اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

واکنش فرانسه به درخواست استرداد بنی صدر

سفیر فرانسه اعلام کرد که بر اساس اصول و قوانین رسمی دولت متبوعش به سیاستمداران شکست خورده که تقاضا کنند پناهندگی سیاسی داده می‌شود و در مورد آقای بنی صدر نیز همین امر صورت گرفته است.

واکنش فرانسه به درخواست استرداد بنی صدر

رخدادهای 10 مرداد 1360

چکیده

  • بر اساس نتایج نهایی آراء انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی عباس شیبانی ، سید محمود دعایی ، مریم بهروزی و سعید امانی همدانی در انتخابات میان دوره ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس شده اند.
  • به حکم دادگاه انقلاب اسلامی تبریز 9 تن از عوامل گروهک های ضد انقلاب و جاسوسان صهیونیسم جهانی روز 7 مرداد در محوطه زندان تبریز اعدام شدند.
  • دفتر روابط عمومی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موارد اتهام ابوالحسن بنی صدر و درخواست استرداد وی از دولت فرانسه اطلاعیه ای منتشر ساخت.
  • وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران موارد اتهام ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول و فراری را در اختیار وزارت امورخارجه قرار داد تا توسط سفیر فرانسه در ایران به دولت آن کشور تحویل شود.
  • سفیر فرانسه اعلام کرد که بر اساس اصول و قوانین رسمی دولت متبوعش به سیاستمداران شکست خورده که تقاضا کنند پناهندگی سیاسی داده می شود و در مورد آقای بنی صدر نیز همین امر صورت گرفته است .
  • کوین لینچ مبارز جمهوری خواه ایرلندی پس از 71 روز اعتصاب غذا سحرگاه امروز  در زندان میز انگلیس درگذشت.
  • سفیر کره شمالی از هاشمی رفسنجانی خواست تا در مراسم روز استقلال کشور متبوع خود حضور پیدا کند که این پیشنهاد مورد موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

4 نماینده جدید تهران در مجلس مشخص شدند

نتایج نهایی آراء انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرستان تهران پس از چند روز شمارش آرا و بررسی در بعد از ظهر روز پنجشنبه گذشته به طور رسمی از سوی فرمانداری تهران اعلام شد . مصطفی تهرانی فرماندار تهران در رابطه با پایان شمارش آراء به دست آمده در تهران گفت : یک میلیون و 859 هزار و 463 نفر در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در تهران شرکت کرده و از بین 18 نامزد انتخاباتی 4 نماینده خود را به ترتیب زیر تعیین کردند.

وی ادامه داد : بر اساس آرای مردم عباس شیبانی ، سید محمود دعایی ، مریم بهروزی و سعید امانی همدانی در انتخابات میان دوره ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس شده اند.(1)

9 عامل اسرائیل در تبریز اعدام شدند

به حکم دادگاه انقلاب اسلامی تبریز 9 تن از عوامل گروهک های ضد انقلاب و جاسوسان صهیونیسم جهانی روز 7 مرداد در محوطه زندان تبریز اعدام شدند. این افراد به جرم جاسوسی علیه اسلام و مسلمین و به نفع دولت محارب و اشغالگر قدس ، دادن اطلاعات و اخبار سیاسی و فرهنگی ، نظامی و اقتصادی از مناطق مختلف و جمع آوری پول و ارسال آن به دولت اشغالگر قدس و شرکت در کنفرانس های ضد ملی داخلی و خارجی ، سرسپردگی به رژیم منفور پهلوی و جعل اخبار دروغین در مورد انقلاب اسلامی ایران و همچنین تبلیغ علیه اسلام و مسلمین با توجه به مدارک و شواهد موجود و اظهارات صریح متهمین محارب با خدا و رسول خدا شناخته شده و به اعدام محکوم شدند.(2)

ایران از فرانسه خواستار بازداشت بنی صدر شد

دفتر روابط عمومی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موارد اتهام ابوالحسن بنی صدر و درخواست استرداد وی از دولت فرانسه اطلاعیه ای منتشر ساخت. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران موارد اتهام ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مغزول و فراری را در اختیار وزارت امورخارجه قرار داد تا توسط سفیر فرانسه در ایران به دولت آن کشور تحویل شود.

در این اطلاعیه تصریح شده است : قرار بازداشت موقت صادره از شعبه 35 بازپرسی دادسرای عمومی تهران درباره ابوالحسن بنی صدر فرزند نصرالله رئیس جمهور سابق ایران مقیم فعلی کشور فرانسه به منظور استرداد وی صادر گردیده و موارد اتهام او به شرح زیر اعلام گردیده است؛

- سرقت و اختلاس در اموال عمومی.

- معاونت در ایراد ضرب و جرح که منجر به مجروح شدن و شکستگی استخوان گردیده است.

- نشر اکاذیب و تهمت.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : جرائم فوق به استناد ماده 9 قرار داد استرداد مجرمین که در سال 1963 بین دولت ایران و دولت فرانسه منعقد گردیده تنظیم شده است ، دلائل و مدارک کتبی اتهامات ذکر شده با رعایت مهلت مقرر در قرار داد ارسال خواهد شد.

به دنبال درخواست رسمی وزارت دادگستری ایران مبنی بر استرداد ابوالحسن بنی صدر و تسلیم آن به همراه یادداشتی از سوی وزارت امورخارجه ایران به سفیر فرانسه در تهران اطلاعیه ای از سوی وزارت خارجه انتشار یافت .  در این اطلاعیه نیز تصریح شده است موارد اتهامی بنی صدر و رجوی به عنوان سرکرده یک گروهک تروریستی به دولت فرانسه ابلاغ شده و از این دولت خواستار بازداشت و استرداد متهمین به دولت ایران شده ایم . (3)

دبیر اول سفارت فرانسه : طبق قانون ، به شکست خوردگان سیاسی پناهندگی می دهیم

به دنبال احضار سفیر فرانسه در تهران و مذاکرات معاون سیاسی وزارت امورخارجه به وی پیش از ظهر پنجشنبه سفیر فرانسه در تهران در وزارت امورخارجه حضور یافت . در این دیدار مسئله تقاضای استرداد بنی صدر و رجوی رسما از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح گردید . سفیر فرانسه نیز اعلام کرد که بر اساس اصول و قوانین رسمی دولت متبوعش به سیاستمداران شکست خورده که تقاضا کنند پناهندگی سیاسی داده می شود و در مورد آقای بنی صدر نیز همین امر صورت گرفته است .

وی اضافه کرد : پیش از اعطای پناهندگی سیاسی نامبرده تعهد نامه ای امضا کرده است که هیچ گونه فعالیت سیاسی علیه ایران ننماید .  سفیر فرانسه اضافه کرد که کاردار ایران در پاریس امکان یافته است تا با خدمه هواپیما که خواهان بازگشت به ایران هستند در فرودگاه نظامی اورو ملاقات نماید و دولت فرانسه تضمین کرده است که به هواپیمای مذکور اجازه بازگشت به ایران را خواهد داد.(4)

یک چریک ایرلندی دیگر در زندان انگلیس درگذشت

کوین لینچ مبارز جمهوری خواه ایرلندی پس از 71 روز اعتصاب غذا سحرگاه امروز  در زندان میز انگلیس درگذشت. وی هفتمین زندانی جمهوری خواه ایرلندی است که در پی اعتصاب غذا برای به دست آوردن شرایط مساوی با زندانیان سیاسی برای جمهوری خواهان ایرلندی در زندان های انگلیس جان سپرده است . کوین لینچ که 25 سال داشت چند هفته پس  از آن که به صفوف ارتش آزادی بخش ملی ایرلند پیوست بازداشت شد و در سال 1976 به اتهام شرکت در یک حمله مسلحانه به ده سال زندان محکوم شد و در 23 ماه مه 1981 به جنبش اعتصاب غذا در زندان میز پیوسته بود.(5)

هاشمی رفسنجانی به کره شمالی می رود

سفیر کره شمالی در ایران در محل مجلس شورای اسلامی با هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار که به مدت نیم ساعت طول کشید طرفین در مورد روابط ایران و کره شمالی گفت و گو کردند . در پایان این جلسه سفیر کره شمالی از هاشمی رفسنجانی خواست تا در مراسم روز استقلال کشور متبوع خود حضور پیدا کند که این پیشنهاد مورد موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.(6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 10 مرداد 1360 ، صفحه 9

2-  اطلاعات ، 10 مرداد 1360 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 10 مرداد 1360 ، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 10 مرداد 1360 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 10 مرداد 1360 ، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 10 مرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول