اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نصیحت مشترک امام به بنی صدر و رجایی چه بود؟!

امروز باید همان طوری که به رئیس جمهور سابق بعضی مطالب را تذکر دادم، به آقای رجائی هم تذکراتی بدهم که قضیه مقام و ریاست هرچه باشد، این وقتی که نظر انسان یک نظر محدود دنیایی باشد، این مقامات، انسان را از خودش بیخود می‌کند.

نصیحت مشترک امام به بنی صدر و رجایی چه بود؟!

رخدادهای 11 و 12 مرداد 1360

چکیده

  • مراسم تنفیذ دومین رئیس جمهور ایران اسلامی امروز با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد .
  • امام خمینی : امروز باید همان طوری که به رئیس جمهور سابق  بعضی مطالب را تذکر دادم، به آقای رجائی هم تذکراتی بدهم .
  • محمد علی رجایی رئیس جمهور منتخب نیز در مراسم تنفیذ طی سخنانی گفت : بزرگترین ناخالصی از حرکت اصیل اسلامی پاک شد .
  • هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز عید فطر : همان طور که یک انسان در حرکتش با گناه و اشتباه و خطا دچار آلودگی می شود و به انحراف کشیده می شود جامعه ما هم مثل یک انسان زنده دچار چنین حالتی شد.
  • محمد علی رجایی رئیس جمهور : انشاء الله با تکیه بر احکام فقهای عزیز اسلامی موفق می شویم تا با اجرای اصل 44 این تکاثر ثروتی را که به وجود آمده و ناهماهنگی در جامعه پدید آورده از بین ببریم و با اصل 49 بتوانیم ثروت هایی که به یغما رفته و نامشروع بوده آن ها را برگردانیم.
  • بهزاد نبوی سخنگوی دولت در مصاحبه مطبوعاتی از تشکیل کابینه آیت الله باهنر طی هفته آینده خبر داد.
  • رضا اصفهانی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گوی مطبوعاتی از ارائه طرح اصلاحات ارضی اسلامی به مجلس شورای اسلامی در هفته آینده خبر داد.
  • آیت الله محمدی ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی ارتش در رابطه با عملکرد و موضع گیری های بنی صدر با کل نظام ارتش جمهوری اسلامی ایران ، دادگاه های انقلاب ارتش و نحوه فرار وی با خبرنگاران رسانه های گروهی مصاحبه کرده و مطالبی بیان داشت.
  • ما از 11 ماه قبل توسط افراد انگشت شمار صالحی که در دفتر ایشان کار می کردند متوجه شدیم که وی قصد انجام رفراندومی را جهت تغییر قانون اساسی دارد.
  • بنی صدر می خواست پس از رفراندوم دکتر بهشتی و سایر مقامات جمهوری اسلامی را پای میز محاکمه بکشاند.
  • یک مقام آگاه در وزارت مسکن و شهرسازی گفت : آئین نامه اجرایی نحوه معاملات مسکونی آماده شده است و ظرف چند روز آینده آزادی معاملات مسکونی تحت ضوابط جدید وزارت مسکن و شهرسازی اعلام خواهد شد .
  • سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با خبر ربوده شدن دو دختر خردسال بهایی گفت : ضمن تکذیب این خبر دروغ خبرگزاری فرانسه اعلام می کنیم که طرح این گونه مسائل در شرایط کنونی برای لوث کردن پناهندگی دادن دولت فرانسه به بنی صدر و رجوی و همراهانش می باشد .

11 مرداد 1360

شرط امام و ملت برای تداوم مشروعیت یک رئیس جمهور

مراسم تنفیذ دومین رئیس جمهور ایران اسلامی امروز با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد . در حکم تنفیذ محمد علی رجایی که از سوی حضرت امام خمینی رهبر انقلاب صادر شد آمده است : به رغم تبلیغات دشمنان خارج و داخل، با اکثریت قاطع افزون از دوره سابق، جناب آقای محمدعلی رجایی - ایّده الله تعالی - را به ریاست جمهوری کشور اسلامی ایران برگزیده و این مسئولیت بزرگ و بار سنگین را بر عهده او گذاشته است. و چون مشروعیت آن باید با نصب فقیه ولی امر باشد ، اینجانب رأی ملت شریف را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم، و مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو احکام مقدس آن می‌باشند و از قانون اساسی ایران تبعیت و در مصالح کشور و ملت عظیم الشأن در حدود اختیارات قانونی خویش کوشا باشند و از فرامین الهی و قانون اساسی تخطی ننمایند، این نصب و تنفیذ به قوت خود باقی است. و اگر خدای ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت. و باید ایشان توجه داشته باشند و از عمل ملت دریافته باشند که ملت دلاور نیز رأی خود را بر این اساس به ایشان داده‌اند.(1)

نصیحت مشترک امام به بنی صدر و رجایی چه بود؟!

امام خمینی همچنین در این مراسم طی سخنانی تاکید کردند : من آنچه که لازم است به‌طور نصیحت به آقای رئیس جمهور و به همه دست اندرکاران جمهوری اسلامی از لشکری و کشوری عرض کنم این است که آنچه که به سر انسان می‌آید از خیر و شر، از خود آدم است. آنچه که انسان را به مراتب عالی انسانیت می‌رساند، کوشش خود انسان است و آنچه که انسان را به تباهی در دنیا و آخرت می‌کشد، خود انسان و اعمال خود انسان است.

رهبر انقلاب در ادامه تذکر خود به بنی صدر را خاطر نشان کرده و افزودند : امروز باید همان طوری که در سابق به رئیس جمهور سابق  بعضی مطالب را تذکر دادم، به آقای رجائی هم تذکراتی بدهم که قضیه مقام و ریاست هرچه باشد، این وقتی که نظر انسان یک نظر محدود دنیایی باشد، این مقامات، انسان را از خودش بیخود می‌کند، اینها را مقام می‌داند.

امکان دارد با انفجار بمب از بین بروید پس چرا باید دچار تفاوت شوید؟!

امام خمینی در ادامه خطاب به رجایی گفتند : شما دیروز نخست وزیر بودید و پریروز وزیر بودید و قبل از او معلم بودید و قبل از او هم یک شاگردی بودید و بعد از این هم معلوم نیست کی از اینجا بروید. ممکن است - خدای نخواسته - همین حالا که بیرون رفتید و یا همین حالا یک بمبی اینجا باز منفجر بشود و فاتحه همه را بخواند وقتی مطلب این است چرا باید انسان قبل از ریاست جمهور و بعدش فرق بکند؟ مگر ریاست جمهور چه هست؟ کسی که دلش به نور توحید روشن است مگر عالم چه هست؟ همه عالم چه هست؟

آرای رئیس جمهور مسئولیت آور است / مردم شما را تعیین کردند تا مجری اسلام باشید

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به وظایف رئیس جمهور تاکید کردند : اگر آرای شما پنج میلیون بود مسئولیتتان کمتر بود. حالا که سیزده میلیون بیشتر است، مسئولیت شما حجمش زیادتر است؛ برای اینکه شما جواب یکی یکی از این افرادی که به شما رأی دادند و شما را به عنوان رئیس جمهور اسلام، رئیس جمهوری کشور اسلامی تعیین کردند هر یک از اینها فردا می‌آیند شما را می‌گیرند، جواب از شما می‌خواهند. من شما را تعیین کردم رئیس جمهوری اسلامی باشید و اسلام را در این کشور تأیید کنید و پیاده کنید و - خدای نخواسته - شما نکردید، اقلاً سیزده میلیون و هزار و چند صد نفر می‌آیند سراغ شما، ببینید که می‌توانید جواب این را پیش خدا بدهید؟

رهبر انقلاب ادامه دادند : اگر شما پایتان را کج بگذارید، همین سیزده میلیونی که به شما امروز رأی دادند فردا «مرده باد» می‌گویند. انقلاب این‌طور است، وضع انقلاب این‌طور است؛ طوری است که مردم دیگر سربسته و در بسته تسلیم کسی نمی‌شوند.

نصیحت مجدد امام به بنی صدر ؛ کاری نکنید که نتوانید برگردید

امام خمینی در ادامه با نصیحت مجدد بنی صدر اظهار داشتند : من میل ندارم اینهایی که از ایران رفتند، بیشتر از این خودشان را مفتضح کنند. آنها هم نروند با آن انگلهایی که رفتند و فرار کردند بروند با هم بنشینند و صحبت کنند، آنها هم بفهمند که وظیفه این است که به این کشور خدمت بکنند، وظیفه این است که این مملکت را حفظ بکنند. شاید بعد از ده - بیست سال دیگر شما برگشتید به ایران، یک راهی داشته باشید، همچو جدا نشوید از ملت و بروید سراغ کارتان، حالا بروید با بختیار و نمی‌دانم چه. گرچه بختیار گفته من نمی‌پذیرم، اما لازم نیست شما بروید. شما همه‌تان خدمتگزار باشید و برگردید به این مملکت، مملکت شما را قبول می‌کند.(2)

رجایی : بزرگترین ناخالصی از حرکت اصیل اسلامی پاک شد

محمد علی رجایی رئیس جمهور منتخب نیز در مراسم تنفیذ طی سخنانی گفت : بزرگترین ناخالصی از حرکت اصیل اسلامی پاک شد .  وی اظهار داشت : سپاس خداوند متعال را که ملت ما را در سومین انقلاب پیروز کرد انقلابی که در سایه آن بزرگترین ناخالصی از حرکت اصیل اسلامی ما پاک شد . سوء استفاده از اعتماد مردم برای دستیابی به قدرت و در نهایت تحمیل چهره جدیدی از شاه تحت عنوان رئیس جمهور منتخب مردم و ترویج نوعی بینش غرب گرایانه در همه شئون با آب و رنگ توحیدی ، نطفه نامشروعی بود که انقلاب ملتی را به انحراف می کشید و خوشبختانه این نطفه قبل از این که موقعیت بروز پیدا کند خفه شد و اینک کشور اسلامی مجلسی اسلامی ، ملتی مسلمان ، رهبری جانشین به حق پیامبر و امام در کنارشان رئیس جمهوری با دو ویژگی مهم : مقلد امام و فرزند ملت ایستاده است .

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد : در مقابل دشمنان اسلام چون کوه ایستاده تا محو کامل آنان از پای ننشینم و برای بیخبران از اسلام نمونه ای باشم که رغبت آنان را به اسلام عزیز جلب کنم و برای مسلمانان خادمی باشم که هر روز به اعتبار جهانی و بین المللی آنان بیفزایم.(3)

نماز عید سعید فطر در سراسر کشور برگزار شد

نماز عید سعید فطر در تهران امروز با حضور پرشکوه مردم تهران در محل دانشگاه تهران و به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز عید فطر گفت : امسال جامعه ما عید مضاعف دارد ما امروز که آخر ماه رمضان است و انشاء الله تصفیه روحی شده ایم انقلابمان هم تصفیه شده است زیرا درست در آستانه تنفیذ حکم ریاست جمهوری ، رئیس جمهوری مکتبی منتخبمان قرار گرفته ایم .

وی ادامه داد : همان طور که یک انسان در حرکتش با گناه و اشتباه و خطا دچار آلودگی می شود و به انحراف کشیده می شود جامعه ما هم مثل یک انسان زنده دچار چنین حالتی شد. جامعه ما در انتخاب گذشته اش در مورد ریاست جمهوری به انحراف کشیده شد اما جامعه ما توبه کرد . جامعه ما رمضانی را پشت سر گذاشت که هم تصفیه فردی بود و هم تصفیه اجتماعی . حضور مردم در انتخابات نشانه توبه پذیری و وجدان بیدار این مردم بود. جامعه اصلاح گر که بعد از یک انحراف به خدا بر می گردد پیش خداوند عزیز است. وی ادامه داد : جامعه ما امروز هماهنگ است و این عالی ترین نقطه پیروزی یک انقلاب است.(4)

اولین پیام محمدعلی رجایی در مقام رئیس جمهور

محمد علی رجایی رئیس جمهور امشب در یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن مروری بر سوابق مبارزاتی خود و ارائه شناخت بیشتری از خود به نکات عمده ای که در حیطه وظائف وی به عنوان رئیس جمهور قرار می گیرد اشاره کرد .

وی گفت : رمز هماهنگی بین سه قوه را در ولایت فقیه می بیند و معتقد است که این مسئله با موفقیت توام می باشد. رجایی بر اجرای اصول 113 ، 121و 127 قانون اساسی تاکید کرده و همچنین در این گفتار پیامی برای مردم فرستاد و گفت : خواهران و برادران امیدوارتر و مصمم تر از هر وقت دیگر از انقلاب حمایت کنید .

وی گفت : به عنوان رئیس جمهور باید در اصول خاصی که در جامعه ما هستند تکیه کنم مثل اصول 44 و 49 که انشاء الله با تکیه بر احکام فقهای عزیز اسلامی موفق می شویم تا با اجرای اصل 44 این تکاثر ثروتی را که به وجود آمده و ناهماهنگی در جامعه پدید آورده از بین ببریم و با اصل 49 بتوانیم ثروت هایی که به یغما رفته و نامشروع بوده آن ها را برگردانیم و انشاء الله این آرزوی دیرینه مردم مسلمانمان را جامه عمل بپوشانیم.

رجایی در ادامه با اشاره به اصل 144 قانون اساسی گفت : بر اساس این اصل در ایجاد یک ارتش مکتبی به عنوان رئیس شورای عالی دفاع خواهم کوشید. در سیاست خارجی نیز اصول 152 ، 153 و 154 معرف وظایف رئیس جمهور است که امیدوارم در این رابطه به صورت فعالانه شرکت کنم.(5)

12 مرداد 1360

آیت الله باهنر هفته آینده کابینه خود را معرفی می کند

محمد علی رجایی و نمایندگانی که در انتخابات میان دوره ای به مجلس راه یافته اند در جلسه علنی امروز سوگند یاد کردند.(6)

تشکیل کابینه آیت الله باهنر طی هفته آینده

نبوی در مورد اظهارات بنی صدر مبنی بر نقش ستاد بسیج اقتصادی در شکست اقتصاد ایران گفت : همه می دانند که بر عکس گفته آقای بنی صدر ستاد بسیج اقتصادی نقش فعالی داشته و مردم نیز بر این گواهند. وی ادامه داد : از طرف دیگر حتی در دوره آقای بنی صدر بانک مرکزی که در تصدی آقای نوبری دوست صمیمی آقای بنی صدر بود بر فعالیت خوب و چشمگیر ستاد بسیج اقتصادی صحه گذاشته است .

بهزاد نبوی در مورد فرار بنی صدر نیز گفت : تغییرات چشمگیری در نیروی هوایی انجام شده و عده ای دستگیر شده اند. نبوی در مورد یکی از مصاحبه های اخیر بنی صدر گفت : رئیس جمهور معزول در مورد معزی گفته است او با بردن شاه به خارج از کشور و نیز فراری دادن او کاری انقلابی کرده بود و با این سخن باید بگوئیم بختیار نیز که شاه را در روزهای پایانی همراهی کرده بود یک انقلابی بود!

نبوی با اعلام این که به احتمال 99 درصد آیت الله باهنر نخست وزیر خواهد شد گفت : ظرف یک هفته آینده باهنر کابینه خود را شکل خواهد داد و به احتمال قوی نیمی از کابینه تغییر خواهند کرد و بعضی از وزرای کنونی در ارگان های انقلابی دیگر مشغول خواهند شد.

نبوی همچنین ادعای بنی صدر مبنی بر دستگیری 700 تن از افسران نیروی هوایی و اعدام 3 تن از آنان ضمن تکذیب این ادعا گفت : تنها تعدادی از عوامل فرار بنی صدر دستگیر شده اند.

وی گفت : 4 خدمه هواپیمایی که بنی صدر را به فرانسه برده اند تمایل داشتند و دارند به ایران بازگردند ولی دولت فرانسه اجازه نمی دهد آنان با سفارت ما در پاریس ارتباط بگیرند و تنها با شرطی این اجازه داده می شود که مترجم مورد اعتماد آنان بر مکالمه این افراد با سفارت ایران نظارت داشته باشد و این مترجم مورد اعتماد کسی نیست جز کاظم رجوی!(7)

هیئت دولت استعفا کرد

وزیران کشور در آخرین جلسه هیئت دولت که روز شنبه به ریاست محمد علی رجایی تشکیل شد استعفای خود را تسلیم ایشان کردند. وزیران به این دلیل استعفا کرده اند که نخست وزیر جدید در تعیین همکاران خود و تشکیل کابینه جدید از آزادی عمل برخوردار باشد . (8)

طرح اصلاحات ارضی اسلامی هفته آینده به مجلس می رود

رضا اصفهانی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گوی مطبوعاتی از ارائه طرح اصلاحات ارضی اسلامی به مجلس شورای اسلامی در هفته آینده خبر داد. وی گفت : این طرح که اصطلاحا به بند ج – و – د نام گرفته در هفته آینده جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارجاع خواهد شد .  این طرح مورد تصویب شورای انقلاب قرار گرفته بود و نیز مورد تائید آیات منتظری ، مشکینی  و شهید بهشتی نیز قرار گرفته است . (9)

در ارتباط با فرار بنی صدر 7 نفر دستگیر شدند

آیت الله محمدی ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی ارتش در رابطه با عملکرد و موضع گیری های بنی صدر با کل نظام ارتش جمهوری اسلامی ایران ، دادگاه های انقلاب ارتش و نحوه فرار وی با خبرنگاران رسانه های گروهی مصاحبه کرده و مطالبی بیان داشت.

وی اضافه کرد : بنی صدر در هر کجا خود را حامی و پدر ارتش نشان می داد و چنین وانمود می کرد که اگر روزی او کنار گذاشته شود هیچ کس نخواهد بود که از ارتش دفاع کند ولی پس از عزل او از مقام فرماندهی کل قوا دیدیم که جبهه های جنگ انسجام بیشتری یافته و رزمندگان با هماهنگی بهتر و با خیال آسوده می جنگند.

بنی صدر تصمیم داشت با تغییر قانون اساسی شهید بهشتی را محاکمه کند!

ری شهری گفت : ما از 11 ماه قبل توسط افراد انگشت شمار صالحی که در دفتر ایشان کار می کردند متوجه شدیم که وی قصد انجام رفراندومی را جهت تغییر قانون اساسی دارد که این موضوع بعدا در جراید نیز مطرح شد و طبق همین گزارش ها وی می خواست پس از رفراندوم دکتر بهشتی و سایر مقامات جمهوری اسلامی را پای میز محاکمه بکشاند.

آیت الله ری شهری با اعلام این که 7 نفر در رابطه با فرار بنی صدر بازداشت شده اند گفت : مطلبی که می توانم در حال حاضر عنوان کنم این است که بنی صدر احتمالا از دو روز قبل در محوطه فرودگاه مخفی بوده و هنگام پرواز هواپیما دو آمبولانس نیز در نزدیکی هواپیما دیده شده اند که احتمالا زن بنی صدر نیز در یکی از آمبولانس ها بوده و همراه بنی صدر از کشور خارج شده است .

گزارشی که شهید چمران در مورد معزی در اختیار دادگاه ارتش قرار داده بود

وی در مورد سرهنگ معزی نیز گفت : بر اساس گزارشی که برای شهید دکتر چمران تهیه شده و ایشان در زمان حیات خود آن را در اختیار دادگاه ارتش قرار داده بود دادگاه سرهنگ معزی را در تاریخ 5 مرداد سال 59 از ارتش اخراج کرد ولی بعد از شروع جنگ تحمیلی عراق وی توسط بنی صدر به کار گمارده شد.

وی ادامه داد : بر اساس این گزارش که برای شهید چمران ارسال شده است سرهنگ معزی مورد تائید صد در صد شاه و ساواک و خلبان مخصوص شاه بود و او شاه را از ایران به مراکش انتقال داده است و هدایایی قبل و بعد از این سفر دریافت کرده است و قبل از رفتن شاه معزی خانه و وسایل زندگی خود را می فروشد و در آمریکا خانه می خرد.او پس از بازگشت اظهار می دارد که می خواهد به فلسطین برود ولی به آمریکا می رود و پس از چند مدت فرمانده پایگاه هفتم شیراز می شود. در حالی که فرمانده قبلی به نحو شایسته ای انجام وظیفه می کرده است و در زمان فرماندهی معزی در این پایگاه چند دستگی ایجاد می شود و بر خلاف دستور شورای قلابی درست کرده و در جهت مشی مجاهدین حرکت نموده است .(10)

معاملات مسکن در هفته جاری آزاد می شود

یک مقام آگاه در وزارت مسکن و شهرسازی گفت : آئین نامه اجرایی نحوه معاملات مسکونی آماده شده است و ظرف چند روز آینده آزادی معاملات مسکونی تحت ضوابط جدید وزارت مسکن و شهرسازی اعلام خواهد شد .  بر اساس لایحه جدید نحوه معاملات مسکن که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است خریدار باید برای خرید واحد مسکونی برگ مجوز از وزارت مسکن و شهرسازی دریافت نماید و بدون برگ مجوز معاملات واحدهای مسکونی مشروعیت نخواهد داشت . (11)

سازمان برنامه و بودجه به مدت 10 روز تعطیل شد

به منظور بازسازی نیروی انسانی و تجدید نظر در وظایف و تشکیلات سازمان برنامه و بودجه و بر اساس تبصره 26 قانون بودجه سال 1360 کل کشور سازمان برنامه و بودجه از امروز 12 مرداد لغایت 22 مرداد تعطیل خواهد بود . (12)

سخنگوی وزارت خارجه : در ایران کسی به خاطر عقیده اعدام نمی شود

در پی انتشار خبر یک خبرگزاری فرانسه مبنی بر ربوده شدن دو دختر خردسال بهایی در ایران رضا علوی سخنگوی وزارت امورخارجه طی گفت و گویی این خبر را تکذیب کرد. وی گفت : ضمن تکذیب این خبر دروغ خبرگزاری فرانسه اعلام می کنیم که طرح این گونه مسائل در شرایط کنونی برای لوث کردن پناهندگی دادن دولت فرانسه به بنی صدر و رجوی و همراهانش می باشد .

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با شایعه اعدام بهائیان در ایران نیز گفت : این گونه اخبار که از سوی خبرگزاری صهیونیستی با آب و تاب نقل می شود بی اساس بوده و باید متذکر شد که در ایران هیچ کس به خاطر عقیده اعدام نمی شود و افرادی که تاکنون اعدام شده اند در رابطه با سازمان های صهیونیستی و جاسوسی سیا بوده اند. (13)

هشتمین چریک ایرلندی در زندان های انگلیس درگذشت

پلیس انگلیس اعلام کرد روز یکشنبه کامیرال دوهوتی یکی از زندانیان ایرلندی که دست به اعتصاب غذا زده بود درگذشت . بر اساس این گزارش کامیرال دوهوتی اعتصابی غذای ایرلندی که در زندان میز در هفتاد و سومین روز اعتصابش در گذشت هشتمین ایرلندی معترضی است که با اعتصاب غذا جان خود را از دست داده است. وی که بیش از 5 سال را در زندان های رژیم انگلیس به سر برده است هفته قبل از آغاز اعتصاب غذای خود به نمایندگی مردم در مجلس دوبلین انتخاب شد.

اعتصاب غذای وی که 73 روز به طول انجامید طولانی ترین اعتصاب غذای زندانیان جمهوری خواه محسوب می شود. امشب برای هشتمین بار مردم ایرلند به نشانه اعتراض به خیابان های بلفاست ریختند تا اعتراض خود را به دولتمردان بریتانیا نشان دهند.(14)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 15 ، صفحه 68

2- صحیفه امام ، جلد 15 ، صفحه 69

3- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 1 و 2

6- مشروح مذاکرات مجلس ، 12 مرداد 1360

7- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 2

12- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 2

13- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 2

14- اطلاعات ، 12 مرداد 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول