اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شهادت مخالف سرسخت ملی گراها

از آیت به عنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول و میرحسین موسوی وزیر خارجه یاد می‌شد.

شهادت مخالف سرسخت ملی گراها

رخدادهای 14 مرداد 1360

چکیده

  • مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی خود با 130 رای موافق ، 14 رای مخالف و 24 رای ممتنع به نخست وزیری آیت الله محمد جواد باهنر رای مثبت داد.
  • روزنامه اطلاعات امروز گزارش داد بر اساس شایعات و شواهد چنین بر می آید که در کابینه آینده حجت الاسلام معادیخواه وزیر ارشاد اسلامی خواهد شد و حجت الاسلام ناطق نوری به عنوان وزیر کشور انتخاب می شود.
  • حسن آیت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مقابل منزلش توسط ضد انقلاب به شهادت رسید.
  • به دنبال احضار سفیر فرانسه در ایران به وزارت امورخارجه از وی خواسته شد ظرف سه روز خاک کشور ما را ترک کند.
  • هادی غفاری و صباح زنگنه نمایندگان مردم تهران و شیراز که سرگرم بازدید از ایرلند هستند به مدت چندین ساعت با چند نفر از اعضای کمیته اجرایی ملی شین فین مذاکره کردند.
  • حجت الاسلام غلام رضا حسنی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ساعت هفت بامداد دیروز در خیابان خواجه نظام الملک مورد سوء قصد قرار گرفت .
  • آیت الله منتظری: دنیا بداند که رژیم استعمار گر آمریکا برخلاف تمام جار و جنجال های حقوق بشری دروغ خود به منظور بازگرداندن سلطه جهنمی اش در صدد تشدید و گسترش تروریسم کور در ایران است .
  • انستیتو پاستور به دنبال انفجار بمب در خیابان پاستور تا مدتی تعطیل خواهد بود .
  • جواد عاصمی پور رئیس کل سازمان غله: یک میلیون تن از خرید گندم خارجی کاسته شده است .
  • بر اثر حملات اسرائیل و جنگ های داخلی بین جناح های مختلف لبنان در سال جاری بیش از 1600 تن کشته و 5 هزار و 200 و 22 نفر نیز زخمی شده اند .
  • علوی طباطبایی سخنگوی وزارت امورخارجه گفت : اعضای هیئت غیر متعهدها صبح فردا به منظور بررسی آخرین تغییر و تحولات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وارد تهران می شوند.

مجلس به آیت الله باهنر رای اعتماد داد

مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی خود با 130 رای موافق ، 14 رای مخالف و 24 رای ممتنع به نخست وزیری آیت الله محمد جواد باهنر رای مثبت داد. در ابتدای جلسه علنی امروز آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس طی سخنانی با اعلام شهادت دکتر حسن آیت نماینده مجلس و مجروح شدن دو پاسدار محافظ ایشان این مصیبت را تسلیت گفت . (1)

آخرین گمانه زنی ها پیرامون کابینه باهنر

با مشخص شدن نخست وزیر گمانه زنی ها و نیز رایزنی پیرامون وزرای کابینه جدید شدت گرفته است .  جامعه اسلامی کارکنان نفت مشخصات یک وزیر مطلوب را طی اطلاعیه ای اعلام کرده و خواستار انتخاب چنین وزیری برای وزارت نفت شده است . کانون شوراهای اسلامی کارگران که یکی از فراگیرترین تشکل های کارگری کارخانه ها و کارگاه های کشور به شمار می آید طی اطلاعیه ای خواستار ابقای میرمحمد صادقی وزیر کار و امور اجتماعی شده است .

روزنامه اطلاعات امروز گزارش داد بر اساس شایعات و شواهد چنین بر می آید که در کابینه آینده حجت الاسلام معادیخواه وزیر ارشاد اسلامی خواهد شد و حجت الاسلام ناطق نوری به عنوان وزیر کشور انتخاب می شود. بر اساس این گزارش گفته می شود که محمد هاشمی معاون فعلی سیاسی نخست وزیری مسئولیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به عهده خواهد گرفته و بهزاد نبوی به عنوان وزیر برنامه و بودجه برگزیده خواهد شد . پیش از این گفته می شد بهزاد نبوی به احتمال قوی وزیر نفت خواهد شد .

از سوی دیگر انتخاب علی اکبر پرورش به عنوان وزیر آموزش و پرورش قطعی است و به احتمال قریب به یقین غفوری فرد استاندار فعلی خراسان نیز وزیر نیرو خواهد شد . (2)

شهید سید حسن آیت را زمانی که در قید حیات دنیایی بود، بیش از آنکه به عنوان دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی و یا حتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بشناسند، به مخالفت‌هایش با جبهه ملی و نهضت آزادی و علی‌الخصوص رئیس‌جمهور وقت، بنی‌صدر می‌شناختند.

آیت ترور شد

حسن آیت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مقابل منزلش توسط ضد انقلاب به شهادت رسید. خبرگزاری پارس در تماسی با کمیته منطقه 5 کسب اطلاع کرد که دکتر حسن آیت نماینده مجلس شورای اسلامی ساعت 7 و 15 دقیقه امروز صبح در مقابل درب ورودی منزلش واقع در خیابان سی متری نارمک توسط ضد انقلاب به شهادت رسید. بر اساس همین گزارش در این حادثه 2 پاسدار حسن آیت نیز زخمی شدند.

تروریست ها از داخل یک اتومبیل بنز سفید رنگ به سوی نماینده تهران اقدام به تیراندازی کرده و بلافاصله از محل گریختند. گفتنی است دکتر حسن آیت در جریان انتخابات برای عضویت در مجلس خبرگان از طرف مردم اصفهان به مجلس خبرگان راه یافت و یکی از اعضای فعال هیئت رئیسه مجلس خبرگان بود .

در انتخابات مجلس شورای اسلامی از طرف مردم تهران و با 968 هزار و 105 رای به عنوان هشتمین نماینده به مجلس شورای اسلامی راه یافت .  شهید آیت از استادان صدیق دانشکده حقوق و دانشگاه علم و صنعت بود. (3) از آیت به عنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول و میرحسین موسوی وزیر خارجه یاد می شود.(4)

سفیر فرانسه از ایران اخراج شد

به دنبال احضار سفیر فرانسه در ایران به وزارت امورخارجه از وی خواسته شد ظرف سه روز خاک کشور ما را ترک کند. عصر امروز سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد : از آن جایی که دولت فرانسه علی رغم قرار داد استرداد مجرمین میان ایران و آن کشور به بنی صدر و رجوی که دستشان به خون صدها تن از بهترین فرزندان ملت ما آلوده است و از سوی محاکم ایران تحت پیگرد قانونی می باشند پناهندگی سیاسی داده است و به درخواست ایران مبنی بر استرداد این دو تروریست پاسخ مناسب نگفته است صبح امروز سفیر آن کشور در تهران به وزارت امورخارجه احضار گردید و از وی که در معیت رئیس بخش خاورمیانه وزارت امورخارجه فرانسه در محل وزارت خانه حضور یافته بود خواسته شد ظرف سه روز خاک ایران را ترک کند.(5)

مذاکرات هادی غفاری با ارتش آزادیبخش ایرلند

هادی غفاری و صباح زنگنه نمایندگان مردم تهران و شیراز که سرگرم بازدید از ایرلند هستند به مدت چندین ساعت با چند نفر از اعضای کمیته اجرایی ملی شین فین مذاکره کردند. نمایندگان تهران و شیراز که به ایرلند رفته اند ضمن بازدید از گورستان شهر بلفاست و آرامگاه مبارزان ایرلندی که از ده سال قبل تاکنون کشته شده اند بر آرامگاه بابی ساندز و حوبک دونالد حضور یافتند و در مراسم تدفین کیران دوهری شرکت کرده و سپس در خانه دوهری به اعضای خانواده وی تسلیت گفتند.(6)

ترور نمایندگان ارومیه و اردبیل نافرجام ماند

حجت الاسلام غلام رضا حسنی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ساعت هفت بامداد دیروز در خیابان خواجه نظام الملک مورد سوء قصد قرار گرفت . در پی این سوء قصد نماینده ارومیه که از ناحیه کتف و پا مجروح شده بود به بیمارستان طرفه انتقال یافت .  در این سوء قصد پسر و یکی از محافظین حسنی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به بیمارستان انتقال یافتند.

بهاء الدین علم الهدی نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز شامگاه دیروز هنگامی که برای اقامه نماز به مسجد ولی عصر نارمک می رفت در مقابل منزل مورد حمله قرار گرفت ولی به وی آسیبی نرسید .(7)

آیت الله منتظری : آمریکا در صدد تشدید تروریسم کور در ایران است

در رابطه با فعالیت های مافیایی اخیر گروهک ها و در رابطه با انفجار اخیر کرمانشاه که منجر به شهادت و زخمی شدن  تعدادی از هم وطنان مسلمان گردید آیت الله منتظری تلگرامی خطاب به امام جمعه کرمانشاه صادر کرد.

در تلگرام آیت الله منتظری خطاب به آیت الله اشرفی اصفهانی آمده است : دنیا بداند که رژیم استعمار گر آمریکا برخلاف تمام جار و جنجال های حقوق بشری دروغ خود به منظور بازگرداندن سلطه جهنمی اش در صدد تشدید و گسترش تروریسم کور در ایران است .  وی اضافه کرد : ملتی که با دست خالی در برابر رژیم آمریکایی شاه معدوم ایستاد و به استقلال سیاسی رسید هرگز به عقب باز نمی گردد.(8)

کمیته وزیران امورخارجه کشورهای غیر متعهد روز 16 تیرماه گذشته در پایان نشست سه روزه خود در لوزاکا بیانیه ای در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ عراق علیه ایران صادر کرده است .  محمد علی رجایی رئیس جمهور اعلام کرد که مواضع ایران در مورد عراق تغییری نکرده و هیئت های صلح در مواردی که ایران اعلام کرده است می توانند فعالیت داشته باشند.

انستیتو پاستور به دلیل انفجار بمب تعطیل شد

انستیتو پاستور به دنبال انفجار بمب در خیابان پاستور تا مدتی تعطیل خواهد بود .  دکتر سلمان زاده رئیس بخش واکسیناسیون انستیتو پاستور با اعلام این خبر گفت : این انفجار خساراتی به ساختمان های این انستیتو وارد آورد که برای بازسازی آن انستیتو حداقل به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود . (9)

واردات گندم یک میلیون تن کاهش یافت

جواد عاصمی پور رئیس کل سازمان غله در گفت و گویی اظهار داشت : یک میلیون تن از خرید گندم خارجی کاسته شده است . وی گفت : وضع خرید گندم از کشاورزان بسیار مطلوب بود و از مرز پیش بینی شده نیز خواهد گذشت به همین دلیل پیش بینی می شود حدود یک میلیون تن از خرید گندم کاسته شود .  این مقام مسئول ادامه داد : اگر این امر تحقق پذیرد حدود 300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کرده ایم . (10)

ادامه درگیری و کشتار در بیروت

در چند روز اخیر یک سروان ارتشی ، یک تن از افراد ژاندارمری ، یک افسر بلژیکی عضو نیروهای سازمان ملل و دو نفر غیر نظامی در لبنان ترور شدند. از سوی دیگر شب گذشته وضع در بیروت بحرانی شد و درگیری هایی میان طرفین متخاصم در امتداد خطوط تماس به وجود آمد .در این درگیری ها سلاح های موشکی به کار گرفته شد. بر اثر درگیری های دیروز بیروت و شهرهای دیگر لبنان 5 تن کشته و 16 تن دیگر زخمی شدند.

همچنین در اثر زد و خورد میان نیروهای بازدارنده عرب و یکی از گروه های مسلح در یکی از مناطق شهر بیروت چند تن کشته و زخمی شدند . همچنین در تعطیلات عید فطر زد و خورد شدیدی در منطقه بعلبک میان عشایر به وقوع پیوست که در اثر آن دو تن کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند. دیروز در منطقه صیدا زد و خورد شدیدی میان ناصریست ها و جبهه ملی برای آزادی فلسطین به وجود آمد که در اثر آن یک تن کشته و 8 تن دیگر زخمی شدند.

خبر دیگر این که در بمباران هفدهم ژوئیه بیروت توسط هواپیماهای جنگنده اسرائیل تنها در یک ساعت 190 نفر کشته و 700 تن دیگر نیز زخمی شدند. در گزارش پلیس لبنان گفته شده بر اثر حملات اسرائیل و جنگ های داخلی بین جناح های مختلف لبنان در سال جاری بیش از 1600 تن کشته و 5 هزار و 200 و 22 نفر نیز زخمی شده اند . (11)

هیئت صلح جنبش غیر متعهد فردا به تهران می آید

علوی طباطبایی سخنگوی وزارت امورخارجه گفت : اعضای هیئت غیر متعهدها صبح فردا به منظور بررسی آخرین تغییر و تحولات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وارد تهران می شوند. این هیئت در مدت اقامت خود در تهران با محمد علی رجایی رئیس جمهور ملاقات خواهند کرد. هیئت غیرمتعهدها در این سفر احتمالا پیشنهاد مطرح شده در آخرین جلسه خود در پایتخت زامیبیا را پیرامون پایان دادن به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به اطلاع رئیس جمهور ایران خواهد رساند.

کمیته وزیران امورخارجه کشورهای غیر متعهد روز 16 تیرماه گذشته در پایان نشست سه روزه خود در لوزاکا بیانیه ای در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ عراق علیه ایران صادر کرده است .  محمد علی رجایی رئیس جمهور دیروز اعلام کرد که مواضع ایران در مورد عراق تغییری نکرده و هیئت های صلح در مواردی که ایران اعلام کرده است می توانند فعالیت داشته باشند.(12)

پی نوشت:

1- مشروح مذاکرات مجلس ، 14 مرداد 1360

2- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 2

4- شهید سید حسن آیت را زمانی که در قید حیات دنیایی بود، بیش از آنکه به عنوان دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی و یا حتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بشناسند، به مخالفت‌هایش با جبهه ملی و نهضت آزادی و علی‌الخصوص رئیس‌جمهور وقت، بنی‌صدر می‌شناختند. اما آنها که همواره او را عنصری افراطی معرفی می‌کردند، با اثبات حقانیت دیدگاه‌های آیت درباره بنی‌صدر به جای بزرگداشت او و عقب نشینی از سخنان خود،‌ همواره او را بایکوت کردند. شاید این موضوع از آن جهت بود که آیت یک نقطه مقابل دیگر نیز داشت و آن فردی بود که تا 8 سال پس از شهادت آیت نخست وزیر کشور بود و محبوبیتی کسب نمود که سرپوشی بر افشاگری‌های آیت علیه وی گشت. در این میان، اگر هم به ندرت از شهید آیت یاد شده، اغلب از سوی مخالفان او بوده است که با تخریب شخصیت آیت و ادعای سرسپردگی او به شخصیت مشکوکی همچون مظفر بقایی، غیر مستقیم قصد تطهیر لیبرال‌ها را داشته‌اند. همین طور از آنجا که شهید آیت به عنوان عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، نقش ویژه‌ای در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی داشته است، نتیجه مخدوش شدن چهره او، به‌زعم این گروه، خدشه در اصل ولایت فقیه خواهد بود.

اما سرانجام، با رخ نموده شدن انحراف میرحسین موسوی در جریان فتنه آمریکایی – انگلیسی 88  نام آیت پس از 28 سال بایکوت کامل، بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. اما به راستی مخالفت آیت با موسوی بر چه اصولی استوار بود و از چه نقطه‌ای آغاز گشت؟شهید آیت بارها در جلسات حزب جمهوری اسلامی ، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را التقاطی معرفی می‌کرد و مخالف حضور موسوی در بدنه ارشد حزب بود. شهید آیت تشکل‌هایی همچون جبهه ملی،‌ نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق را حلقه‌های پی در پی یک زنجیر می‌دانست و تشکیلاتی مثل جاما و جنبش مسلمانان مبارز را هم که حبیب‌الله پیمان رئیس آن بود، در چارچوب این جریان ارزیابی می‌کرد. از آنجا که میرحسین موسوی و همسرش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عضو جنبش مسلمانان مبارز بودند، شهید آیت این دو نفر را کماکان شیفته این جریان و سلسله می‌دانست. شهید آیت معتقد بود که استعمار در برابر مبارزان اصیل، مبارزان قلابی و بدلی به وجود می‌آورد و از این رو موسوی را یک انقلابی قلابی می‌دانست که برای انحراف جریان اصیل در میان آن قرار گرفته است.

بادامچیان در خصوص علت دعوت موسوی به حزب جمهوری اسلامی چنین می‌گوید: «منظور از حزب جمهوری اسلامی، تشکیل حزبی فراگیر بود تا همه کسانی را که مدعی‌اند و اگر تنها باشند تشکیل یک جرگه و گروه را می‌دهند و همگی اظهار می‌دارند که در خط‌امام هستیم، یک جا جمع شوند تا در ایران جنگ احزاب در نگیرد. فلذا به آن حزب حتی قطب‌زاده، بنی‌صدر و آقای فروهر هم دعوت شدند. پیمان هم دعوت شد. اقتضای آن زمان جمع کردن همه اینها ذیل مراقبت پنج روحانی مورد نظر امام بود. بنابراین او هم به حزب دعوت شد. اما از وقتی وارد آنجا شد، رفتارش، نوع برخوردها و گرفتن سرپل روزنامه که محل درج افکار حزب و ارتباط با افکار عمومی است و بعد هم راه ندادن هیچ کس به نشریه برایمان غیرطبیعی بود. چون آن روزنامه، روزنامه حزب بود و حزب 5 نفر، شهید دکتر آیت، شهید صادق اسلامی، مرحوم آقای زواره‌ای، دکتر محمود کاشانی و یک نفر دیگر را به‌عنوان هیأت امنا تعیین کرد. آنها را آن جا گذاشتند تا هیأت امنا با نشریه همراهی کند. اما میرحسین موسوی اصلاً آنها را راه نداد. چون محمود کاشانی و شهید آیت با مصدق مخالف بودند، ولی او مصدقی بود.»

یکی از نقاط اختلاف شهید آیت و مهندس موسوی، طرفداری جدی او از دکتر مصدق بود، به‎گونه‎ای که تا قبل از فاجعه هفتم‎تیر که مهندس موسوی سردبیری روزنامه جمهوری اسلامی ارگان حزب جمهوری اسلامی را برعهده داشت، بسیاری از صفحات این روزنامه به‎طرفداری از دکتر مصدق اختصاص می‎یافت. چنین مشی و رفتاری سبب تشدید اختلاف میان آیت و موسوی شد. تا آنجا که زمانی‌که موسوی که ناگزیر به درج مقاله آیت علیه مصدق شد نیز بر آن مقدمه‌ای افزود و تذکر داد که این دیدگاه شخصی نگارنده است.

علیرضا نادعلی، از اعضای حزب جمهوری اسلامی می‌گوید: «شهید آیت مدتی معاونت سیاسی حزب بود... یادم هست که شهید آیت سر درگیری با مهندس موسوی، از حزب قهر کرده بود و جلسه شورای مرکزی را هم حتی نمی‌آمد... شهید آیت خیلی قاطع و محکم به ملی‌گراها و سلطنتی‌ها و منافق‌ها حمله می‌کرد. خب ما هم واقعاً با همه ضعف معلوماتی که داشتیم، می‌دانستیم حالا «بازرگان» یا «سنجابی» یا بعضی دیگر خب انقلابی نیستند. با «امام» صددرصد نیستند. ولی شهید آیت علناً مطرح می‌کرد که خیلی از این ملی‌ها اصلاً دین ندارند و ضدانقلابند و منتظر فرصتند که به جمهوری اسلامی ضربه بزنند. این طرف، خوب میرحسین و بعضی دور و بری‌هایش سمپاتی داشتند به این ملی‌ها. اختلاف شهید آیت با میرحسین موسوی، ادعایی نیست که تنها یکی دو نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی گواه آن باشد. ‌هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت مؤسس حزب در خاطرات خود از 6 اردیبهشت 1360چنین می‌نویسد: «شب در جلسه مشترک مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس حزب شرکت کردم. مقداری از وقت در انتقاد از حزب و روزنامه [جمهوری اسلامی] گذشت. آقای آیت به خط روزنامه اعتراض داشت، آقای [میرحسین] موسوی دفاع کرد.»

این انتقادات اما زمانی اوج گرفت که فراتر از حزب جمهوری اسلامی، اعطای پست‌های کلیدی کشوری به میرحسین موسوی مطرح گردید. بادامچیان عضو وقت شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در این خصوص می‌گوید: « شهید آیت در جلسه شب هفتم تیر، جلسه قبل از غروب شورای مرکزی حزب و ساعاتی قبل از انفجار، وقتی حرف وزارت خارجه آقای موسوی مطرح شد، گفت: من حتماً مخالفت می‌کنم و حتماً در مجلس علیه او صحبت خواهم کرد. طبعاً دوستان آقای موسوی برآشفتند و با تندی با او برخورد کردند. دوستان دکتر آیت هم به پشتیبانی از آقای آیت مطالب مختلفی را بیان کردند. بالاخره مرحوم شهید بهشتی قصد کردند در این زمینه نظر و رأی شورای مرکزی را بگیرند. چون مطرح شده بود باید مخالف و موافق صحبت می‌کردند. شهید آیت گفت: اگر شورای مرکزی هم به وزیر خارجه شدن ایشان رأی بدهد،‌ من قطعاً مخالفت خواهم کرد. آنها هیاهو کردند که این رأی تشکیلاتی است و باید آقای آیت که عضو شورای مرکزی است این تبعیت تشکیلاتی را داشته باشد. آقای آیت به صراحت گفت: من آقای مهندس موسوی را شاگرد پیمان می‌دانم و خط پیمان خط امریکاست و آقای موسوی در نهایت به خط امریکا می‌رسد. فلذا من وظیفه شرعی و الهی می‌دانم که به هر نحوی شده است با ایشان مخالفت کنم. ولو اینکه ایشان رأی بیاورد. من باید وظیفه‌ام را انجام بدهم تا در تاریخ بماند. در اینجا وظیفه من گفتن است. بعضی از دوستان می‌گفتند باید تصمیم بگیریم تا ایشان را به دلیل این موضع اخراج کنیم. قرار شد فعلاً این بحث بگذرد تا بعد با آقای آیت صحبت شود. حتی من که خود نیز در آن جلسه به آقای موسوی رأی ندادم، به او گفتم آقای دکتر آیت وقتی که شورا و حزب نظر می‌دهد، شما حداقل می‌توانید به احترام نظر جمع سکوت کنید و چیزی نگویید. ایشان گفت: نه. من قطعاً معتقدم که اینجا جای سکوت نیست و وظیفه من اظهار حقایق است.»شهید آیت همچنین در جای دیگری گفته بود: «درست است که این آقا [موسوی] عضو حزب [جمهوری اسلامی] است اما در عین‎حال افکارش، ‌افکاری که در خط ولایت باشد، نیست بلکه به عمل‌گرایی فردی تمایل دارد و هوادار مصدق و جزو حلقه حبیب‌الله پیمان است و در چنین مواردی خودش و همسرش مقابل مجلس خبرگان قانون اساسی می‌ایستند. بنابراین، این دو نفر به‎احتمال قوی در مسیری خواهند رفت که در آینده اگر خودشان را اصلاح نکنند، جلوی نظام هم می‌ایستند.»

سرانجام او به این وظیفه نیز عمل نمود و در جلسه رأی گیری موسوی در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 14 تیر 1360، یعنی یک هفته بعد از انفجار هفت تیر به مخالفت با موسوی پرداخت. اما به واسطه شرایط خاص کشور، سخنانش را بسیار کوتاه بیان نمود. سرانجام سخن او شنیده نشد و موسوی از مجلس رأی آورد. هاشمی در بیان خاطرات روز 14 تیر 1360 می‌نویسد: «جلسه علنی داشتیم. معرفی وزیر خارجه مطرح بود که تصویب شد. آقای مهندس میرحسین موسوی سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی، وزیر خارجه شد. از اول کار، آقای رجایی ایشان را معرفی کرده بود. بنی صدر قبول نمی‌کرد. آقایان (دکتر حسن) آیت و احمد کاشانی مخالفت کردند و عکس‌العمل بدی داشت؛ مخصوصاً از آقای آیت که عضو شورای مرکزی حزب است.»پس از مخالفت اولیه شهید آیت با وزارت امورخارجه موسوی، هاشمی رفسنجانی به شدت به آیت اعتراض می‌کند که این مسئله سبب قهر شهید آیت از جلسات شورای مرکزی حزب می‌شود. با گذشت اندک زمانی از رای اعتماد مجلس به موسوی برای تصدی وزارت خارجه و با  نخست وزیر شدن آیت الله باهنر لازم شد موسوی بار دیگر و این بار در کابینه شهید باهنر از مجلس کسب رأی نماید که این امر در روز 14 مرداد 1360 رخ می‌داد.

اسرافیلیان که از نزدیکان و دوستان پرسابقه شهید آیت بوده است، در مصاحبه‌ای در این خصوص می گوید : « شهید آیت سخت بیمار بود و چند روز [در مجلس] غیبت داشت اما تمام اسناد خودش را جمع و جور کرده و در پوشه گذاشته بود تا به مجلس بیاید، همسرش نقل می‌کند و می‌گوید: من از آیت خواستم به مجلس نرود و استراحت کند اما او گفت: امروز (چهارشنبه 14 مرداد 1360) باید تکلیف جمهوری اسلامی مشخص شود و من باید بروم تا این اسناد و حقیقت‌ها را برای مردم روشن کنم.»

شهید حسن آیت یک ماه بعد از نطق قبلیش در مجلس شورای اسلامی و در حالی که برای نطق جدیدی علیه موسوی حاضر گشته بود و قصد حرکت به سوی مجلس را داشت، صبح روز 14 مرداد 1360 در برابر منزل خود هدف رگبار قرار گرفت و به شهادت رسید و سرانجام میرحسین موسوی25 مرداد 1360،‌ منصب وزارت خارجه را این بار در کابینه شهید باهنر به دست گرفت.

اینکه آن اسناد چه بود؟ آیا تقارن ترور وی و روز کسب رأی اعتماد نخست وزیر جدید اتفاقی بوده است یا برنامه ریزی شده؟ موضوعی است که به رغم جنجال مطبوعاتی بسیار در سال های گذشته بر روی آن ، نیاز به پژوهش بیشتر تاریخ پژوهان دارد اما آنچه مسلم است پس از شهادت آیت که قدرت در دست یاران موسوی افتاد، سالگرد شهادت آیت از تقویم‌هایی که شهادت همه چهره‌های شاخص انقلاب را ثبت نموده بود، حذف گردید! (رک اسلامی ، محمد مهدی ، ترور در روز رأی اعتماد ، رجانیوز ، 13 مرداد 1389)

نکته تاریخی دیگری که باید بدان اشاره کرد آن که شاید پرسیده شود در روز 14 مرداد موضوع معرفی میرحسین موسوی از سوی شهید باهنر به عنوان وزیر خارجه اصلا مطرح نبوده که نمایندگان به آن رای دهند و یا شهید آیت برای مخالفت با آن عازم مجلس شود . پاسخ به این سوال و شبهه از اهمیت برخوردار است . شهید آیت از آن جا که بر اساس شواهد موجود می دانست میرحسین موسوی در کابینه شهید باهنر نیز به عنوان وزیر خارجه معرفی خواهد شد در روز رای اعتماد به نخست وزیر جدید برای اتمام حجت و نیز جلوگیری از معرفی وی در کابینه جدید عازم مجلس بود تا از اساس معرفی مجدد موسوی را منتفی نماید . در نتیجه شهید آیت حقیقتا در روزی که ترور شد قرار بود اسنادی علیه میرحسین موسوی به مجلس ببرد تا درهمان هنگام که مجلس مشغول بررسی رای اعتماد به نخست وزیری شهید باهنر است، موضوع معرفی موسوی به عنوان وزیر را از اساس منتفی کند و از انتخاب مجدد او به عنوان وزیر امور خارجه جلوگیری کند.

5- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 9

8- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه4

9- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 9

10- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 14 مرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول