلاب پاکسازی شد . (4)

شاه حسن 10 هزار سرباز به خلیج فارس می فرستد

روزنامه الرای العام به نقل از مجله المصور چاپ مصر نوشت : اخیر دولت های پادشاهی سعودی و مراکش موافقت کرده اند که 10 هزار سرباز مراکشی در نیروهای مشترک دفاع امنیت خلیج فارس شرکت کنند. به موجب این گزارش اولین گروه این نیروها در تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری وارد منطقه خواهند شد .  این مجله اضافه می کند که شاه مراکش در صدد هست جنگ صحرا را به پایان برساند تا بتواند نیروی بیشتری به منطقه ارسال دارد . (5)

4 مرداد 1360

آرا رجایی از مرز 11 میلیون گذشت

بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در قریب به 187 شهر از 11 میلیون و 708 هزار و 741 رای ریخته شده 11 میلیون و 217 هزار و 138 رای متعلق به محمد علی رجایی بوده و شمارش آرا در سایر شهرها رو به پایان است و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.(6)

5 انبار مهمات و مرکز فنی و انتشاراتی سازمان پیکار در تهران کشف شد

5 انبار مهمات و سلاح های سبک و نیمه سنگین از گروهک آمریکایی پیکار توسط پاسداران کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران کشف و انواع سلاح جنگی و یک چک به مبلغ 15 میلیون ریال به دست آمد. در این رابطه چندین نفر از اعضای این گروه ها دستگیر شدند.(7)

آیت الله مهدوی کنی : مراسم سوگند ریاست جمهوری هفته آینده برگزار می شود

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور در گفت و گویی اعلام کرد انشاء الله فردا بتوانیم نتیجه قطعی آراء انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنیم . وی در مورد سوگند ریاست جمهوری نیز گفت : هفته آینده این مراسم در حضور امام برگزار خواهد شد . وی افزود : آمار به دست آمده نشان می دهد که استقبال مردم در این مرحله از انتخابات سابق بیشتر بوده است و یکی از علل استقبال مردم مقابله با دشمنان این انقلاب بوده است . (8)

بررسی توطئه ضد انقلاب داخل و خارج کشور در هیئت دولت

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز تشکیل جلسه داده و توطئه های ضد انقلاب داخل و خارج کشور را مورد بررسی قرار داد . محمد علی رجایی در ابتدای این جلسه با اشاره به توطئه های ضد انقلاب در آستانه انتخابات و پس از آن اظهار داشت : اینان در حال حاضر در وضعی قرار گرفته اند که پایگاه مردمی خود را به طور کامل از دست داده اند و آلت دست ضد انقلاب شده اند و به این لحاظ و با توجه به مرام فاشیستی و دیکتاتور مآبانه ای که به آن معتقدند به خود اجازه می دهند در اقدامات تروریستی و وحشیانه خود برای رسیدن به هدف های کورشان به مردم بیگناه و حتی به اطفال معصوم هم ترحم نکنند.

بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی نیز در مورد برنامه های مشترک منافقین و رئیس جمهور معزول برای ایجاد بلوا و آشوب در روز دوم مرداد ماه و تبلیغات مشترک وسیع رادیویی به همراه حزب غیرقانونی دمکرات اطلاعاتی به هیئت دولت ارائه داد. میرحسین موسوی وزیر خارجه نیز گزارشی از اقدامات خرابکارانه ضد انقلاب در توکیو و وین ارائه کرد . (9)

ترور سرپرست استانداری گیلان ناکام ماند

ترور سرپرست استانداری گیلان از سوی ضد انقلاب ناکام ماند. عصر دیروز شادنوش سرپرست استانداری گیلان و همراهان که با اتومبیل از خیابان لاکانی رشت می گذشتند مورد حمله مسلحانه سرنشینان یک وانت پیکان و یک اتومبیل بی ام و قرار گرفتند. بنابر گزارش رسیده استاندار و پاسدار محافظ وی جراحت جزئی برداشته و پس از مداوا از بیمارستان مرخص شدند.(10) گفتنی است چندی پیش استاندار گیلان ترور و به شهادت رسیده بود و ضد انقلاب این بار جانشین استاندار شهید را مورد هدف قرار داده اند .

حمله مسلحانه مهاجمان به کمیته منطقه 8 تهران

در جریان حمله به کمیته ستاد یک منطقه 8 تهران که در خیابان قصر الدشت به وقوع پیوست یک کارگر عضو بسیج به شهادت رسید ، یک منافق دستگیر و یک اتومبیل حاوی اسلحه و مهمات در محل حادثه توقیف شد .(11)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 3 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 3 مرداد 1360 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 3 مرداد 1360 ، صفحه 10

4- اطلاعات ، 3 مرداد 1360 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 3 مرداد 1360 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 4 مرداد 1360 ، صفحه 2

7-  اطلاعات ، 4 مرداد 1360 ، صفحه 16

8-  اطلاعات ، 4 مرداد 1360 ، صفحه 1

9-  اطلاعات ، 4 مرداد 1360 ، صفحه 1

10-  اطلاعات ، 4 مرداد 1360 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 4 مرداد 1360 ، صفحه 15

پژوهشگر :سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول